• elinorlilja

Flytta och byta dagis?

Hej!
    Jag är så kluven! Vet inte alls hur jag/vi ska göra. Vi har funderat på att flytta till ett lite större hus/radhus dels pga av att vi tycker att det är lite litet där vi bor nu (en trea på 75kvm +25kvm källare). Vi har 2 barn på 3 år och en liten på snart 10 mån. Dom delar rum och vi har 2 våningar plus källaren som blir en tredje våning.

Min man pendlar ca 13 mil varje dag till jobbet och nu har det dykt upp ett bostadsrättsradhus ca 1-2 mil från hands jobb (jag har inget jobb). Perfekt storlek för oss men nu är vår största fråga. Ska vi flytta vår 3 åriga dotter långt ifrån hennes bästa kompisar (ca 5mil ifrån), byta dagis och allt vad det innebär. Jag har också en hel del föräldrar jag umgås med pga barnen.

Vad skulle ni gjort? Flytta ifrån allt och börja om pga att komma närmare ett jobb. Har frågat vår dotter vad hon vill men hon vill inte byta dagis, hon vill ha hennes kompisar kvar.

Snälla hjälp mig!! Jag blir tokig på det här snart!. Jag vill inte göra något mot min dotters vilja heller!. Kom med tips!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta och byta dagis?
  • Camillapunktslut

Hon är för liten för att bestämma! Det är ni föräldrar som ska ta ett sånt beslut. Det är bättre att flytta nu än när dom börjat skolan tycker jag.

• elinorlilja

Jo jag vet att det är vårt beslut men jag är så glad att hon har så bra kompisar och för att jag har hela min vänkrets här därför tar Det emot jättemycket. Därför jag ville veta hur ni skulle gjort.

• honeydew

Vi flyttade och bytte dagis när vår tjej var 3 år, gick superbra allting. Vi pratade ganska mycket om det veckorna innan, att hon skulle börja på ett nytt dagis och få träffa nya kompisar (de gamla kan man ju fortf ha kontakt med). Var också tveksam innan vi flyttade men nu ångrar vi det inte för en sekund!

• Sous

13 mil är långt (är det enkel väg eller totalt?) Om din man tänkt jobba kvar där han är under överskådlig tid (och inte byta jobb till något närmare) så skulle jag nog titta på en flytt. Det är många, många timmar av hans liv som går till pendling istället för till familj och vänner.

• LottaF

13 mil att pendla är långt men fortfarande tillräckligt nära för att hälsa på kompisar över en dag. Sätt er ner och gör en lista på för och nackdelar med boendet och staden både nya och gamla. Kompisar får ni nya och kan ha kvar kontakten med de gamla så de behöver ni inte räkna in.

• Bambam83

Vi flyttade när våra barn var i samma ålder, vi flyttade pga jag fick inget jobb i den lilla staden vi bodde så vi flyttade 7mil. Min som hade många kompisar och bästa kompisar och den underbaraste förskola man kan tänka sig! Jag tyckte så synd om honom genom hela flyttprocessen. MEN idag har han ännu fler vänner och underbara grann-ungar och en underbar förskola och jag har hittat de perfekta jobbet. Det enda som svider i mamma hjärtat är när vi varit och hälsat på och han blir så ledsen o säger -mamma jag vill flytta hit igen

Men sen flyter vardagen på och han är glad o längtar efter sina vänner på förskolan barn är så anpassningsbara så passa på innan skolan börjar

Svar på tråden Flytta och byta dagis?