Hjälp! 10-veckors har så svårt att somna
Jag vet inte vad jag ska göra, min 10-veckors har så svårt att somna för natten. På dagen går det bra, han somnar under lugna former och sover bra ett par timmar och vaknar sedan och äter. Så brukar det vara 2-3 ggr per dag. Men sedan inför kvällen när han ska nattas - helt hopplöst! Han är gnällig, gnyig, vevar med armar och ben och flämtar, nästan hyperventilerar och är varken nöjd vid bröst eller flaska. Han delammas, jag ammar hela dagarna men brukar ge flaska (ersättning) om kvällen som sista mål då han börjar skrika vid mitt bröst. Ikväll exempelvis Har han härjat runt i några timmar och somnade äntligen vid mitt bröst, sov lugnt och fint i min famn i ca tio min innan jag lade ner honom i sängen. Tre minuter efter att jag har lagt ner honom vaknar han och gråter. Vad är felet? Han är inte hungrig, nyss fått ny blöja, bajsat gjorde han för en timme sedan. Nu har även mannen provat vyssja honom till sömns två ggr efter det, men han vaknar bara några minuter efter att han har lagts ner i sängen. Blir galen, hur får jag honom att sova lugnt? Och går det ens att påverka dygnsrytmen när de är såhär små? Vissa kvällar håller vi på såhär i omgångar till kl har blivit 1, 2, ibland 3 på natten!? Det går inte, jag orkar inte det och mannen kan inte avlasta för han ska upp kl 6 och jobba. Jag kan åtminstone sova på förmiddagen/dagen när sonen väl sover men det är så frustrerande att ägna hela kvällarna, varje kväll, åt att mata, rapa, vyssja, söva, få tre minuter tid för sig själv för att det sedan börjar om igen. Hjälp mig, vilka tips och knep finns för att få honom att somna och sova åtminstone ett par timmar innan nästa matning.