• aaasap

hjälp, vad sysslar mitt barn med?!

Jag kan säga att jag är ganska orolig för mitt barn som blir 2 snart. Barnet har börjat vakna mitt i natten och kan sitta och skratta hysteriskt flera timmar i rad, inte hela tiden, h*n lugnar ner sig men får en skrattattack igen från ingenstans. Någon som känner igen sig? Eller vad kan det bero på?! Har berättar för BVC, men dom skrattar bara (själv tycker jag inte att det är det minsta roligt!).

• Svar på tråden hjälp, vad sysslar mitt barn med?!
  • viseversa

"Går" i sömnen? Kan du inte bara lägga barnet ner och hålla en hand på det och hyscha tills det lugnat sig?

• aaasap
    viseversa skrev 2014-02-21 22:44:39 följande:
    "Går" i sömnen? Kan du inte bara lägga barnet ner och hålla en hand på det och hyscha tills det lugnat sig?
    Nej jag tror att h*n är vaken, sitter och snurrar i sängen osv. Svårt att få barnet att komma till ro! Tror du att h*n gör det i sömnen, skrattanfall alltså? Det är inte samma typ som när dom skrattar till i sömnen, detta är riktigt hysteriskt skratt.
  • viseversa

Ja man kan göra konstiga saker i sömnen. Jag har en unge som är creepy vissa nätter istället. Hon tassar runt i mörkret och man kan vakna av att hon står över eller vid sängen mitt i natten och stirra på en. Man tror hon är vaken men så är inte fallet. Läskigt är det i alla fall. Säger jag "gå och lägg dig" så vänder hon tyst och går till sin säng i mörkret. Och hon minns det aldrig dagen efter.

• MalinEddie

Drömmer? Min 5-åring sover i egen säng men kommer ibland in till oss framåt småtimmarna. Senast när han låg där skrattade han vid upprepade tillfällen och sov. Jag tänkte att han säkert har trevliga drömmar..

Avskyr CIO-metoder.
  • aaasap
    viseversa skrev 2014-02-21 23:00:21 följande:
    Ja man kan göra konstiga saker i sömnen. Jag har en unge som är creepy vissa nätter istället. Hon tassar runt i mörkret och man kan vakna av att hon står över eller vid sängen mitt i natten och stirra på en. Man tror hon är vaken men så är inte fallet. Läskigt är det i alla fall. Säger jag "gå och lägg dig" så vänder hon tyst och går till sin säng i mörkret. Och hon minns det aldrig dagen efter.
    yes det är väldigt creepy! jag har försökt allting med min unge men h*n är hopplös. tror inte att mitt barn sover tyvärr!
  • exceptionell
    viseversa skrev 2014-02-21 23:00:21 följande:
    Jesus Christ. Jag skulle dö av skräck om jag vaknade av att någon bara står och stirrar på mig i mörkret haha.. 
  • Majlisen

Alltså, i flera timmar?

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Sommarlöv

Jag gjorde på samma sätt som barn. Låg och skrattade väldigt mycket på nätterna. Gjorde långt upp i tonåren och har aldrig vaknat av det eller haft något minne sv varför jag skrattat. Händer fortfarande någon gång då och då. Man kan helt enkelt göra väldigt märkliga saker i sömnen. Hjärnan arbetar på högtryck för att sortera och bearbeta dagens intryck.

• OLilly

Min lilla var kanske 3 veckor gammal och skrattade i sömnen men skrattet lät högt och var som ett riktigt HA HA HA HA och guppande bröstkorg. Ungefär som min äldsta på 2,5 gapskrattar. Det var lite läbbigt i början men sen vande jag mig. Det händer fortfarande ibland. 

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • viseversa

Haha det ÄR obehagligt. Även fast jag vet att det är mitt barn. En natt vaknade jag av en känsla att någon var i rummet. Men jag går henne inte. Då satt hon och tryckte BAKOM spjälsängen i mörkret helt tyst. Hur länge hade hon suttit där. Jag vaknar alltid när hon står och stirrar på mig. Jag känner på mig att någon är i rummet även fast jag sover. Och ja jag hoppar till varje gång.
    Och hon sover alltid dessa gånger.

• aaasap

nope, h*n sover ej, bara skrattar och rullar runt i sängen. i flera timmar, inatt i 3 timmar mellan 01-04

• Jkpg Deluxe

Åh...jag hade gärna bytt vår illvrålande tokunges nattliga upptåg mot skratt!! Hon har just fyllt 2 och vrålar mitt i natten att hon "viiiiill se spöket labaaaaaan!!!!" å så håller hon på hur länge som helst...ibland vrålar hon att hon vill ha chips istället....inte mycket bättre! ;)

• En blå giraff

Låter som om barnet sover men fastnar i något läge. Mina barn kan också bli så fast de skriker då istället för skrattar. En del går ju i sömnen också. Låter som om det är ungefär samma fast ditt barn skrattar TS.

Oroa dig inte utan försök bara ignorera barnet. Hen sover och vet säkert ingenting om det här. Kommer säkert att gå över utan att du behöver göra något. Sätt i öronproppar om du störs.

Jag har märkt att mina barn blivit mer oroliga nattetid om de har sömnbrist. Så ett tips är väl att verkligen försöka lägga barnet i tid och se till att det blir lagom med dagsömn.

• En blå giraff
    viseversa skrev 2014-02-22 09:01:23 följande:
    Haha det ÄR obehagligt. Även fast jag vet att det är mitt barn. En natt vaknade jag av en känsla att någon var i rummet. Men jag går henne inte. Då satt hon och tryckte BAKOM spjälsängen i mörkret helt tyst. Hur länge hade hon suttit där. Jag vaknar alltid när hon står och stirrar på mig. Jag känner på mig att någon är i rummet även fast jag sover. Och ja jag hoppar till varje gång.
    Och hon sover alltid dessa gånger.
    Men fy! Jag skulle också bli jätterädd =)
  • aaasap

Skriver det här då det kanske finns fler som söker hjälp om just detta. Vi har varit på Barnkliniken och det som läkarna misstänker är en typ av epilepsi. Japp, epilepsi. Har inte ens haft en tanke på att det skulle vara ett epilepsiattack. Men tydligen finns det något som heter gelastisk epilepsi som ger skrattattacker. Svårbehandlat och orsakas av en tumör i hjärnan så jag håller verkligen alla tummar och tår på att det inte är så!!! Väldigt ovanlig typ av epilepsi så inte så konstigt att ingen kunde svara direkt.
    Här har ni video på attacken (dock inte mitt barn), så gör mitt barn både i sömnen och vaken

Svar på tråden hjälp, vad sysslar mitt barn med?!