• Anonym (ensammamma)

ensamstående mamma ge föräldradagar till mormor?

Hej,

Jag är en ensamstående mamma som har ensam vårdnad av min 5månader bebis. Jag har nu fått ett erbjudande att "test jobba" på mitt drömjobb i sommar och vill verkligen inte missa denna chans. Kan jag ge barnets mormor delar av mina föräldradagar så hon kan vara hemma med min son?

• Svar på tråden ensamstående mamma ge föräldradagar till mormor?
  • Försäkringskassan

Hej!

I dagsläget går det inte att avstå föräldradagar till någon annan person.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (ensammamma)

Hej igen, 

Ok. Då undrar jag under vilka omständigheter som jag kan avstå föräldradagar till en annan person. "pappas" 10 dagar efter förlossning gav jag till barnets mormor utan problem. Sedan fr.o.m. barnet va 10dagar till 6veckor va jag sjuk och mestadels inlagd på sjukhus. Då gav jag barnets mormor 4veckor av min föräldrapenning för att ta hand om min son. Jag va ju så sjuk att jag omöjligt kunde ta hand om ett spädbarn. Dock behövde jag inte skicka in något läkarintyg till FK för att överge dagarna. Frågan är varför kunde jag ge bort dagar innan, men inte i framtiden?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är föräldrapenningdagarna som inte kan överlåtas till annan person. Ett villkor för att ha rätt till föräldrapenningen är att man är förälder till barnet.

De 10 dagarna efter förlossningen och de veckor som mormor fick ersättning för när du var sjuk kallas för tillfällig föräldrapenning och där gäller inte samma regler.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (ensammamma)

Ja jag trodde också att det skulle gå som tillfällig föräldrapenning, men dagarna drogs av från mina föräldradagar.  FK skickade också hem ett papper om överlåtelse av dagar som jag skrev på. Borde jag isåfall anmäla detta så jag kan få tillbaka dessa dagar?

• Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenning kan inte avstås till mormor så du måste ha skrivit på överlåtelse av tillfällig föräldrapenning att du var sjuk så att mormor hade rätt till utvidgad tillfällig föräldrapenning.
    Det ska inte ha dragits några föräldradagar för dig. Om det har gjort det så kan det vara så att du har fått utbetalning av föräldrapenning vilket du inte ska få när du är sjuk och inte tar hand om barnet. I så fall får du kontakta vårt Kundcenter på telefon nummer 0771 - 524 524

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden ensamstående mamma ge föräldradagar till mormor?