• Peaches82

3,5-åring som börjat kissa på sig

Min tjej på 3,5 år har varit torr och blöjfri sen ett år tillbaka. Det har fungerat jättebra och knappt aldrig några olyckor. Men nu sen 2-3 veckor tillbaka har hon börjat kissa på sig, oftast på förskolan men även några gånger hemma. Den här veckan har det varit varje dag. Tycker detta är väldigt konstigt dådet fungerat så bra tidigare. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det vanligt att de går igenom sånt här i perioder? Kan nämna att hon ganska nyligen bytt förskola så jag tänker att det kanske är en reaktion på detta även om allt verkar fungera bra på förskolan annars...

• Svar på tråden 3,5-åring som börjat kissa på sig
  • Tisa83

Jag följer den här tråden. Har en son i samma ålder som också börjat kissa på sig...fast bara på nätterna (de senaste två veckorna)

• Peaches82
    Tisa83 skrev 2014-02-21 16:29:44 följande:
    Jag följer den här tråden. Har en son i samma ålder som också börjat kissa på sig...fast bara på nätterna (de senaste två veckorna)
    För oss är det tvärt om. Hon kissar bara på sig på dan. Försökte prata om det med henne(väldigt försiktigt) sa att det är viktigt att gå och kissa direkt när man är kissnödig även om man är mitt inne i en rolig lek men då skrek hon bara att hon inte ville prata med mig så det var nog inte rätt väg att gå=(
  • En blå giraff

Ja det låter rimligt att det kan vara en reaktion på att byta förskola. Min son började kissa och bajsa på sig väldigt ofta i samband med att han fick en lillebror. Han hade då varit torr i ca 1 år före det. Han höll på så i ca 6 månader av och till. Det kan ju vara barnets sätt att visa sin reaktion inför en förändring. 

En anledning att barn börjar kissa på sig kan ju vara urinvägsinfektion. Så det kan ju vara klokt att utesluta TS. Hör med BVC eller vårdcentralen. Man kan testa det med ett enkelt urinprov. Hittar man ingenting på det så går beteendet säkert över bara hon vänjer sig vid nya förskolan.

Svar på tråden 3,5-åring som börjat kissa på sig