• Zwoom

Någon som fått barn i v 27-28? *Orolig*

Inte långtkvar nu tills jag skall träffa spec läkare den 17/3 där de skall kolla om flickan i magen mår bra och växer som hon skall annars blir det tal om snitt då som jag fått förvarant redan.

Är så jäkla orolig inför detta och livrädd för att mista vår lilla dotter nu efter 5 st mf varav 2 sena mf

FInns det chans att hon överlever tro och kan leva ett normalt liv då?
    Eller är risken stor för hjärnblödning och andra skador/infektioner osv?

Man har ju även läst om en del som fått barn då men att de barnen bara levt någon/några dagar

Fy rädslan växer nu för varje dag jag närmar mig besöket till läkarna!

My family makes me the happiest mom / wife
  • Svar på tråden Någon som fått barn i v 27-28? *Orolig*
  • Jacqueline

Denna texten hittade jag i en artikel på fokus.se

"Varje år föds runt 250 levande barn under eller före vecka 27, vilket är ungefär 2,5 promille av alla födslar i Sverige. En ännu inte publicerad landsomfattande inventering, kallad Express-studien, visar att chanserna att överleva ökar rejält för varje vecka barnet förblir i moderns mage. Från 90 procents överlevnad i vecka 26-27, ned till 70 procent i vecka 24, varefter chanserna sjunker brant till fifty-fifty i vecka 23 och därefter blir försumbara. I studien ingår alla barn födda mellan vecka 23 och 27 under åren 2004?2007."

Artikeln är ngt år gammal men statistiken såg ju ganska bra ut redan då.

• ereois

Min pojke föddes v 28+2 i mitten av oktober 2007.
    Än idag har jag ingen aning om varför förlossningen satte igång, men så blev det. Efter 3 veckor i början med andningshjälp och någon dag till i kuvös så klarade han det mesta förutom maten, han sondades några veckor till och i slutet av december blev vi utsläppta från sjukhuset med hemsjukvård i någon vecka.

När han föddes var han 38 cm och vägde 1300g. Idag är han något större, 21 kg och 120 cm och ligger på normalkurvan över både längd och vikt. När han var några månader fick han ljumskbråck och har opererats på bägge sidorna för det och han har haft förkylningsastma som har vuxit bort. För honom är dessa saker de enda som kan kopplas till födseln, i övrigt är han som vilket barn som helst.
    Han började förskoleklassen i höstas och är ett av de barn som det går bäst för i gruppen. Han har knäckt läskoden, skriver ord med både versaler och gemener (stavar som en kratta, men... ) och läser siffror i hundratal och har full koll på hur man räknar tiotal.

Med det sagt, ja, det kan bli hjärnblödningar, man kan få sepsis (blodförgiftning) och ett antal andra åkommor som kan kopplas till prematur födsel, men, även om min kille haft tur, så kan det precis lika gärna gå så bra som det har gjort för honom.. Dessutom, av de barn som låg inne samtidigt som honom så är det vad jag vet "bara" ett barn som inte lever längre, h*n levde dock betydligt längre än några dagar, ett par år ligger närmre sanningen. Sammanlagt passerade det nog 10-15 barn på avdelningen under tiden vi var där. Det är som sagt några år sedan och utvecklingen inom området går snabbt, så din lillas förutsättningar lär vara ännu bättre än vad de var 2007, tänker jag.

Ska hålla alla tummar och tår för att din lilla stannar där hon är, långt över v 27 och att allt går bra för er.

• Amanda84

Jag är föddes i vecka 26 år 1984 och är fullt normal. Jag var den minsta bebisen som man lyckades rädda då men på grund av det så experimenterade man väldigt mycket. Bland annat så visste man inte saker som man vet idag exempelvis att bebisar har känsel - man utförde flera operationer utan bedövning på mig och man fick bygga utrustning speciellt anpassat efter mig. Idag finns mycket redan färdigt.

Det enda problem som jag har haft, var att jag var sjuk väldigt mycket som barn och att mina lungor inte riktigt fungerar som de skall eftersom respiration stod på för högt tryck så att lungorna exploderade vid två tillfällen. Jag var sen i motoriken och lärde mig att cykla sent. I övrigt är jag som vilken fungerande människa som helst och gick ut gymnasiet med höga betyg.

Idag har man bättre koll, bättre maskiner, bättre erfarenhet och fler prematurbarn klarar sig utan men än vad de gjorde på åttiotalet.

• Inger 336

Det går säkert bra. Min äldsta är född i v.26 och vägde 860 gr. Han fyller snart 10 år och är bland dom längsta i klassen. Han mår hur bra som hellst, det enda problem han har är att han är komölksproteinintollerant.

Svar på tråden Någon som fått barn i v 27-28? *Orolig*