• bönan14

Vår böna gav upp ikväll :(

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.. skriva av mig kanske, processa det som hänt. Tankarna spretar åt alla håll och tyvärr kommer det nog att skina igenom i texten här också. Det känns surrealistiskt att tänka att jag igår var gravid. Nu finns inte lilla bönan kvar längre. Det lilla som skulle bli ett syskon till vår guldklimp. Har varit mycket mer orolig denna graviditeten än vad jag var när jag väntade sonen som ligger bredvid mig och håller sin lilla hand på min arm. Vilken otrolig gåva det är att få barn, inser det nu mer än någonsin. Enligt ägglossningen gick jag in i vecka 8 i söndags, 7+0 alltså. På måndag morgon började jag få blodblandade flytningar. Varningsklockorna ringde direkt och första tanken var "jag visste det". Jag blödde ingenting med sonen, och jag mådde pyton i 3 veckor ca vecka 7-9. Den här gången kände jag ingenting. Ingenting alls. Tror att jag nånstans känt något lustigt ända från början, en lustig magkänsla och den gjorde sig påmind som en käftsmäll i måndags. Försökte ändå ta det lugnt och avvakta, alla graviditeter är olika sägs det och många blöder utan att det är någon fara. Mot kvällen ökade blödningen och kände lite lätt mensvärk långt ner i magen och bak i ryggen. Oron blev övermäktig så åkte till gynakuten. Fick se ett flimrande litet hjärta. Vårt hjärta. Lycka. Läkaren mätte bönan till 6+3, det satte sig kvar hos mig. Vet att felmätning på millimeter kan göra skillnad på dagar men läkaren mätte flera gånger och det blev inte mer än så. Det borde blivit 7+1. Blödningen lugnade sig under natten och på tisdag morgon hade jag ett inbokat besök sedan tidigare hos min gynekolog. Fick även då se vårt hjärta, levande i allra högsta grad. Mättes där till 6+4 och allt såg fint ut. Okej tänkte jag, ägget fäste väl helt enkelt senare eller nåt. Blöder jag fortfarande om 2 veckor ska jag komma tillbaka sa gynekologen, nu ser det fint ut men finns inga garantier. Under dagen ökade blödningen något, och fortsatte öka även under onsdagen. Igår (torsdag) var det mörkt tjockt blod och sedan kom det jag gått och väntat på sedan blödningen började. En sjuhelvetes mensvärk som ökade till kramper, som mindre värkar skulle jag vilja säga. Visste inte hur jag skulle sitta eller ligga, magen vände ut och in på sig kändes det som. Nu är det kört, tänkte jag, nu kommer dom där klumparna som jag vet är dödsdomen. Och det gjorde dom, det forsade blod ur mig när jag satte mig på toaletten, blandat med klumpar i varierande storlek. Det konstigaste var att precis som när man föder och kan känna sig bajsnödig, precis så kändes det då också. Så jag provade att trycka till lite, krysta. Och då kom lilla hjärtat ut. Jag förstod att det var över, smärtan avtog med detsamma och blödningen likaså. Ville få bekräftat att det var över så åkte tillbaka till gynakuten där jag och älsklingen fick vänta i 7 timmar på att få beskedet. Jag är tacksam att det hände så tidigt i graviditeten, men några frågor kvarstår. Varför började jag blöda från början när vår böna fortfarande var vid liv? Blödde jag av annan orsak än att det var missfall på gång och "råkade" det få med sig vår böna som isåfall kan ha varit frisk? Skulle haft inskrivning på mvc nästa vecka. Ett jobbigt samtal som väntar imorgon. Förjävligt känns det, men det får det göra. Imorgon känns det nog lite lite mindre förjävligt. Och sedan lite lite mindre förjävligt dagen efter det.

• Svar på tråden Vår böna gav upp ikväll :(
  • Anonym (Vaken)

Jättetrist att höra. Jag vet hur det känns (två missfall, sedan frisk baby nu 5 månader). Tror inte det är lättare även om man redan har ett barn. Hoppas det blir bättre snart och lycka till inför nästa gång.

• Anonym (Lea)

Usch vad sorgligt, jag fick tårar i ögonen av din berättelse. Förstår att det är jättejobbigt! Vill bara skicka en stor kram och säga att jag tänker på dig! 

• Anonym (Kramar!)

Jag beklagar verkligen sorgen ts.

Skickar tusen styrkekramar och tänker på dig!

• bönan14

Tack alla för dom värmande orden! Det är tufft idag. Trodde jag hade accepterat det snabbt igår, hade ju förberett mig på det hela veckan och grät en liten skvätt bara. Men var nog i något chocktillstånd tror jag, idag tycks tårarna inte ta slut. När jag vaknade imorse tog det en stund innan minnet kom ikapp mig och då kom mörkret. Fyfan vad vidrigt det är att mista ett litet liv i magen. Man hinner ju bygga upp en hel framtidsplan som bara kraschar som ett glashus. Allt påminner dessutom om det. Blödningen och den spända livmodern mest av allt, men även struntsaker som trådar man följt här på familjeliv, gravidtabletterna som jag kämpat med att komma ihåg att ta, restriktionerna man levt under den senaste månaden som plötsligt inte längre finns. Skulle vilja dra en riktig dyngfylla och nollställa mig men det ska jag inte göra, det är ingen bra lösning. Vi får försöka ta hand om varandra i helgen och så småningom bygga upp nya framtidsplaner. Sonen ska få bli storebror en dag. Men nu gör det ont och det är ingen idé att kämpa emot det. Tack igen och ta hand om varandra!

• gravidis2009
    Hej
    Vet precis hur du känner :( fick mitt femte missfall häromdagen. Skulle gått in i vecka 17 igår men hade dött i vecka 14. Fick reda på detta i onsdags när vi var inne för att göra ett fostervattenprov. Imorgon ska jag få mediciner och på tisdag läggs jag in för att föda fram det lilla fostret. Läs gärna min blogg för all info, just nu orkar jag inte skriva ner allt :/

5 st MA/MF pga balanserad translokation. Driver www.facebook.com/villhabebis, bloggar på sandradf.tumblr.com
Svar på tråden Vår böna gav upp ikväll :(