• Trinity78

Hur lyckas man med potträningen?

Min son är snart tre år och vi har hållt på att potträna honom i några månader, men det känns som att det står still. Han går på toaletten när vi säger till honom men han går inte själv, vilket innebär en hel del olyckor på golvet. Han verkar inte bry sig heller. Hur gör vi för att lyckas?

Reproductively challenged
  • Svar på tråden Hur lyckas man med potträningen?
  • fiori84

Med ett belöningssystem kanske? Varje gång han går på pottan så ge honom nån slags belöning och sen fade:ar mannat belöningarna ju bättre han blir på det tills belöningar inte behövs alls.

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Blubban82

Han kommer att gå på toaletten när han är redo. Han måste vara mogen för det!

• mammorna1

Min dotter började gå på toa när hon var lite över 2. Vi lyckas med det pga att hon gillar bamse och då köpte vi bamse trosor till henne och sa till henne att hon ska säga till oss när hon vill kissa annas kan hon kissa på bamse. Det tog bara 3 dagar till att hon kunde säga till själv att hon vill gå på toa. På dagis de belöna barnet att gör barnet klistermärken varje gång de går på toa. Så du kan hitta kalsonger med bilder på något som ditt barn tycker om eller belöna barnet varje gång han går på toa.

• Mellanmjölkens land

Om han kan hålla sig så får ni väl "rutinpotta" honom. Dottern har varit blöjfri sen före 2årsdagen men det är inte förrän nu vid nästan 3 som det börjar gå att lita på att hon säger till i tid. När vi är nånstans spännande räknar jag med att få påminna i minst nått år till.

• Gustie

Jag håller med Blubban, det kommer när han är redo, gör ingen stor sak av det. Min son var över 3år och vi hade kämpat i många omgångar utan att lyckas helt, men plötsligt så bara lossnade allt och han blev torr både dag och natt jättelätt. Så låt det ta sin tid, träna som ni gjort utan stress så kommer det att lösa sig.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • FlitigaLis

Hänger på här också. Fått lite pikar från dagis håll om att vi borde lägga tid och energi på det, han va duktig en sväng men sen kom det av sig.

• SannaM

Vårt barn är 2,5 och har precis självmant börjat vilja gå på pottan. Vi har väntat in honom, frågat om han vill testsitta ibland men aldrig lockat/belönat - det tycker jag känns fel. Belöningen är ju att slippa fuktig blöja och att känna sig stor, liksom. Och med belöningssystem blir ju besvikelsen och känslan av misslyckande större om man ändå råkar kissa/bajsa på sig, vilkey säkert kommet ske (alternativt börjar barnet hålla sig onödigt länge). Nä, jag tror på att vänta in barnet, men att självklart fråga och uppmuntra att han går på pottan/toan/har kalsonger på sig.

Själv blev jag väldigt stressad som liten just eftersom det tjatades så mycket om att jag MÅSTE sluta med blöja (jag var väldigt verbal och lillgammal i övrigt så det skar sig väl lite...) och det slutade med att jag bajsade på mig upp i skolåldern pga tyckte det var så obehagligt just att bajsa på toa. Vill inte att mitt barn får sådana känslor, det ska ske på hans initiativ.

Svar på tråden Hur lyckas man med potträningen?