Extremt mammig katt! Normalt?
Hej!
För ett antal (4) månader sedan adopterade jag och min sambo en katthemskatt som då var 4 år. Han har, som jag fattade det på katthemsägaren, inte haft det superlätt i livet och gör ibland av sig utanför lådan, vilket vi räknade med och är inte något stort problem (det händer bara när det finns väskor eller duntäcken på golvet, annars funkar lådan super ).
Till saken hör att den här katten, när han kom över sin blygsel och rädsla, har blivit EXTREMT mammig. Han ska ligga på mig, gärna på magen och bolla ihop sig, flera timmar om dagen. På morgonen när jag kommer ut från sovrummet (och då har oftast min sambo varit uppe hela natten, så han har oftast inte varit ensam mer än 1-2 timmar) så ska jag plocka upp honom och så ska han sitta på min axel när jag är på toa, gör frukost, klär på mig... Fan, han skulle nog följa med in i duschen om han fick
Så fort jag stänger in mig på toaletten eller i sovrummet själv (för att faktiskt få något gjort, för jag får inte ens skriva på datorn ibland när han gosar, då kommer tassen...) så börjar det jamas så ynkligt att man kunde tro att vi övergav honom... Ibland på kvällen får jag gå ut ur sovrummet när han slutat jama och plocka upp honom, då gosar han in sig under mitt hår, så sitter vi så och myser en halvtimme, sedan får jag gå och lägga mig... Trots att han inte är ensam, om inte jag är vaken brukar min sambo vara vaken. Med sambon gosas det också, men inte alls i samma grad som med mig.
Är detta normalt beteende för katter? Är han bara supergosig nu när han har en familj som passar, eller är det något vajsing? Kan det vara så att han är nervös eller orolig och måste "försäkra" sig om att vi är kvar? Eller försöker han vara lite dominant genom att alltid ligga på mig? Försöker bara förstå mitt kattskrälle, för när han bestämmer sig för att gosa, kan jag räkna med att vara invalidiserad för resten av dagen...