Min pojke föddes v 28+2 i mitten av oktober 2007.
Än idag har jag ingen aning om varför förlossningen satte igång, men så blev det. Efter 3 veckor i början med andningshjälp och någon dag till i kuvös så klarade han det mesta förutom maten, han sondades några veckor till och i slutet av december blev vi utsläppta från sjukhuset med hemsjukvård i någon vecka.
När han föddes var han 38 cm och vägde 1300g. Idag är han något större, 21 kg och 120 cm och ligger på normalkurvan över både längd och vikt. När han var några månader fick han ljumskbråck och har opererats på bägge sidorna för det och han har haft förkylningsastma som har vuxit bort. För honom är dessa saker de enda som kan kopplas till födseln, i övrigt är han som vilket barn som helst.
Han började förskoleklassen i höstas och är ett av de barn som det går bäst för i gruppen. Han har knäckt läskoden, skriver ord med både versaler och gemener (stavar som en kratta, men...
) och läser siffror i hundratal och har full koll på hur man räknar tiotal.
Med det sagt, ja, det kan bli hjärnblödningar, man kan få sepsis (blodförgiftning) och ett antal andra åkommor som kan kopplas till prematur födsel, men, även om min kille haft tur, så kan det precis lika gärna gå så bra som det har gjort för honom.. Dessutom, av de barn som låg inne samtidigt som honom så är det vad jag vet "bara" ett barn som inte lever längre, h*n levde dock betydligt längre än några dagar, ett par år ligger närmre sanningen. Sammanlagt passerade det nog 10-15 barn på avdelningen under tiden vi var där. Det är som sagt några år sedan och utvecklingen inom området går snabbt, så din lillas förutsättningar lär vara ännu bättre än vad de var 2007, tänker jag.
Ska hålla alla tummar och tår för att din lilla stannar där hon är, långt över v 27 och att allt går bra för er.