• Prutt

Bör vuxna män ha rätt att omskära sig?

Ja, de flesta av oss är nog överens om att det är fel att könsstympa barn, oavsett om det gäller pojkar eller flickor, men nu undrar jag hur du resonerar kring VUXNA män som själva väljer att omskära sig (av icke-medicinska skäl). Ska de ha rätt att själva bestämma över sitt kön, eller ska det vara olagligt att könsstympa vuxna män precis som det är olagligt att könsstympa vuxna kvinnor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör vuxna män ha rätt att omskära sig?
  • Larsgubben
    canna fever skrev 2014-03-11 20:25:59 följande:
    Varför skulle man vilja handikappa sig själv i vuxen ålder? En anledning till att så många säger man bör vänta och låta barnen avgöra själv för inte ens jävel skulle vara korkad nog att i vuxen ålder skära av en del av kuken om denna bara tänker en millisekund.  

Varför uttalar du dig i ett ämne du inte har kunskap i?
  • Paulina P P

Läkaretiken hindrar läkare från att utföra kvinnlig omskärelse eftersom det faktiskt stympar könet. Det går inte att jämföra med manlig omskärelse.

• Paulina P P
    mr me skrev 2014-02-25 01:58:33 följande:
    Nej, tråden handlar om att förmå folk att rösta ja till kvinnlig omskärelse som är kriminaliserat i Sverige.
    ...och varför finns röstningsalternativet: "Ja, vuxna män är kapabla att bestämma över sina egna kroppar, medan vuxna kvinnor är hjälplösa offer som inte klarar att fatta den typen av beslut." ???
  • Paulina P P

Manlig omskärelse är inte handikappande (inte alls om man jämför med kvinnlig omskärelse). I många delar av världen gör set av hygieniska skäl på rimliga grunder.

En läkare kan lika lite skära bort en kvinnas klitoris som denne kan skära av en person en arm bara för att den vill det.

• mr me
    Paulina P P skrev 2014-03-12 08:13:36 följande:
    ...och varför finns röstningsalternativet: "Ja, vuxna män är kapabla att bestämma över sina egna kroppar, medan vuxna kvinnor är hjälplösa offer som inte klarar att fatta den typen av beslut." ???
    Av precis den anledning jag skrev? För att folk inte ska klicka på det alternativet och därmed rösta ja till kvinnlig omskärelse...
  • z00ey

Om det är av icke-medicinska skäl är det väl att likställa med skönhetsoperationer? Sedan får en väl tycka vad en vill om det.

• Skuld
    Paulina P P skrev 2014-03-12 08:11:11 följande:
    Läkaretiken hindrar läkare från att utföra kvinnlig omskärelse eftersom det faktiskt stympar könet. Det går inte att jämföra med manlig omskärelse.
    "Stympning av kön" är definitionen av manlig omskärelse. Klart det går att jämföras.
  • Pentagram

Även om vi bortser från skillnader i beslutsunderlag för respektive typ av könsmodifiering så funkar det väl inte riktigt att säga "könsstympning som könsstympning". Ta hål i örat, doktorn ställer upp, skära bort örat, doktorn säger nej. Vi kan inte bara säga "öronmodifikation som öronmodifikation" och säga att det är samma sak att skära bort örat som att ta hål i snibben...

• Gathehielm
    Pentagram skrev 2014-04-14 13:23:38 följande:
    Även om vi bortser från skillnader i beslutsunderlag för respektive typ av könsmodifiering så funkar det väl inte riktigt att säga "könsstympning som könsstympning". Ta hål i örat, doktorn ställer upp, skära bort örat, doktorn säger nej. Vi kan inte bara säga "öronmodifikation som öronmodifikation" och säga att det är samma sak att skära bort örat som att ta hål i snibben...
    Ska man inte ha rätt att få hela örat bortskuret om man vill?
  • Pentagram
    Gathehielm skrev 2014-04-14 13:26:31 följande:
    Ska man inte ha rätt att få hela örat bortskuret om man vill?

Just nu bekymrar jag mig inte om rätten, utan påpekar mest att det är en jämrans skillnad mellan modifikation och modifikation och det inte går att säga att det ena är ok bara för att det andra är det. Vi kan diskutera huruvida en kvinna skall ha rätt att låta omskära sig eller ej, och huruvida en man skall ha rätt att låta omskära sig eller ej, men det är två väldigt olika ingrepp och att säga "könsstympning som könstympning" missar helt och hållet målet.
  • Gathehielm
    Pentagram skrev 2014-04-14 13:59:14 följande:

Just nu bekymrar jag mig inte om rätten, utan påpekar mest att det är en jämrans skillnad mellan modifikation och modifikation och det inte går att säga att det ena är ok bara för att det andra är det. Vi kan diskutera huruvida en kvinna skall ha rätt att låta omskära sig eller ej, och huruvida en man skall ha rätt att låta omskära sig eller ej, men det är två väldigt olika ingrepp och att säga "könsstympning som könstympning" missar helt och hållet målet.
    Jag tycker du krånglar till det lite väl mycket. Kan vi inte bara säga att man inte ska behöva bli karvad i könsdelarna om man inte vill, oavsett vilket typ av kön det handlar om?
  • Pentagram
    Gathehielm skrev 2014-04-14 14:04:53 följande:
    Jag tycker du krånglar till det lite väl mycket. Kan vi inte bara säga att man inte ska behöva bli karvad i könsdelarna om man inte vill, oavsett vilket typ av kön det handlar om?

DET är underförstått, tycker jag. Självklart skall ingen bli skuren i mot sin vilja eller för ung för att kunna fatta ett avvägt beslut. Jag förstår dock som så att vi snarare talar om rätten att få bli skuren i och huruvida en viss typ av operation skall kunna vara förbjuden e d.
  • Gathehielm
    Pentagram skrev 2014-04-14 14:25:59 följande:

DET är underförstått, tycker jag. Självklart skall ingen bli skuren i mot sin vilja eller för ung för att kunna fatta ett avvägt beslut. Jag förstår dock som så att vi snarare talar om rätten att få bli skuren i och huruvida en viss typ av operation skall kunna vara förbjuden e d.
    Ah, då missuppfattade jag. Jag ber om ursäkt, febern måste ha satt sig i ögonen och/eller hjärnan.
  • Oschlaka
    Prutt skrev 2014-02-24 23:46:54 följande:
    Ja, de flesta av oss är nog överens om att det är fel att könsstympa barn, oavsett om det gäller pojkar eller flickor, men nu undrar jag hur du resonerar kring VUXNA män som själva väljer att omskära sig (av icke-medicinska skäl). Ska de ha rätt att själva bestämma över sitt kön, eller ska det vara olagligt att könsstympa vuxna män precis som det är olagligt att könsstympa vuxna kvinnor?

Alla vuxna får bestämma själv. Ur hygienisk synpunkt och skattebetalarnas fördel är det bra att skära bort överhängande fett!:)
Svar på tråden Bör vuxna män ha rätt att omskära sig?