• greywolf

Hjälp! 10-veckors har så svårt att somna

Jag vet inte vad jag ska göra, min 10-veckors har så svårt att somna för natten. På dagen går det bra, han somnar under lugna former och sover bra ett par timmar och vaknar sedan och äter. Så brukar det vara 2-3 ggr per dag. Men sedan inför kvällen när han ska nattas - helt hopplöst! Han är gnällig, gnyig, vevar med armar och ben och flämtar, nästan hyperventilerar och är varken nöjd vid bröst eller flaska. Han delammas, jag ammar hela dagarna men brukar ge flaska (ersättning) om kvällen som sista mål då han börjar skrika vid mitt bröst. Ikväll exempelvis Har han härjat runt i några timmar och somnade äntligen vid mitt bröst, sov lugnt och fint i min famn i ca tio min innan jag lade ner honom i sängen. Tre minuter efter att jag har lagt ner honom vaknar han och gråter. Vad är felet? Han är inte hungrig, nyss fått ny blöja, bajsat gjorde han för en timme sedan. Nu har även mannen provat vyssja honom till sömns två ggr efter det, men han vaknar bara några minuter efter att han har lagts ner i sängen. Blir galen, hur får jag honom att sova lugnt? Och går det ens att påverka dygnsrytmen när de är såhär små? Vissa kvällar håller vi på såhär i omgångar till kl har blivit 1, 2, ibland 3 på natten!? Det går inte, jag orkar inte det och mannen kan inte avlasta för han ska upp kl 6 och jobba. Jag kan åtminstone sova på förmiddagen/dagen när sonen väl sover men det är så frustrerande att ägna hela kvällarna, varje kväll, åt att mata, rapa, vyssja, söva, få tre minuter tid för sig själv för att det sedan börjar om igen. Hjälp mig, vilka tips och knep finns för att få honom att somna och sova åtminstone ett par timmar innan nästa matning.

• Svar på tråden Hjälp! 10-veckors har så svårt att somna
  • Natulcien

Lägger ni ner honom för fort? Han kanske inte sover djupt nog?
    Eller så behöver han mer närhet just nu? Låta honom sova i famnen tills ni själva ska lägga er, och sen låta honom sova hos er, kanske?

• greywolf

Kan det vara närhet han börjar skrika efter? Ok får testa, men jag trodde att han fick så mkt närhet redan, bär på honom rätt mycket redan. På armen, i famnen eller i sele och sjal.

Natulcien skrev 2014-02-23 21:47:22 följande:
    Lägger ni ner honom för fort? Han kanske inte sover djupt nog? Eller så behöver han mer närhet just nu? Låta honom sova i famnen tills ni själva ska lägga er, och sen låta honom sova hos er, kanske?

• Natulcien
    greywolf skrev 2014-02-23 21:51:36 följande:
    Kan det vara närhet han börjar skrika efter? Ok får testa, men jag trodde att han fick så mkt närhet redan, bär på honom rätt mycket redan. På armen, i famnen eller i sele och sjal.
    Jag vet inte...jag bara spånar.
    Annars kanske magen..? Om det bara är på kvällen han får ersättning och bara då han är så orolig..? Har ni provat olika ersättningar? Blir det likadant om du ammar även kvällstid?
  • Oscarsmamma84

Vi använder en speldosa som sonen är van vid o har märkt att han är lugnare i spjälsängen om man lägger ner honom när den spelar.

• pgw

Han vaknar för att det känns annorlunda i sängen än i famnen. Lägger du honom på kalla lakan? Försök med en fleecefilt under, då det känns det inte lika kallt.

Jag började ganska tidigt träna på att få mitt barn att somna själv i sängen. När jag hade ammat klart, lade jag honom i sängen just innan han somnade, och så försökte jag hålla om honom lite där han låg tills han somnade. Det funkade jättebra. Senare hade han en period då han låg och fäktade alldeles förskräckligt med armarna när han hade lagts i sängen. När jag höll fast armarna på honom, så somnade han. Det var precis som om armarna skulle ha vevat runt av sig själv, och att det var det som höll honom vaken.

• greywolf

Gnället börjar innan vi ger flaskan, det är efter några försök vid bröstet jag ger upp och ger flaska, men då har han härjat ett par timmar redan. Fast jag brukar Ge bröstet igen efter flaskan så det alterneras alltid lite om kvällarna. Känns bara så hopplöst att han kan somna men inte vill/kan sova för natten i sin säng förrän många timmar efter första läggningsförsöket.

Natulcien skrev 2014-02-23 21:54:03 följande:
    Jag vet inte...jag bara spånar. Annars kanske magen..? Om det bara är på kvällen han får ersättning och bara då han är så orolig..? Har ni provat olika ersättningar? Blir det likadant om du ammar även kvällstid?

• greywolf

Ok tack för tips båda, ska ha det i åtanke. Kalla lakan, ja de är de ju och jag har faktiskt funderat på det att han kanske reagerar på tempskillnaden. Varför vaknar han inte av det med en gång? Efter tre minuter har de väl blivit varma av hans kropp, men då vaknar han och gnäller.

Oscarsmamma84 skrev 2014-02-23 21:54:31 följande:
    Vi använder en speldosa som sonen är van vid o har märkt att han är lugnare i spjälsängen om man lägger ner honom när den spelar.

pgw skrev 2014-02-23 22:03:54 följande:
    Han vaknar för att det känns annorlunda i sängen än i famnen. Lägger du honom på kalla lakan? Försök med en fleecefilt under, då det känns det inte lika kallt. Jag började ganska tidigt träna på att få mitt barn att somna själv i sängen. När jag hade ammat klart, lade jag honom i sängen just innan han somnade, och så försökte jag hålla om honom lite där han låg tills han somnade. Det funkade jättebra. Senare hade han en period då han låg och fäktade alldeles förskräckligt med armarna när han hade lagts i sängen. När jag höll fast armarna på honom, så somnade han. Det var precis som om armarna skulle ha vevat runt av sig själv, och att det var det som höll honom vaken.

• Insanejane77

Har du provat att linda honom lite lätt? Om du paketerar in honom i en mjuk filt på så vis att han inte kan fäkta så med armarna så kommer han kanske lite enklare till ro, kan vara värt att prova? :)

• greywolf

Jo vi brukar hålla om honom i famnen när han vevar runt mycket. Och han somnar. Problemet är när vi lägger ner honom att han alltid vaknar flera gånger kort efteråt. Som om sängen inte är en rofylld plats att sova på, förräns han till slut somnar av vad jag antar är totalt utmattning,

Insanejane77 skrev 2014-02-23 22:22:59 följande:
    Har du provat att linda honom lite lätt? Om du paketerar in honom i en mjuk filt på så vis att han inte kan fäkta så med armarna så kommer han kanske lite enklare till ro, kan vara värt att prova? :)

• Insanejane77

Ja men prova att göra så här som bilden visar då men inte för tight. Bebisar är när dom är så där färska är inte så vana vid sin nya miljö och all plats utanför livmodern, då kan det kännas tryggt att ha det lite ombonat och med lite mindre rörelseyta så som det var i magen.Glad

• Mia 492
    Insanejane77 skrev 2014-02-23 23:23:10 följande:

Ja men prova att göra så här som bilden visar då men inte för tight. Bebisar är när dom är så där färska är inte så vana vid sin nya miljö och all plats utanför livmodern, då kan det kännas tryggt att ha det lite ombonat och med lite mindre rörelseyta så som det var i magen.Glad

Det där rekommenderar jag med starkt!! Gjorde underverk med mitt barn
Svar på tråden Hjälp! 10-veckors har så svårt att somna