• Anonym (kullagulla)

sjukpenning och föräldrapenning

Hej! Jag undrar följande. Jag jobbar 100% och har precis blivit sjukskriven på 50 %. Jag kommer förmodligen att vara sjukskriven ett par månader. Min fråga är - om jag t.ex. på sommaren vill vara lite extra ledig-förutom de veckor med semester - kan jag då ta ut 2,5 dgr FP per vecka, dvs 50% sjukskriven med sjukpenning och 50 % föräldraledig med föräldrapenning? 50% SJP+50%FP=100%. Tänkte att det kunde vara bra att veta.......Tacksam för svar!/KullaGulla

• Svar på tråden sjukpenning och föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När man är halvtidssjukskriven gäller normalt att man är sjukskriven halva dagar.

Om du då vill ta ut föräldrapenning på din ”friska” halva dag gäller halv föräldrapenning per dag.

Du kan då alltså inte ansöka om två hela föräldrapenningdagar och en halv föräldrapenningdag utan enbart halva föräldrapenningdagar.

I undantagsfall kan halvtidssjukskrivning gälla att man arbetar vissa hela dagar och är sjukskriven övriga hela dagar. Om detta skulle vara aktuellt är det då något som handläggaren på Försäkringskontoret beslutar om. 
    Skulle det vara så för dig kan du ansöka om hel föräldrapenning för de dagar som du inte är sjukskriven på.

Hälsningar

Emil, handläggare

• Anonym (kullagulla)

Hej! Jag tror att det kommer bli så att jag jobbar 4 dagar i veckan - 5 timmar varje dag. Då är ju 1 dag klar att ta ut hel FP på men hur mycket motsvarar 3 timmar per dag i FP att ta ut de dagar som jag jobbar.....

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom vi här på familjeliv - fråga om sjukförsäkring endast svarar på sjukförsäkringsfrågor

får jag be dig ställa din fråga om uttaget av föräldrapenningen till föräldraförsäkringen här på familjeliv:

www.familjeliv.se – fråga om föräldraförsäkring.

Det är som jag skrev vid förra inlägget viktigt att du fått ett godkännande av din handläggare på Försäkringskassan  om arbetstidsförläggningen kommer att läggas på annat sätt än grundbestämmelsen.

Hälsningar

Emil, handläggare

Svar på tråden sjukpenning och föräldrapenning