• Anonym (tiggare)

Gör jag rätt som inte ger tiggare några pengar?

Det har blivit ganska så vanligt med tiggare i staden jag bor i.

Jag ger aldrig tiggare några pengar utan jag går bara förbi utan att låtsas om dem.
    Gör jag rätt som inte ger tiggare några pengar?

• Svar på tråden Gör jag rätt som inte ger tiggare några pengar?
  • Anonym (suck)
    Vanilla ice queen skrev 2015-03-14 22:15:04 följande:

Haha nu är jag helt övertygad!

Du gör bara bort dig själv!
  • Anonym (blä)
    Anonym (suck) skrev 2015-03-14 22:27:37 följande:
    Du gör bara bort dig själv!
    Vi är tvillingar Skrattande eller nu är vi trillingar, snart kanske vi är fyrlingar Drömmer

Du skulla ha stannat borta från tråden
  • Anonym (förbjud tiggeri)
    Anonym (suck) skrev 2015-03-14 22:28:27 följande:
    Tack!!
    Det är ju uppenabrt vilken taktik vissa sysslar med Kräks
    du förstod inte det där vad? :D
  • Anonym (suck)
    Anonym (blä) skrev 2015-03-14 22:31:19 följande:
    Vi är tvillingar Skrattande eller nu är vi trillingar, snart kanske vi är fyrlingar Drömmer

Du skulla ha stannat borta från tråden
    Jag såg på Mello men det här var ju mer underhålland  Skål
  • Anonym (Men för h-e)
    Anonym (suck) skrev 2015-03-14 22:34:13 följande:
    Jag såg på Mello men det här var ju mer underhålland  Skål
    Ni två kanske kan skratta åt det men för oss som också ser det är det jävligt irriterande. Anmäl trollen istället och sluta svara dom.
    Kan folk hålla sig on topic och sköta sitt trams privat och ge fan i det nu. Det förstör ju bara tråden!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym (suck)
    Anonym (Men för h-e) skrev 2015-03-14 22:37:24 följande:
    Ni två kanske kan skratta åt det men för oss som också ser det är det jävligt irriterande. Anmäl trollen istället och sluta svara dom.
    Kan folk hålla sig on topic och sköta sitt trams privat och ge fan i det nu. Det förstör ju bara tråden!!!!!!!!!!!!!!
    förlåt, du har rätt Foten i munnen
  • Anonym (blä)

Ja han-hon-den-det har ju avslöjat sig nu, det får räcka med det Skrattande

• Anonym (förbjud tiggeri)

Så ljuger media för os samtidigt.

Tidningar rapporterade att det var ordnat nu.

En typisk frustrerad svensk rapporterar om läget och snackar av sig lite.

• Anonym (cluj)

Jag är svensk och bor i Rumänien. Jag träffade min bf i malmö och vi flyttade, för Rumänien är på uppgång och Sverige är på nedgång.

När jag var hemma och besökte släkten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag noterade dessa dumma naiva svenskar som förvånades över romer till höger och vänster från skåne och upp till dalarna... Sedan blev jag rädd. Det verkar som svenskarna tror att Romerna dykt upp som svampar ur marken. Inte en enda svensk har ifrågasatt hur de kom hit. Det tar tre dygn och ca 3000kr att åka från Rumänien till Sverige den billigaste vägen. 3000kr är inget en (och inte flera) fattiga människor lägger på att resa runt europa.

Fråga er:

Hur kom de hit? Med bil? Med buss? Med flyg?
    Hur kommer de till sin plats där de tigger varje morgon? Ser ni dem på bussen?
    Varför sitter det bara EN person vid varje affär/postlåda/bankomat/systembolag?
    Varför ser ingen av dem utmärglad ut? Varför väger de runt 100 pannor allesammans?
    Varför har de alla samma typ av skylt med ett antal barn (Som de övergivit hemma) och trots att de inte kan språket är alla skyltar på svenska?

Nu skall jag berätta hur det ser ut i Rumänien.
    I Sverige finns platser som Rosengård och Rinkeby, områden som beskrivs som "osäkra" och polis/brandkår/ambulanspersonal mm drar sig för att gå in. De är lugnet själv i jämförelse.
    I Rumänien finns hela byar som ägs av "minoriteten" ca 5 miljoner ?igan. Dessa byar går du inte in i om du inte tillhör deras klan. De kommer att döda dig. Dessa byar är isolserade från resten av Rumänien. Barn blir inte registrerade, de får ingen skolgång. Flickor har inte rätt att lära sig läsa eller skriva, när de får sin första mens gifts de bort till någon inom klanen. (Flickor som rymmer, gifter sig med någon annan, eller gud förbjude är homosexuella. Blir utslängda eller mördade.) Djur torteras för att barn skall lära sig hur man hanterar kniv, som är ett stolt klanvapen. (Googla ?igan och gatuhundar och titta på resultaten. Sedan kan ni börjar fråga er varför ni ser en ökning av försvunna husdjurs-afficher överallt i Sverige!)
    I Rumänien lever husdjuren bakom 3 meter höga staket. Du lämnar inte ditt barn obevakat i en lekpark i Rumänien, och du vistas inte ute på oupplysta platser när det är mörkt.
    Dessa människor är inte en utsatt grupp, de har erbjudits skola, bostäder och arbete. Allt tackar de nej till. För att de uppfostras till att tro att de är guds utvalda flock, och de skall leva som de alltid gjort.
    Saken är den att för att försörja hela klanen så behöver du pengar. Det kommer från tiggeri, prostitution och brottslighet. Klanledarna regerar över de som är lägre i hierarkin, och de måste rätta sig efter dem.
    Det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Sverige har fortfarande chansen.
    Ett land där det finns ordningsregler, som polisen nu inte efterföljer. Regler om skolgång, som inte kommer hållas på för ni är rädda att kränka någon. Skatter och sociala avgifter är till för att skydda landets invånare, men som nu läggs på att handtera det jordskred av problem som kommer av att Sverige har lata regler som inte efterföljs. Så länge någon ger och ger, så finns det alltid någon som tar och tar.

Sverige lade 5,5miljoner bara i januari på romer. Hur tror ni det ser ut resten av året?

• Tom Araya
    Regeringen: Ge inte pengar till tiggare
    Läs mer om tiggeri

?Skänk till organisationer på plats i hemländerna?
    Ett alternativ till att ge till tiggare är att skänka pengar till organisationer. Vi vill minska antalet EU-medborgare som tillfälligt vistas här, skriver Åsa Regnér, minister, och Martin Valfridsson, samordnare för utsatta EU-medborgare.

Så vill regeringen få bort tiggeriet
    I ett nytt åtgärdspaket vill de kriminalisera utnyttjande av tiggare samt göra det lättare att avhysa EU-migranternas läger. Förslagen får tummen upp av M.

Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna.

www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/

• Gert

Sossar är naiva hycklare.

Flash Gordon skrev 2015-09-11 11:56:15 följande:

Regering går idag ut med sin officiella inställning:

Ge inte pengar till tiggarna utan hjälp dem istället i deras närområde, på hemmaplan, via organisationer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6252885

.
    "Hyckleriet" (jag kommer inte på något bättre ord just nu) är så monumentalt att jag inte ens orkar raljera över kovändningen.

Give ´em Hell!
  • Anonym (Helt rätt)

Det är upp till var o en om man vill skänka pengar. Jag gör det inte nu o kommer inte att göra det i framtiden heller! Jag skänker inte pengar till människor på flykt eller nyanlända heller.

• Rataxes
    Studentpappa skrev 2015-09-11 20:18:19 följande:
    Klart vi ska vurma om dessa guldklimpar. 

Högvis med skräp, olaglig tältning och toalettväggar som smetas ner med blod och avföring. EU-migranter har bosatt sig på stans rastplatser och kostar Trafikverket hundratusentals kronor i extra sanering. Nu gör de sig redo att stänga.

vlt.se/nyheter/vasteras/1.3150955-toaletter-s...
    Dom har redan fått stänga en rastplats vid riksvägen här pga "överutnyttjande"...

Ett 40-tal har haft rastplatsen som camping och använt toaletten som servicebyggnad. Våra syltryggar till poliser har inte "haft resurser" till att upprätthålla ordningen.

Jag betalar tiotusentals kronor i fordons/bensinskatt som går till att bl.a. hålla rastplatser i ordning.

Aldrig en krona till en tiggare. Aldrig. Någonsin.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Tom Araya
    Regeringen: Ge inte pengar till tiggare
    Bokmärk artikel

Läs mer om tiggeri

?Skänk till organisationer på plats i hemländerna?
    Ett alternativ till att ge till tiggare är att skänka pengar till organisationer. Vi vill minska antalet EU-medborgare som tillfälligt vistas här, skriver Åsa Regnér, minister, och Martin Valfridsson, samordnare för utsatta EU-medborgare.

Så vill regeringen få bort tiggeriet
    I ett nytt åtgärdspaket vill de kriminalisera utnyttjande av tiggare samt göra det lättare att avhysa EU-migranternas läger. Förslagen får tummen upp av M.

Foto: Alvaro Barrientos/AP

Regeringen vill att svenskarna slutar ge pengar till tiggare på gatan och istället skänker pengarna till olika hjälporganisationer. Målet är att det ska bli färre tiggare på de svenska gatorna.

www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-ge-inte-pengar-till-tiggare/
  • Frontline

Jösses idag satt det som alla andra dagar en tiggare vid en av våra affärer.
    Vi kom ner med en säck utav pantflaskor varpå denna kvinna slet tag i säcken och sa på knagglig svenska kan jag få det.

Jag drog till mig säcken och sa att detta är mina barns och går till deras sparbössa..

Fan sitta där och slita tag i mig och i säcken det är inte bra..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Gör jag rätt som inte ger tiggare några pengar?