• Sorkan

Någon som vill bli Pergopingla med mig?

För länge sen fanns en tråd här inne som kallades för Pergopinglorna. Det var långt innan jag själv visste att jag en dag själv skulle äta Pergo, men den verkade så trevlig!

Vi har barn sen tidigare men försöker få till ett syskon. Fick ett missfall i v10 förra våren och har nu fått två kurer utskrivet av min gynläkare. Har ägglossning själv men eftersom jag är "äldre" dvs 37år tyckte hon att man kunde prova att boosta den med Pergo.

Jag började ta tabletterna på cykeldag 5, det var i måndags. Sen tog jag till fredag och har i ärlighetens namn inte känt ett jotta -inte en biverkning. Möjligtvis att det stramar lite svagt vid äggstocken på höger sida men inte mer än i vanliga fall.

Någon mer som vill simma i Pergo-träsket med mig? Det är så tråkigt att inte kunna prata med någon i samma sits.

Vem är du och vilka är dina Pergo-erfarenheter? Jag vet som sagt ingenting mer än det jag läst mig till på nätet.

Hoppas vi hörs!

Baby

• Svar på tråden Någon som vill bli Pergopingla med mig?
  • KnytetsMamma
    Theresan skrev 2014-08-04 20:34:31 följande:
    Jag får aldrig mens annars, det kan gå många månader.
    Får du alltid blödning av provera? Jag har ätit 2 kurer vid olika tillfällen utan att ha fått blödning någon av gångerna :(
  • Hjärterdam91

Hejsan! Hittade denna tråd och tänkte att här kan det nog finnas personer med erfarenheter som kan hjälpa mig med mina frågor och funderingar.

I början av Juni startade jag min första kur pergotime (efter samtal med gynekolog) i ett försök att bli gravid. Anledningen till att jag fick pergotime utskrivet var att jag slutade med p-piller för ett drygt år sedan och efter detta har min mens uteblivit. Denna pergotimekur blev "positiv" i den bemärkelsen att jag fick mens (och således också äl) men jag blev inte gravid.

I början av Juli började jag, enligt konstens alla regler, min andra pergotimekur. Efter lite räknande kom jag och min sambo fram till att om jag fick ägglossning efter lika lång tid som i den första kuren så borde jag fått mens den 29:e juli. Detta datum har nu passerats med snart en vecka och nu börjar vi givetvis att hoppas vi prickat rätt.

Den 1:a augusti testade jag dock negativt på och vi är nu väldigt ivriga att testa imorgon igen för ett annat resultat. Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar. Är det möjligt att jag är gravid, även om jag testade negativt 2 dagar efter beräknad mens? Kan det vara så illa att jag inte fått någon äl, trots att jag fick det på första kuren? Jag har sedan 2.5 dagar tillbaka haft bruna flytningar, men dessa har avtagit vid lunch idag. Vad kan detta vara? Slutligen har jag haft något som liknar mensvärk de senaste dagarna, betyder detta att jag har mens att vänta eller kan det vara tecken på något betydlig roligare?

• Theresan
    KnytetsMamma skrev 2014-08-04 20:49:50 följande:
    Får du alltid blödning av provera? Jag har ätit 2 kurer vid olika tillfällen utan att ha fått blödning någon av gångerna :(
    Ja, det har alltid fungerat. Tacksam för det annars skulle jag väl aldrig ha mens.
  • Theresan
    Eleonor01 skrev 2014-08-04 16:32:43 följande:
    Hur har det gått? Fick du någon tid?
    Det blev en tid för besök, i morgon. Han trodde att jag kunde fått en cysta. Har du fått höra samma?

Ägg som inte släpper blir ju ofta cystor. Usch, hoppas att det inte är så, vill inte ha några uppehåll.
  • Theresan
    Hjärterdam91 skrev 2014-08-04 21:24:46 följande:

Hejsan! Hittade denna tråd och tänkte att här kan det nog finnas personer med erfarenheter som kan hjälpa mig med mina frågor och funderingar.

I början av Juni startade jag min första kur pergotime (efter samtal med gynekolog) i ett försök att bli gravid. Anledningen till att jag fick pergotime utskrivet var att jag slutade med p-piller för ett drygt år sedan och efter detta har min mens uteblivit. Denna pergotimekur blev "positiv" i den bemärkelsen att jag fick mens (och således också äl) men jag blev inte gravid.

I början av Juli började jag, enligt konstens alla regler, min andra pergotimekur. Efter lite räknande kom jag och min sambo fram till att om jag fick ägglossning efter lika lång tid som i den första kuren så borde jag fått mens den 29:e juli. Detta datum har nu passerats med snart en vecka och nu börjar vi givetvis att hoppas vi prickat rätt.

Den 1:a augusti testade jag dock negativt på och vi är nu väldigt ivriga att testa imorgon igen för ett annat resultat. Nu undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut mina funderingar. Är det möjligt att jag är gravid, även om jag testade negativt 2 dagar efter beräknad mens? Kan det vara så illa att jag inte fått någon äl, trots att jag fick det på första kuren? Jag har sedan 2.5 dagar tillbaka haft bruna flytningar, men dessa har avtagit vid lunch idag. Vad kan detta vara? Slutligen har jag haft något som liknar mensvärk de senaste dagarna, betyder detta att jag har mens att vänta eller kan det vara tecken på något betydlig roligare?

Om du läser lite längre upp i tråden ser du att vi är två stycken i ungefär samma situation.

Det kan vara vad som helst. Vet du när du hade ÄL? Kanske var den senare än vanligt, det blir den ofta med pergo. Kanske uteblev den, det kan hända. Många måste äta dubbel eller trippel dos för att få ÄL. Har du testat negativt och vet när du hade ÄL så är du tyvärr förmodligen inte gravid. 

Avvakta några dagar och ring sedan din läkare.
  • Eleonor01
    Theresan skrev 2014-08-05 08:55:15 följande:
    Det blev en tid för besök, i morgon. Han trodde att jag kunde fått en cysta. Har du fått höra samma?

Ägg som inte släpper blir ju ofta cystor. Usch, hoppas att det inte är så, vill inte ha några uppehåll.
    Har inte fått höra något. Ska ju också dit imorgon. Håller tummarna för oss båda!
  • KnytetsMamma

Förstår inte varför provera inte funkar för mig, enligt nån läkare jag träffat kan det bero på för låga östrogennivåer i kroppen om provera inte framkallar blödning. Men jag vet inte, får se vad som händer nu. Men jag har ju inte haft nån mens sen innan jag blev gravid med dottern 2011 och kroppen mår ju bäst av att få mens, lite orolig blir jag faktiskt över det hela.

Theresan skrev 2014-08-05 08:53:11 följande:
    Ja, det har alltid fungerat. Tacksam för det annars skulle jag väl aldrig ha mens.

• Theresan
    KnytetsMamma skrev 2014-08-05 11:45:55 följande:

Förstår inte varför provera inte funkar för mig, enligt nån läkare jag träffat kan det bero på för låga östrogennivåer i kroppen om provera inte framkallar blödning. Men jag vet inte, får se vad som händer nu. Men jag har ju inte haft nån mens sen innan jag blev gravid med dottern 2011 och kroppen mår ju bäst av att få mens, lite orolig blir jag faktiskt över det hela.

Har du inte haft mens på så länge? Blev inte du gravid men fick missfall? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2014-08-05 10:53:23 följande:
    Har inte fått höra något. Ska ju också dit imorgon. Håller tummarna för oss båda!
    Mycket märkligt. Jag har ett ägg som e 15 mm stort å påväg till egen spontan äl. Antagligen så tog min kropp lite semester å sparar på blödningen ;) hon trodde att inom en vecka skulle den brista. Nu tar vi iaf en paus från allt vad pergo heter å hoppas på att kroppen kommer igång själv :) hur har det gått för dig?
  • KnytetsMamma
    Theresan skrev 2014-08-05 14:57:22 följande:
    Har du inte haft mens på så länge? Blev inte du gravid men fick missfall? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
    Nej, har inte haft mens på så länge. Fick en kur pergotime för att få ägglossning och blev gravid direkt och sen blev det tyvärr missfall. Så nu blir det nog en kur pergotime igen och så hoppas vi på plus snart igen.
  • Theresan

Eleonor01,

Vad lustigt. Jag hade en äggblåsa på 20 mm så jag verkar få en ägglossning jag med. Jättemärkligt, har mer eller mindre aldrig spontan äl

• Eleonor01
    Theresan skrev 2014-08-06 13:55:54 följande:

Eleonor01,

Vad lustigt. Jag hade en äggblåsa på 20 mm så jag verkar få en ägglossning jag med. Jättemärkligt, har mer eller mindre aldrig spontan äl

Ha ha ha va lustigt men roligt :)
  • Theresan

Jag fick positivt ÄL-test redan i går. Vilken tur att jag hade den där tiden hos gyn, annars hade vi missat det. Kunde inte tänka mig att det var på gång Vi har inte haft sex på ett litet tag men i går blev det av, ska försöka förföra mannen i kväll också.

• Eleonor01
    Theresan skrev 2014-08-07 09:17:35 följande:

Jag fick positivt ÄL-test redan i går. Vilken tur att jag hade den där tiden hos gyn, annars hade vi missat det. Kunde inte tänka mig att det var på gång Vi har inte haft sex på ett litet tag men i går blev det av, ska försöka förföra mannen i kväll också.

Härligt! :)
  • Theresan
    Eleonor01 skrev 2014-08-07 10:32:49 följande:
    Härligt! :)
    Hur går det för dig, har du fått något positivt test?
  • Eleonor01
    Theresan skrev 2014-08-09 18:52:25 följande:
    Hur går det för dig, har du fått något positivt test?
    Jag har slängt alla tester. Struntar i allt vad äl test heter å satsar på jobbet istället. Blir det inget jobb så kanske jag börjar kolla igen. Har faktiskt blivit kallad på intervju :))
  • Theresan
    Eleonor01 skrev 2014-08-09 19:07:25 följande:
    Jag har slängt alla tester. Struntar i allt vad äl test heter å satsar på jobbet istället. Blir det inget jobb så kanske jag börjar kolla igen. Har faktiskt blivit kallad på intervju :))
    Åh, önskar jag kunde göra detsamma. :)

Hoppas att det går bra på intervjun!
  • Eleonor01
    Theresan skrev 2014-08-09 21:23:19 följande:
    Åh, önskar jag kunde göra detsamma. :)

Hoppas att det går bra på intervjun!
    Tack! Vår son fyllase tre i våras så vi försökt i 2,5 år. Nu pallar inte jag längre helt enkelt. Det var bara till att kasta å skaffa sig en annan plan
Svar på tråden Någon som vill bli Pergopingla med mig?