Sjukskriven, SGI, gå ner i arbetstid
Hej!
Har en fråga som kan bli lite rörig, men ska försöka förklara så gott det går.
Jag jobbar natt och har jobbat 83% sedan 1 april 2013, men när jag blev gravid och vi fick frågan om vi ville göra 83% även mars ut 2014 eller gå tillbaka till 69% sa jag att jag ville gå tillbaka till 69% då jag var osäker på om jag skulle orka då jag har problem med hjärtat som förvärras av graviditeten. Det stora problemet är ju dock att jag inte visste om detta med gå ner i tid max sex månader innan och går ner i tid från 1 mars 2014 och barnet är beräknat 3 september. Jag missar alltså att få behålla min SGI som jag samlat ihop på mina 83% med två dagar?? Om beräknat förlossningsdatum ändras på rutinultraljudet till 1 september eller tidigare, faller jag då inom de 6 månaderna eller går ni på sista mens-datumet för beräknad förlossning bara?
Anledningen till att jag gick ner i tid var ju som sagt att jag i det längsta vill kunna jobba, men blev idag då sjukskriven på halvtid fram till början av april och kommer därefter bedömas igen av läkare och troligen då så kommer det bli 75% sjukskrivning eller heltidssjukskrivning då de inte anser att mitt tillstånd kommer förbättras under graviditeten utan snarare försämras. Sjukskrivning under graviditeten skyddar ju SGI:n har jag förstått, men hur är det i mitt fall när jag nu blir halvtidssjukskriven under tiden som jag är anställd på 83% men går ner till 69% om ett par dagar? Det känns ju lite surt att missa den SGI:n man jobbat upp senaste året på grund av två dagar (även om jag förstår att ni har era regler)..
Hoppas inte det blev alltför rörigt, är förstagångsgravid och hela det här med SGI och FP etc är lite krångligt att sätta sig in i..