Idag är det en sån där jobbig dag som kommer emellanåt då jag tänker väldigt mycket på exet. Då och då poppar han upp i huvudet med sisådär 5 minuters mellanrum med åtföljande sorg, obehag och ångest. Det var en likadan dag i måndags också men lite lättare tisdag-onsdag. Det kommer upp en massa minnen av hur fint vi hade det och hur kärleksfull han kunde vara, och sedan tankar på att det är förbi och att han inte känner så för mig längre och sedan att han kommer att vara så mot någon annan snart
Och jag är så rädd att jag aldrig kommer att kunna vara så lycklig med någon igen. Jag vet att han hade sina dåliga sidor, och nu efteråt så har de visat sig tio gånger starkare och det har kommit fram många nya dåliga sidor där vissa är av det slag att jag kanske inte skulle kunna ha en relation (iaf inte en lycklig sådan) med någon som kan bete sig på det viset, men ändå saknar jag sjukt mycket hur det var... Hur han tittade på mig med en så mjuk och snäll blick som gjorde att jag smälte, hans mjuka varma röst, hur jag var så vansinnigt attraherad av honom att det räckte med att jag råkade nudda i honom, att våra blickar möttes, eller att känna en whiff av hans kroppslukt för att jag skulle bli helt yr... även efter två år tillsammans. Jag har aldrig varit så attraherad av någon annan tidigare. Tänk om jag aldrig kommer att få känna så igen...
En underlig sak hände nyligen. Jag var på väg till jobbet och passerade förbi exets arbetsplats. Han är bortrest på arbetsförberedelser inför ev flytt efter nyår men jag kikade ändå in i fönstret när jag passerade av gammal vana. Fick syn på kille 2, hans nu nära kompis som var orsaken till all denna problematik. Killen kastade ett ögonkast på mig och tittade sedan bort demonstrativt. Jag tänkte inte mycket mer på det men på eftermiddagen så ringde en tjejkompis till mig.
När jag träffade kille 2 under den korta perioden vi sågs så gick vi ut ett par gånger tillsammans med henne och hennes kille så de är bekanta men de har inte umgåtts alls efter att det avslutades mellan mig och kille 2. Hon sade att när hon var på lunchrestaurangen som ligger bredvid hans jobb så kom han förbi och satte sig bredvid henne och sade att det var tråkigt att de inte umgicks längre. Hon svarade något undvikande men sade till mig att hon tyckte att det var jättekonstigt av honom och att det verkade som att han ville träffas och umgås med både mig och henne. Både hon och han har ju respektive så det verkade inte vara frågan om någon flirt heller. Hon frågade sedan mig om det skulle vara okej att han hängde med någon gång om vi gick ut. Jag sade att hon kanske missuppfattat och att jag inte trodde att han skulle vilja umgås med mig med tanke på hänsyn till kille 1 som han nu tydligen är nära vän med och hans svartsjuka flickvän och att det måste vara henne själv som han ville umgås med men hon verkade verkligen tro att det var tänkt att jag skulle vara med.
Anonym (slut) skrev 2014-04-24 21:39:47 följande:
Jag skulle nog inte vara lika säker som du. Mitt ex var likadan och ja, precis som du, gick gärna med på att vara kk för att åtminstone få vara nära honom för korta stunder. Han var dock väldigt motståndskraftig av samma anledning. "Köttet" begärde dock sin rätt och efter några månader låg vi med varandra en gång. Jag var desperat inte bara efter honom, utan helt enkelt för att inte "hade fått något" på ett år och detsamma gällde honom, trots att han egentligen var intresserad av den där tjejen, som egentligen bara var intresserad av få så många efter sig som möjligt.
Så vad hände efteråt? Han erkände att jag fortfarande var den enda han fantiserade om när han onanerade (han var inte heller så erfaren, dock inte oskuld) men han trillade inte dit och för mig kändes det som ... att vi inte alls var så nära som jag trodde att det skulle kännas. Det kändes snarare litet pinsamt när han ordnade frukost på morgonen. Kanske hade det gått för lång tid, men det blev inga svallande känslor alls.
Jag fick dock litet bättre självförtroende tack vare det där sexet och raggade på en gammal vän, vilket ledde till en underbar relation, som jag dessvärre sabbade, precis som "Jobbigt", eftersom jag inte var klar över exet.
Jag är liksom du säker på att ditt ex kommer att höra av sig betydligt-betydligt mer sällan om han får till det litet grand med en ny tjej. Så var det för mitt ex. Han träffade mig och mitt barn regelbundet, hörde av sig och ville göra saker på egen hand med mitt barn också. Men så fort det vankades något med hans ouppnådda kärlek, så försvann han. Det var extra svinigt, när jag skulle åka till annan stad för en månad pga arbete och han lovade minsann att höra av sig extra till mitt barn. Han hörde inte av sig alls på hela den månaden, eftersom han och tjejen planerade en skidresa och genomförde den. Den var visserligen totalt misslyckad, eftersom hon ju höll honom på behörigt avstånd, vilket var det enda roliga i misären.
Jag är fortfarande, efter många år, arg på mig själv att jag inte bröt kontakten med honom då pga hans svek mot mitt barn. Samtidigt så hörde han av sig regelbundet igen efter det så jag glömde bort hans svek, men jag borde inte ha gjort det. Det hade hjälpt mig att klippa alla band och inte förstört mitt begynnande förhållande med denna underbara människa som jag vågade ragga upp drygt ett år efter dumpningen och som jag har förlorat som en partner förmodligen för alltid.
Håll ut, hoppas inte på att ett engångsligg med ditt ex får honom att bli kär i dig på nytt eller får dig att må aningen bättre, men framför allt håll distansen till honom.
PS. Det kanske är kontraproduktivt att du får vältra dig så mycket i din sorg. Det kanske är bättre att du snarare ska ta hand om ditt barn mer än halvtid och arbeta mer. I vanliga fall liknar nog min arbetssituation din, men just det året var jag på annan arbetsplats med andra arbetsuppgifter, vilket innebar heltid för första gången i mitt liv, fast egentligen mer då de flesta arbetsuppgifter var nya. Det var ju det som fick mig att gå upp på morgonen och höll de mörka tankarna borta: barn på heltid och arbete på mer än heltid.
Hitta en bra och nyttig kurs som du måste ägna mycket tid åt, ha ditt barn på mer än halvtid, be om extra arbetsuppgifter, så får du tiden att gå och det blir lättare att inte tänka på exet.
Menar du att jag inte borde vara säker på att han skulle trilla dit om vi skulle ligga med varandra eller på att han kommer att kunna stå emot att göra det så att det inte kommer att hända? Jag tycker när jag läser din text som att det kanske ändå var bra att det hände för er, att det liksom möjliggjorde att ni kunde gå vidare på ett annat sätt när ni insåg att magin var bruten på något sätt?
Jag håller med om att för mycket tid att tänka och älta kanske inte är så bra. Dock kan jag koppla bort det rätt okej vissa dagar, som igår och i förrgår, men så kommer dagarna som idag när exet bara biter sig fast och ingenting hjälper. Jag försöker fördjupa mig i andra saker men det blir som ingen skillnad. Jag önskar att jag kunde bli passionerad över någonting annat - det behöver inte vara en person men ett fritidsintresse eller vad som helst som skulle kunna hjälpa mig att få annat i huvudet. Mitt barn hjälper ju lite men han har kommit in i den åldern att han inte vill leka med mamma hela tiden

Men nu känner jag att jag håller ihop så pass att jag har honom som vanligt igen. Känns det extra jobbigt en dag så kommer hans pappa hit och är med oss båda och fixar middag med film eller något, så barnet märker inte av att jag mår dåligt. Det är jag noga med. Men även om det inte syns utanpå så är det riktigt jobbigt inuti.
Jag har skaffat en hög extra arbetsuppgifter men jag är så pass bra på dem att jag kan göra dem och ändå ha tid att tänka på exet medans
Anonym (Femme) skrev 2014-04-27 11:44:26 följande:
Han måste ju ha oerhörda problem med sig själv, ts??
Jag tror att din analys av soffincidenten är helt riktig. Bra att du genomskådar det! Middag+film+massage, det är ju par/dejtgrejer. Sen lägga sig på rygg med synligt stånd när man är "vänner"?? Gör han så med manliga vänner också? Nä fy, vilken sliskig och falsk figur, han får det nog inte lätt med detjandet om han inte hittar en tjej som är lika udda. Med det menar jag inte att det skulle vara fel på dig men du har nog rätt där också att du skämt bort och bekräftat honom på ett sätt han inte varit van vid och nu är egot superstort. Högmod går före falll....

Ja, det verkar vara pargrejer han är inställd på att göra med mig... förutom middag/film/massage så har han ju även velat gå på bio och gå på pardans ihop (då kanske han tänker dansa med andra än mig och göra mig svartsjuk i och för sig...). Och ja, det var jättekonstigt det med ståndet. Tänkte först att jag måste sett fel fast det gjorde jag ju inte. Vet det eftersom när jag kom dit så lade jag märke till att han hade öppen gylf vilket han sedan fixade men det gjorde att jag hade i färskt minne hur det området såg ut utan stånd... och det var riktigt uppenbart alltså. Typiska "tält-i-byxorna"-grejen. Kändes både lite pinsamt och respektlöst faktiskt. Tänk om jag skulle bara "Oj bröstet råkade ramla ut ur klänningen men det gör ju inte så mycket när vi är vänner?" eller "Jag råkade bara måsta byta om just nu men det kan jag ju göra här, oops hade visst inga trosor på mig"...

Men jag tror att hans ego är så stort nu att han tror att alla tjejer tänder på honom i alla situationer som kan tänkas vara lite sexuella. Klart att man tänder på hans stånd liksom...

Anonym (eva) skrev 2014-04-27 22:01:27 följande:
Helt klart var sofftaktiken ett sätt att hala in dig igen! Massage!? Att ens föreslå nåt sånt när han vet hur du håller på att kämpa. Det är ju helt självklart att han inte vill se dig bli stark och självständig. Du borde fråga honom hur han tänkte när han föreslog massage i detta läget! "Ville du inte att vi skulle vara vänner? Varför ger du då såna intima signaler?"
Jag borde kanske göra det men på något sätt så vill jag inte att han ska veta att jag blev påverkad av det. Vill liksom att han ska tro att jag bara totalignorerade hans händer på min rygg efter att linnet åkt upp och han och hans stånd...

Att det inte var sexuellt för mig alls och att det bara var han som blev frustrerad. Kanske lite fåfängt att tänka så men...
Ej okej skrev 2014-04-28 09:16:08 följande:
För din egen skull - klipp bandet helt med honom! Tala om för honom att du inte är intresserad av att umgås med honom som vän eftersom du vill något mer och att du inte mår bra av att ni ses/hörs av.
Om du ska ha en chans att komma över honom och börja må bra så måste du sätta dig själv i första rummet. Han han behandlat dig som skit, pratat skit om dig med sina vänner men vill nu behålla dig som "vän" endast pga att han älskar den bekräftelse du ger honom.
Släpp honom! Fokusera på dig själv!
Lycka till

Det var vad jag sade före senaste besöket hos parterapeuten. Kanske det är bättre att bryta alla band med honom men en del av mig tycker ju verkligen om honom och vill ha honom som vän, vill att det ska fungera, och en annan del är ganska sårad och arg och vill gärna umgås med honom men inte ge en gnutta bekräftelse så att han får undra om han kanske inte är så attraktiv och perfekt längre som jag fick honom att tro att han är. Ta tillbaka lite av det som jag har givit liksom

Anonym (slut) skrev 2014-04-28 09:26:46 följande:
Ja, jag glömde faktiskt att understryka det i ett av mina svar. Han har snackat sk-t om dig med sina vänner så att alla tog bort dig från Facebook. Därför känns det konstigt för honom att umgås med dig som vän inför sina vänner. Har han rett ut saken med alla sina vänner? Har han bett dig om ursäkt och berättat för sina vänner vilken sk-t han var som spydde galla över dig utan att du fick ge din version?
Han lär inte ha rett ut det med sina vänner, tror faktiskt att de inte pratar om mig alls utan bara totalignorerar hela samtalsämnet och låtsas som att jag aldrig har existerat. Han verkar inte vilja prata om mig med dem längre och det lär ju vara för att han i så fall måste erkänna att han umgås med mig. Det tror jag också att han mörkar faktiskt. Säkert känns det bra för honom att få bekräftelse av vännerna också på att jag är en idiot och att det är såå bra att han har gått vidare nu. Skulle han då erkänna att vi umgås så skulle de ju börja ifrågasätta varför han vill umgås med en så hemsk människa som jag och då måste han ju erkänna att han inte tycker att jag är hemsk längre och att allt det han sade om mig inte stämmer. Så det blir ju pinsamt för honom. Sedan så verkar det nu på senaste också som att han vill att de ska ogilla mig. Det förstår jag faktiskt inte riktigt. Till exempel så råkade jag stöta på en kompis till honom på stan och han hejade glatt och pratade med mig en längre stund och var jättetrevlig. Han sade dessutom att han inte ville ta sidor i den här konflikten mellan mig och exet utan att han tyckte att vi båda var trevliga personer och att han gärna behöll oss båda som vänner. Sedan när jag pratade med exet hos parterapeuten om att hans kompisar avskyr mig så krävde jag att få veta vilka kompisar exakt som gör det. Då sade han att det var kompisen jag träffade på stan, kille 2, en annan killkompis som är en riktigt dryg och dömande människa, och så kille 2s flickvän och hennes närmaste tjejkompis, att alla de riktigt ogillade mig. Men det verkade ju inte som att killen på stan gör det, för han hade lätt kunnat undvika att prata med mig där. Och kille 2 vet jag ju inte (varför han skulle ogilla mig förstår jag inte ens en gång!) men stämmer det min kompis sade så verkar det ju inte så... De andra tre kanske gör det, det vet jag inte.
MuppinCowboy skrev 2014-04-28 09:38:04 följande:
Ja det visar på en enorm brist på empati.
Mannen är ju självisk och vill bara ha TS som en bekräftelse.
Jag hoppas hon står emot och hittar någon som gör henne lycklig istället, för som jag ser det så har hon inte ens varit helt lycklig när hon och killen var ihop då han skulle ha saker på sina premisser.
Det känns inte så nu antagligen men det här var det bästa som kunde hända TS, kanske hittar kärleken henne i form av någon som faktiskt ser henne och älskar henne för den hon är.
Jag var lycklig då, kär och lycklig... men förhållandet var nog inte så perfekt när jag tänker tillbaka på det nu i efterhand. Men trots alla hans dåliga sidor så är han ändå den som har fått mig att känna mig mest harmonisk som person och mest tillfreds med livet eller hur man ska säga. Men jag hoppas verkligen att du har rätt och att det kan finnas någon annan för mig i framtiden som jag kan känna lika starkt inför och som kanske kan respektera mig mer. Det känns mest bara hopplöst just nu

MuppinCowboy skrev 2014-04-28 09:38:58 följande:
det här är det minsta du ska kräva TS för att ens vara hövlig mot honom och behålla någon form av vänskap.
Jag har varit rädd för att kräva det eftersom jag inte vet vad han har sagt till dem. Han skulle troligtvis bara säga att han sagt som det var och att de överreagerade men att det ju inte är någonting som han kan rå för...

Ej okej skrev 2014-04-28 10:04:11 följande:
Varför ska TS fortsätta vara vän med honom?
Killen har inte på något sätt i denna historia visat sig värdig TS vänskap. Han har tvärtom behandlat henne som skräp.
Eftersom TS fortfarande är kär i honom är det bättre - för henne - att klippa med killen. Helt! Att inte ha någon kontakt över huvud taget. För varför ska hon det? Hon får inte ut ett endaste dugg av en sk vänskap med honom eftersom han inte vill göra något för att hon ska må bra. Han ser endast till sig själv och sitt eget behov av bekräftelse.
Nej TS. Spring! Ta hand om dig själv och strunta i honom!
Åh, jag önskar att jag kunde göra det, att jag kunde vara så stark! Kanske att jag kommer dit förr eller senare, kanske om jag får det bevisat för mig om och om igen hur han inte alls bryr sig, eller hur han är en annan person än den jag blev kär i och trodde att han var. Jag hoppas det verkligen!!
Anonym (eva) skrev 2014-04-28 19:42:54 följande:
"ej okej" har ju faktiskt en bra poäng i sin fråga. Varför vill du egentligen vara vän med den är mannen? Ger han dig nånting positivt som du tror att du kommer att kunna må bra av i slutändan? Eller handlar det bara om att du har separationsångest och inte vill bryta helt?
Det handlar nog om båda sakerna. Delvis separationsångest men även att vi hade så sjukt kul ihop när vi var ihop. Vi har precis samma galna humor och är insnöade på samma intressen. När jag saknar honom nu så saknar jag även de sakerna, inte bara det som höll ihop oss som par, även fast vi gjorde alla de sakerna just som par förstås. Men jag vill ju inte vara vän med honom om det inte är jämställt och ifall han inte respekterar mig eller bryr sig om mig och mina känslor. Jag lever väl just nu på hoppet att jag kanske ändå har missförstått på något sätt eller att han är i någon form av kris och kommer att komma ur den och bli den fina kille som han var tidigare. Jag har inte riktigt insett ännu att det nog mest troligt inte kommer att bli så.