• MissWTF

V 27 och extremt spänd över magen

Igår gick jag in i vecka 27. Det är min andra graviditet och den har varit bra från v 14 tills för ett par veckor sen. Jag vet inte hur jag ska förklara den här känslan så att ni förstår men tänk er att ni spänner ut magen allt ni har, när ni inte orkar längre så slappnar ni bara av. Det är bara det att jag kan inte slappna av. Min mage "blåser" upp sig själv så det känns som den ska spricka och sen är det bara så i flera timmar. Det kan göra riktigt ont och det är verkligen skitjobbigt. På detta har jag en massa sammandragningar. Det håller på så mycket nu att jag blir så extremt trött och spänd i andra delar av kroppen som rygg och axlar. Idag är jag gråtfärdig för att det är så jobbigt. Var hos min BM igår och hon kunde inte alls komma på vad de ät kunde va. Är det någon som har haft samma problem? Fick ni reda på varför?

• Svar på tråden V 27 och extremt spänd över magen
  • HannaS

Konstigt att din BM bara nöjer sig med att konstatera att hon inte vet. Hon borde skickat dig vidare för undersökning! Riktigt dåligt att henne tycker jag!
    Ring till förlossningen och kräv att de ska kolla magen med CTG så att bebisen mår bra! Låter som extrema sammandragningar enligt mig, men vad vet jag. Får du sådana sammandragningar så tidigt så måste något göras!

• MissWTF
    HannaS skrev 2014-02-27 10:24:49 följande:
    Konstigt att din BM bara nöjer sig med att konstatera att hon inte vet. Hon borde skickat dig vidare för undersökning! Riktigt dåligt att henne tycker jag! Ring till förlossningen och kräv att de ska kolla magen med CTG så att bebisen mår bra! Låter som extrema sammandragningar enligt mig, men vad vet jag. Får du sådana sammandragningar så tidigt så måste något göras!

Själva sammandragningar, som jag vet är sammandragningar, gör inte ont. Men det här att magen "blåser upp" sig är helknasigt. Finns inte ett enda läge jag kan slappna av i. Jag ska inte föda i den staden jag bor i så frågan är om de tar emot.
  • velo

Jag har känt så precis som du beskriver det med min första grav och nu i min tredje! I min andra grav kände jag inte av det alls så jag har funderat ihjäl mig på varför det blivit såhär. Har försökt att jämföra och komma på vad som varit lika eller olika men det är svårt! De skillnader jag kommit på är att jag i grav nr inte drack något kaffe alls under hela grav och att jag rörde mig mycket mer av den enkla anledningen att det var sommar då och att man då mer är naturligt ute! Annars har jag ingen aning, har aldrig tagit upp det med mvc! Ska tillägga också att jag hade inga sammandragningar heller i grav nr två, vilket jag hade i grav ett och så även nu!:)

• velo

Grav nr 2 skulle det stå som jag inte drack kaffe o.s.v.

• MissWTF
    velo skrev 2014-03-02 23:06:30 följande:
    Jag har känt så precis som du beskriver det med min första grav och nu i min tredje! I min andra grav kände jag inte av det alls så jag har funderat ihjäl mig på varför det blivit såhär. Har försökt att jämföra och komma på vad som varit lika eller olika men det är svårt! De skillnader jag kommit på är att jag i grav nr inte drack något kaffe alls under hela grav och att jag rörde mig mycket mer av den enkla anledningen att det var sommar då och att man då mer är naturligt ute! Annars har jag ingen aning, har aldrig tagit upp det med mvc! Ska tillägga också att jag hade inga sammandragningar heller i grav nr två, vilket jag hade i grav ett och så även nu!:)

Visst är det märkligt, skönt dock att höra att man inte är ensam om problemet.. Två dagar nu har jag vaknat med spänd mage o då är jag trött redan innan dagen har börjat. Jag känner att det påverkar aningen också. Dessvärre har jag 13 veckor kvar innan det är dags. Jag vet inte om jag står ut. Men vad ska man göra liksom. När ska du ha?
  • velo

Ja jag förstår precis vad du menar med att det påverkar andningen!:)
    Jag har 11 v kvar så det är ju liknande, när jag hade det min första grav så kände jag ofta att jag nästan fick panik, har inte riktigt samma känsla denna gång, men det är ändå superjobbigt!!! Skönt också att höra att man inte är ensam, har försökt förklara för andra tidigare men det är ingen som känt igen sig direkt förut!:)

• MissWTF
    velo skrev 2014-03-03 22:19:35 följande:
    Ja jag förstår precis vad du menar med att det påverkar andningen!:) Jag har 11 v kvar så det är ju liknande, när jag hade det min första grav så kände jag ofta att jag nästan fick panik, har inte riktigt samma känsla denna gång, men det är ändå superjobbigt!!! Skönt också att höra att man inte är ensam, har försökt förklara för andra tidigare men det är ingen som känt igen sig direkt förut!:)

Jag känner mig lätt panikslagen när det är som värst. I tre dagar har andningen varit ett så stort problem att jag inte kunnat göra mer än att ligga o vila o knappt det hjälper. Iom att magen är så spänd så påverkar det andningen tror jag. Men jag vågar inte riktigt söka hjälp för det, kanske bara är jag som är fjantig.
  • Tulpanen89

Hej, är själv i v 28 och sen igår har jag haft extrema sd då och då.
    Imorse va jag tvungen att andas igenom dom.
    Har haft stora besvär med foglossning dom senaste dagarna och började med stödbälte igår.
    Vet inte om stödbältet har orsakat dessa hemska sammandragningar :/

• MissWTF
    Tulpanen89 skrev 2014-03-04 15:08:24 följande:
    Hej, är själv i v 28 och sen igår har jag haft extrema sd då och då. Imorse va jag tvungen att andas igenom dom. Har haft stora besvär med foglossning dom senaste dagarna och började med stödbälte igår. Vet inte om stödbältet har orsakat dessa hemska sammandragningar :/

Huvva.. Med sådana SD hade jag lätt kontaktat förlossningen. Jag har spänd mage men jag är väldigt tveksam till att de är SD. När jag får SD känns det annorlunda på nåt sätt.
  • Tulpanen89

Dom är ju så oregelbundna. Hade massa imorse medan dom har slutat nu. Nu är de mer som mensvärk :/

• MissWTF
    Tulpanen89 skrev 2014-03-04 16:23:28 följande:
    Dom är ju så oregelbundna. Hade massa imorse medan dom har slutat nu. Nu är de mer som mensvärk :/

Jag hade nog kontaktat ändå. Är väl inte meningen att de ska göra ont så tidigt?
  • velo

Nej jag sökte inte heller hjälp, har inte gjort det nu heller! Vet inte varför egentligen, känns bara som att det inte går göra något åt! Men jag tänker att om du känner extrem påverkan på andning så är det nog bra att söka hjälp!
    Något som hjälpte mig att lätta på trycket ibland var att lägga sig på alla fyra så att magen fick "hänga fritt" så att säga! Kanske kan vara något att testa om du inte gjort det?!:)

• Mira76
    Tulpanen89 skrev 2014-03-04 15:08:24 följande:
    Hej, är själv i v 28 och sen igår har jag haft extrema sd då och då.

Imorse va jag tvungen att andas igenom dom.

Har haft stora besvär med foglossning dom senaste dagarna och började med stödbälte igår.

Vet inte om stödbältet har orsakat dessa hemska sammandragningar :/

Hej!

Jag är i v 27 och har haft mycket sd sedan v 20. De blir mycket värre så fort jag har på mig något med resår som spänner lite över nedre delen av magen. Har också fått låna ett stödbälte mot foglossning, men kan inte ha det pga sd. Mammabyxor är det enda som funkar..

Ts, du kanske ändå ska be om en läkartid för att kolla att allt är ok? Så att inte livmodertappen är påverkad, så som den kan bli av sd. Har också spänd mage ofta, ibland pga sd och ibland pga det jag ätit tror jag... Hade svullen mage ofta även innan jag blev gravid, och antar att det helt enkelt blir för fullt i magen nu..när jag ätit vissa saker.
  • MissWTF

Jag ska till BM på tisdag. Jag får hålla ut tills dess. Skulle det bli värre så får jag åka in. Även om jag varit gravid innan så känner jag inte alls igen det här. Jag känner också att 12 veckor med det här kommer bli riktigt tufft .

Svar på tråden V 27 och extremt spänd över magen