• tnx

hur gör man? eller ska man skita i det??

Hej! Jag är ensamstående med 2 döttrar 5 och 4 år gamla. Vi separerade för 2 år sen.
    Nu har jag träffat en ny kille som inte har några barn och som är 23, dvs 6 år yngre än mig. Vet inte om det har någon betydelse i det här?
    Iallafall, vi tjafsar rätt mycket om det här med tid. Att mina barn, som bor hela veckorna och 1-2 helger i månaden hos mig, tar all tid från min nya kille. Han anser att vi inte får så mycket egentid.
    Jag hävdar att så är det att ha familj. Medans han menar att det är ju mina barn och han blir lidande av det.
    Han har svårt att sätta sig in i hur det är att leva i en familj med oss. För jag har ju redan en familj och det är ju mina barn menar han.

Igår frågade han mig hur vi skulle kunna bo ihop och ifall vi skaffade barn.
    "ja men hur ska du kunna ta hand om bebisen då om du ska skjutsa dina ungar hit och dit å till skola osv?"
    Jag ba "ja bebisen får väl följa med, hur tror du att andra familjer med många barn gör?"
    Han ba "ja men då hjälps man ju åt, men det där är ju dina barn"

Hur tänker man då undrar jag? En familj är för mig de man älskar och vill leva med, blodsband eller inte. Medans han menar att det är blodsband och jag har ju en familj redan med barnens pappa.

Nån som känner igen sig? Hur gjorde ni? Och ni som hade barn sen innan och blev sambo med nån som inte hade barn, hur gjorde Ni med sånt här? Och kostnader och sånt, delade ni lika eller betalade den med barn mera osv?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden hur gör man? eller ska man skita i det??
  • Anonym (m)
    Anonym (.....) skrev 2014-02-28 11:42:44 följande:
    quote=72635487][quote-nick]La Lola skrev 2014-02-28 11:33:19 följande:[/quote-nick]Men de märkte inget! Att han kände/känner mer för sitt egna barn, som vi dessutom försökte få till i 3 år, är väl inget konstigt?[/quote]

(m) verkar vara ute efter att provocera. Tror inte det spelar någon roll vad du skriver så kommer h*n att vända o vrida på det
    Nej inte det minsta., Dock ville jag bara påpeka när hon sa att han inte gjorde någon skillnad på barnen att det inte kan stämma då han itne visar samma intresse för den äldre tjejen efter skilsmässan som han gör för sitt biobarn. Mao så gjorde han visst skillnad på dom.
  • Fanny b
    Anonym (m) skrev 2014-02-28 11:56:05 följande:
    Nej inte det minsta., Dock ville jag bara påpeka när hon sa att han inte gjorde någon skillnad på barnen att det inte kan stämma då han itne visar samma intresse för den äldre tjejen efter skilsmässan som han gör för sitt biobarn. Mao så gjorde han visst skillnad på dom.

Det beror på hur man tolkar detta uttryck. Jag kan givetvis inte svara för La lola men jag tror generellt att föräldrar har starkare känslor för sina barn än för ev bonusbarn, men bra föräldrar visar i dessa känslor för bonusbarnen, utan behandlar barnen på ett likvärdigt sätt.
  • Dohgon

Jag skulle aldrig stanna hos en man med den synen på det hela. Ja det må vara dina barn och inte hans, men väljer man en partner med barn så ingår liksom barnen och även fast man kanske inte gillar dem lika mycket som bio föräldrarna så tycker jag inte man skall ha värderingar kring att han inte ska hjälpa till alls om man till och med pratar om barn tillsammans.

Hade han tänkt hjälpa till med bebis alls om ni får barn tillsammans eftersom att han frågar hur DU skulle klara en bebis när du måste skjutsa dina barn?

• sär skriven

Det där kommer aldrig att fungera. Skaffar ni barn blir du förmodligen inom kort ensamstående till tre barn, med två olika pappor, och jag kan nästan garantera att det inte är någon höjdarsituation att befinna sig i.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Fanny b
    Dohgon skrev 2014-02-28 12:18:50 följande:
    Jag skulle aldrig stanna hos en man med den synen på det hela. Ja det må vara dina barn och inte hans, men väljer man en partner med barn så ingår liksom barnen och även fast man kanske inte gillar dem lika mycket som bio föräldrarna så tycker jag inte man skall ha värderingar kring att han inte ska hjälpa till alls om man till och med pratar om barn tillsammans.
    Hade han tänkt hjälpa till med bebis alls om ni får barn tillsammans eftersom att han frågar hur DU skulle klara en bebis när du måste skjutsa dina barn?

Jag håller med. Om det inte finns några gemensamma barn så tror jag en bra lösning är att bioföräldern tar allt ansvar kring barnet, och bonusföräldern hjälper till när denne vill. Men när gemensamma barn är med i bilden så tror jag det bästa att bonusföräldern tar ansvar för alla barn, om det inte är så att bonusbarnen är så stora att de är självgående och självständiga.
  • La Lola
    Anonym (m) skrev 2014-02-28 11:56:05 följande:
    Han gjorde ingen skillnad när vi bodde ihop. Och det är det som känns viktigast.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Hjo)
    La Lola skrev 2014-02-28 10:42:51 följande:
    Hedda bor varannan vecka o Alma ja, hon bor ju hos mig.
    Det är här jag tycker att det blir krångligt. Man ska ta till sig andras barn som om de vore ens egna men om/när man separerar blir det plötsligt skillnad. Hade det i sanning inte varit någon skillnad hade väl ditt ex propsat på att få ha även Alma på halvtid? 

Jag förstår att det viktigaste väl är att inte göra någon uppenbar skillnad mellan barnen medan man bor ihop men när det kommer till kritan så är det skillnad på egna och andras barn. 

Hur som helst, jag blev bara nyfiken på hur ni löste det efter separationen eftersom du sade de var hans barn lika mycket. 
  • La Lola
    Anonym (Hjo) skrev 2014-02-28 13:48:04 följande:
    Det är här jag tycker att det blir krångligt. Man ska ta till sig andras barn som om de vore ens egna men om/när man separerar blir det plötsligt skillnad. Hade det i sanning inte varit någon skillnad hade väl ditt ex propsat på att få ha även Alma på halvtid? 

Jag förstår att det viktigaste väl är att inte göra någon uppenbar skillnad mellan barnen medan man bor ihop men när det kommer till kritan så är det skillnad på egna och andras barn. 

Hur som helst, jag blev bara nyfiken på hur ni löste det efter separationen eftersom du sade de var hans barn lika mycket. 
    Det hade kanske varit annorlunda om Alma hade varit yngre. Men hon ska fylla 14 år. Hedda fyller snart 5 år.
  • Anonym (Hjo)
    La Lola skrev 2014-02-28 13:49:36 följande:
    Det hade kanske varit annorlunda om Alma hade varit yngre. Men hon ska fylla 14 år. Hedda fyller snart 5 år.
    Ja kanske. Jag tänker att det nog är ganska vanligt att man som bonusförälder känner en större skillnad än vad man skulle erkänna för sin partner. Jag är ganska säker på att min sambo tror att jag är mer förtjust i hans barn än vad jag är. Jag ser till att bete mig rättvist mot barnen och inte göra någon uppenbar materiell skillnad men innerst inne så vet jag att känslan inte går att jämföra på samma dag. Mina barn är mitt allt, min bonus skulle jag förmodligen inte sakna speciellt mycket vid en eventuell separation. Lite trist att känna så faktiskt, men det viktiga för mig är att inte bonusen känner av mina innersta känslor. 
  • La Lola
    Anonym (Hjo) skrev 2014-02-28 13:57:25 följande:
    Ja kanske. Jag tänker att det nog är ganska vanligt att man som bonusförälder känner en större skillnad än vad man skulle erkänna för sin partner. Jag är ganska säker på att min sambo tror att jag är mer förtjust i hans barn än vad jag är. Jag ser till att bete mig rättvist mot barnen och inte göra någon uppenbar materiell skillnad men innerst inne så vet jag att känslan inte går att jämföra på samma dag. Mina barn är mitt allt, min bonus skulle jag förmodligen inte sakna speciellt mycket vid en eventuell separation. Lite trist att känna så faktiskt, men det viktiga för mig är att inte bonusen känner av mina innersta känslor. 
    Att känna är en sak. Men alla barn i en familj ska behandlas lika.
  • Anonym (Hjo)
    La Lola skrev 2014-02-28 14:00:43 följande:
    Att känna är en sak. Men alla barn i en familj ska behandlas lika.
    Ja det håller jag med om. 
  • Dreaming83

Var en gång på tiden särbo med en man med 3 barn.

När vi träffades gick jag in i det hela med ett öppet sinne. Min vilja var att vi 5 skulle fungera som en familj. Men efter en tid så började han med en massa krav på hur min och barnens relation skulle vara. Vilket ledde till att 5 personer led i onödan. Min och barnens relation än min och barnens inte hans! Vi kom bra överens innan han kom med krav... dessutom KRÄVDE han att jag skulle betala lika mycket som han för mat, hyra kläder till barnen etcetera. Vilket var 4-5 tusen mer än min lön... hästintreset som jag haft hela mitt liv var bara att glömma för annars var jag en respektlös jävel! Men när jag kom med motkrav som att få äta mat, sova, gå på toaletten eller duscha så togs konflikten ännu en nivå. Om jag fick göra sådant fråntogs hans barn all rätt till trygghet...

Kan säga att vi blev aldrig sambo.

Han spred ut så mycket skit om mig efter jag lämnat han så än idag om jag skulle stöta på någon gammal (manlig) arbetskollega och mot förmodan säga:Hej. Så är allt jag skulle få tillbaka: Ditt satans luder som vägrade leva med och föda barn åt världens bästa man!

Så snälla kom ihåg. Det är inte alltid BARA den barnlösa partnerns fel om relationen inte funkar.

Vill ts att hennes kille ska ha förståelse för att hon har barn måste hon ha förståelse för att han inte har!

• helahelena

Nej TS, det där låter inte bra! När jag var ensamstående valde jag direkt bort alla potentiella pojkvänner som inte visade intresse för mitt barn. Och plötsligt stod världens bästa bonuspappa där, som pratar om sina 2 barn ( vi har ett gemensamt nu oxå,och mitt sen tidigare varannan vecka). Det finns sånna män, nöj dej inte med mindre! Familj sitter i hjärtat, inte i generna! Ser att det verkar som om jag blrv tillsammans med min man bara för att han gillar mitt barn haha, så är inte fallet såklart. Men hans barnkärlek och fokus på familjen är en stor del av hur han är som person.

• Anonym (Urk)

Bra att han inser redan nu hur det kommer att bli. Släpp honom och låt honom träffa ngn utan barn. Att leva med andras barn suger getpung!

• Sarakechi

En kille som är utan barn och träffar en kvinna som har det, börjar lite om på någon annans "saved game", å andra sidan visste han om barnen.. Dumpa!

• Ess

Min man hade två tonåringar vh och på lov när vi träffades.
    Vi körde helt uppdelat, han tog fullt ansvar för sina barn och betalade för dem och dessutom betalade mer i bostadskostnad eftersom de hade rum som stod till deras förfogande. Han tog hand om hushållet helt när hans barn var här.
    Jag ställde upp och körde någon gång ibland, men det var inget jag gjorde per automatik om han inte frågade om jag kunde hjälpa honom.

När vi fick gemensamma barn så skötte han fortfarande sina och tog hälften av ansvaret för våra gemensamma.

Inget har flutit smärtfritt, men jag och hans barn har en artig och neutral relation, men inget mer än det.

Min man delade åsikten att hans barn var hans ansvar och inte mitt. Det verkar som om du vill leva i en mer familjelik konstallation, så jag tror inte att denna killen är rätt för dig.

• Ramborg

Jag tycker det är skillnad om bonusbarnen är tonåringar - som för Ess. Då funkar det säkrt med en artigt neutral relation. Men inte med småbarn.

42.
  • Foxtrott

Jag tycker du ska avsluta detta på en gång. Han resonerar på ett sätt som han har helt rätt att resonera, men det innebär inte att det blir rätt för dig och rätt för dina barn.Det kommer att innebära att ni kommer att vara två familjer som trots att ni lever ihop runt 26 dagar per månad ändå kommer att leva separata liv. Det är inte så bra, inte för kommande barn, inte för dig och absolut inte för de barn du har idag. De barn du har idag är ditt ansvar och det ingår i ditt ansvar att se till att de är omgivna med vuxna som klarar av vardagen med dem. Din pojkvän är inte där och han är tydlig med att han inte kommer att ta något ansvar för dina barn. Du kommer att bryta ner dig själv om du försöker vara honom till lags genom att ha dina barn som ett separat projekt vid sidan om ert gemensamma liv. Du kommer dessutom att bryta ner dina barn.

• Anonym (för ungt)

tror killen är alldeles för ung för ansvaret för 2 st barn. 6 år gör mycket. du är ju närmare 30 med 2 barn o han närmare 20 och har säkert inte lekt av sig än. nee dumpa och skaffa nån på samma våglängd:)

Svar på tråden hur gör man? eller ska man skita i det??