• Anonym (Vad gäller?)

Sgi vid låg inkomst?

Jag väntar barn och gick in på Föräldrakollen för att kolla ungefär var min sgi skulle kunna hamna.
    Jag har haft låga och oregelbundna inkomster under året och vet inte exakta siffror just nu.

Det ligger nånstans vid gränsen och jag ville bara se på ett ungefär om jag kunde tänkas få något högre sgi än lägsta nivån.

Om jag fyller i inkomst 7000 kr/mån får jag beskedet att jag skulle få 225 kr/dag (vilket jag förstått det som är lägsta nivån nu).
    Men om jag tex fyller i inkomst 7500 kr/mån säger den istället att jag skulle få 191 kr/dag.
    Jag måste enligt Föräldrakollen upp i 8800 kr/mån för att hamna på 225 kr/dag igen.

Jag förstår att det är en ungefärlig uppskattning och att jag måste lämna in mina exakta inkomster men jag undrar bara om det verkligen är så att jag får mindre pengar om jag haft något högre inkomster eller om det är fel på verktyget?

• Svar på tråden Sgi vid låg inkomst?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grundbeloppet är 225 kr/dag och kan inte bli mindre om du tjänar mer. För att du ska kunna få en högre ersättning än 225 kr/dag så behöver du ha haft rätt till en sjukpenninggrundande inkomst på minst 106 000 kr i minst 240 dagar i följd innan beräknad förlossning.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Sgi vid låg inkomst?