• Anonym (GAD)

Börjat med Paroxetin, tips tack!

Hej. Jag har börjat med Paroxetin mot min GAD. Tog första tabletten idag, 10 mg. Hoppas på att detta blir en vändning i mitt liv.

Nu skulle jag behöva era tips och erfarenheter inom denna medicin. Tar ni tabletten precis samma tid varje dag? Hur länge åt du/har du ätit det? Hjälpte det dig? Har du tagit avstånd till något speciellt i samband med att du började med Paroxetin?

• Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Slutat) skrev 2014-03-04 17:45:46 följande:
    Nej, nu äter jag ingen. Jag känner inte av någon panikångest längre faktiskt. Som tur är!
    Sociala fobin kan jag känna av till viss del om det är mycket folk och jag är stressad i övrigt. 
    Sen har jag helt bytt jobb, vilket har hjälpt. Tidigare jobbade jag med rekrytering åt ett callcenter vilket ställde extremt stora krav på att jag skulle vara social och framåt. Nu jobbar jag statligt med vanligt kontorsjobb och där får jag vara ifred på ett helt annat sätt. 
    Jag har väl insett att jag är ganska asocial av mig så jag undviker situationer som jag vet kommer vara jobbiga. 
    Skulle aldrig gå på stan en lördag efter lön till exempel. 

Vid insättningen hade jag rejäla biverkningar. Mådde extremt dåligt och hade allvarliga självmordstankar. De gick över efter någon vecka men jag kunde inte vara själv hemma under den tiden. På något sätt var det värt det eftersom jag mådde så pass dåligt även innan medicinen och jag hoppades att jag med hjälp av medicinen skulle kunna fungera mer som folk. 
    Åh, vad skönt att höra att panikångesten blivit bättre och även att du inte behöver äta medicin. Jag vill kunna se att inom ett år så ska jag "fungera" utan, får se hur detta går.. Först och främst ska väl kanske medicinen göra sitt helt och hållet också!

Oj. Självmordstankar har jag ej haft och förhoppningsvis inte kommer ha heller. Kan kanske bero på min extrema rädsla inför döden också.

Är det möjligt att känna av medicinen nu, efter en vecka? På ett bra sätt menar jag nu. Eller är det placebo? Känns annars som att jag är påväg åt rätt riktning.
  • Anonym (GAD)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-04 17:51:30 följande:

Hej igen ts!
    Jag har prövat en del olika ssri och en snri och kommer inte riktigt ihåg vilken som gav vilken biverkan. Men detta är vad jag har lyckats att sammanställa i alla fall:

Oro, rastlöshet, ökad ångest övergående (inom 3 veckor) - alla
    Oro, rastlöshet, ökad ångest ej övergående- cymbalta (ssnr) och citalopram
    ökad illska, rastlöshet, aggressivitet - cymbalta och voxra (båda är ssnri tror jag)
    enorma svettningar - fluexetin.

Men vad snäll du är tar dig tiden till att skriva ner detta. Det uppskattas så!

Jag kan känna igen mig (än sålänge) i oron, rastlösheten och ibland svettningar. Har även märkt att jag är extremt ljudkänslig, eller om någon/något skrämmer till mig så går det som en "stöt" genom kroppen.
  • Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-15 22:59:38 följande:

Hej!

Hur går det för dig TS?

Hej Carran!

Det har gått bra. Jag har ökat dosen nu, så numera äter jag en hel tablett. Känns som att detta kan vara en bra medicin för mig, men svårt att säga såhär tidigt. Oavsett mår jag bättre. Placebo eller inte, är väldigt glad iallafall

Har klarat av att jobba utan direkta biverkningar, vilket är väldigt skönt. Var hemma en dag efter att jag fick den obehagliga attacken, men utöver det så har dagarna rullat på. Var rädd att det skulle påverka jobbet, men icke

Tack för att du frågar. Blir varm i kroppen när ni bryr er. Kramar
  • Anonym (GAD)
    Anonym (GAD) skrev 2014-03-15 23:33:02 följande:
    Hej Carran! smile1.gif

Det har gått bra. Jag har ökat dosen nu, så numera äter jag en hel tablett. Känns som att detta kan vara en bra medicin för mig, men svårt att säga såhär tidigt. Oavsett mår jag bättre. Placebo eller inte, är väldigt glad iallafall smile1.gif

Har klarat av att jobba utan direkta biverkningar, vilket är väldigt skönt. Var hemma en dag efter att jag fick den obehagliga attacken, men utöver det så har dagarna rullat på. Var rädd att det skulle påverka jobbet, men icke smile1.gif

Tack för att du frågar. Blir varm i kroppen när ni bryr er. Kramar
    Det har faktiskt dykt upp lite saker jag funderat på under dagarna...

Jag sover väldigt dåligt. Vaknar flera gånger och har svårt att somna om. Vaknar nästan varje gång jag vänder mig om, vilket har blivit väldigt många gånger per natt nu.

Händer och fötter domnar jätteofta också. Om inte dom domnar så är det stickningar/pirr, nästan som när en kroppsdel somnat och "vaknar". Vet inte om detta är biverkningar, men något jag börjat reagera på.

Någon som känner igen sig?
  • Carran83

Tar du medicinen på morgonen eller kvällen? Jag fick svårigheter med sömnen när jag tog den på kvällen.

Nu sover jag helt okej men jag drömmer väldigt mycket och väldigt "verkligt".

• Anonym (Gad)

Den hjälper jättebra! Äter också den mot GAD. Gör livet uthärdligt :)

• Anonym (GAD)
    Carran83 skrev 2014-03-20 00:14:36 följande:

Tar du medicinen på morgonen eller kvällen? Jag fick svårigheter med sömnen när jag tog den på kvällen.

Nu sover jag helt okej men jag drömmer väldigt mycket och väldigt "verkligt".

Tar alltid medicinen på morgonen, har blivit mellan klockan 7-11. Drömmer också mycket och verkligt, när jag väl somnar riktigt!
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Gad) skrev 2014-03-20 22:45:13 följande:

Den hjälper jättebra! Äter också den mot GAD. Gör livet uthärdligt :)

Vad härligt att höra hur länge har du ätit? Har du haft några biverkningar? När kände du, på ett ungefär, vändningen?
  • Anonym (abc)

Paroxetin är en bra medicin mot GAD, hjälpte mig men pga sömnproblemen den gav mig slutade jag till slut. Jag somnade gott men vaknade som en klocka samma tid/er varje natt och kunde inte somna om. Inte säkert det blir så för dig men för mig var det inte hållbart.

• Anonym (GAD)
    Anonym (abc) skrev 2014-03-21 20:54:58 följande:

Paroxetin är en bra medicin mot GAD, hjälpte mig men pga sömnproblemen den gav mig slutade jag till slut. Jag somnade gott men vaknade som en klocka samma tid/er varje natt och kunde inte somna om. Inte säkert det blir så för dig men för mig var det inte hållbart.

Det är ju lite så som jag har nu. Somnar, oftast, utan problem men efter ca två timmar vaknar jag upp första gången. Tvingar mig till söms, vaknar återigen efter en halvtimma. Efter det vaknar jag efter 10 minuter etc. Fram till morgonen. Då tar jag ändå atarax innan jag lägger mig.. Men hoppas att det vänder, väldigt frustrerande att inte riktigt få en hel natts sömn. Tack för att du delade med dig!
  • Faderfamilj

Låter som vanliga symptom på lite grövre ångest symptom 
    brukar va en känsla av att det river i magen och hud , yrsel , gungig , känsla av att frysa som ett asplöv eller kännas som det kokar i hjärnan  
    när man äter medicin som bollar med serotoninet så är det paradoX att det du vill få hjälp med ökar inbland till sjuka nivåer  första tiden och vid  dosökninar ?detta  för vc att många blir rädda och slutar.. min hypotes efter en del raketforska och egna erfarenheter är att dess starkare insättnings besvären är , dessa bättre kommer det hjälpa på sikt ? gäller att försöka stå ut i alla  fall 2-6 veckor på en dos innan man agerar ? tips .. gå inte upp och ner i dos hej vilt ,, blir inte bra 

Svar på tråden Börjat med Paroxetin, tips tack!