Någon med äldre styvbarn som bor hemma?
Har en styvdotter på 20 år som bor hos oss på heltid. Just nu känns det så oerhört tungt med den relationen och jag tror att det beror mycket på att styvdottern är i en tuff period i livet. Hon har gått ut skolan, jobbar lite och håller på att bestämma sig för vad hon vill göra sen. Är stor och liten på samma gång. Hon är vuxen på vissa sätt och vill ha vuxenprivilegier (gå och komma som hon vill, fatta egna beslut som får ekonomiska konsekvenser etc), men är samtidigt inte beredd eller van att ta vuxenansvar (sköta hushåll, rätta livsstil efter ekonomi etc). Som de flesta tonåringar/unga vuxna antar jag.
För min del tycker jag att det är jättetuftt att ha en ung vuxen hemma som liksom är flygfärdig men ändå inte. Mycket plock och fix efter henne samtidigt som hon sjäv har bidlen av att hon är och beter sig som en vuxen. Längtar ut ur styvmammarollen eller i alla fall efter en paus. När andra pratar om sina tonåringar (biologiska) känner jag igen mig, men det hela blir känsligare av att det inte finns biologiska band. Hon kommer alltid att få bo kvar så länge hon vill (i princip) men jag känner mig trött och sliten i relationen och irriterar mig på henne och sen får jag dåligt samvete. Skulle nog egentligen bara vilja prata med någon i ungefär samma sits.