• helena29

Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?

Hej!

Jag gjorde vul när jag var i 7+2. Fostrets hjärta slog och fostret var precis så stort som efter mina egna beräkningar.
    Nu undrar jag om någon vet om det stämmer att missfallsrisken minskar efter att man sett hjärtat slå?
    Någon som hört något från läkare/ barnmorska ang. detta?
    Vad jag förstår så blir det oftast missfall innan vecka 6-7? Innan hjärtat börjat slå?
    Vad kan gå fel efter att hjärtat börjat slå?
    Så, någon som fått bekräftat från läkare att missfallsrisken minskar efter vecka 7 om man sett hjärtat slå?

Tack för era erfarenheter!!!

• Svar på tråden Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?
  • Limalie

Hur många svar måste du ha egentligen?

• Theresan

Jag såg ett hjärta slå i v 7, två veckor senare fick jag veta att jag fått ett ma, graviditeten avstannade i v 8.

• Angel00

Fram till att moderkakan tar helt över i v. Är missfallsrisken som högst. Därefter sjunker risken till att bli väldigt låg efter v22. Ser du ett hjärta på vul innan v12 är det positivt, då räknas chansen att fostret överlever som högre. Däremot finns alltid en risk att fostret tillbakabildas eller slutar växa.

Större blödningar och överaktivt immunförsvar ökar risken för MF.

• LadyBond

Missfall vecka 7. Vecka 10. Vecka 14.

Mist i vecka 23 och 28.

Finns aldrig säkra kort. Jag får alltid tidiga vul. Det säger inget alls för den enskilde.

Statistiken blir bättre efter puls på vul och efter vecka 12.

Ledsen. Hade velat ge garantier. Men det finns inga.

Man kan bara hoppas. Jag är gravid i 11.4.

Känns bäst ändå att passera 12 strecket.

• tolose

Jag gjorde vul i v. 7+2 och såg ett litet hjärta som slog, var lovad ett till i v. 12-13 sedan tidigare men blev nekad detta "då det inte fanns tendenser till missfall på tidigare ul". Är nu i v 13 och har lyssnat på hjärtslag, så för oss gick det bra, har ett mf och ett ma bakom oss.

Jag vet att det är svårt att slappna av, men jag håller tummarna för dig i alla fall! KRAM

• Det vackraste

Har hittat vetenskapliga studier på detta och efter hjärtslag i v 6+ är risken 9%. Vecka 7+ = 4%. V 8+ = 1,5% V 9+ = 0,5% 10+ = 0,3% Så visst minskar risken för varje vecka. Frågade även ultraljudsläkaren (också fertilitetsläkare) vid vul och han sa precis samma; mindre än 4% vid hjärtslag i vecka 7+ och att risken minskar för varje vecka. Detta om man då ser till embryots normala utveckling. Sen har en del kvinnor särskilda faktorer som påverkar att det blir många eller sena mf. Men det är ovanligt och isåfall brukar det gå att lösa på något vis...

• Zwillinge86

Har sett hjärtat slå vid båda mina missfall så för min del har det inte betytt att missfallsrisken minskar. Har dock fått lära mig att det ofta är skillnad på missfall innan och efter vecka sex, alltså ungefär då man kan se hjärtat slå. Missfall innan vecka 6 beror oftast på kromosomfel eller fel som uppstått vid befruktningen, medan missfall efter vecka 6 oftare beror på olika problem med moderkaka och hos mamman.

• Det vackraste
    Zwillinge86 skrev 2014-03-02 19:52:52 följande:
    Har sett hjärtat slå vid båda mina missfall så för min del har det inte betytt att missfallsrisken minskar. Har dock fått lära mig att det ofta är skillnad på missfall innan och efter vecka sex, alltså ungefär då man kan se hjärtat slå. Missfall innan vecka 6 beror oftast på kromosomfel eller fel som uppstått vid befruktningen, medan missfall efter vecka 6 oftare beror på olika problem med moderkaka och hos mamman.

Det är nästan alltid kromosomfel mf beror på. Även efter 6 veckor. T ex trisomi 21 som är ett vanligt kromosomfel ger inte mf förrän några veckor gått. Och en del av dem blir ju inte mf alls som vi vet. Trisomi 18 och 13 blir också ofta mf efter att hjärtat börjat pulsera i embryot. De embryon däremot där det är ännu större fel, tex ägg befruktade av två spermier samtidigt, blir mf väldigt tidigt. Bildas det t ex små blodproppar pga någon faktor som finns hos kvinnan kan det bli mf både tidigt och senare. Vid försvagad cervix blir det oftast sent mf. Beror det på hypotyreos kan det också bli både såväl senare som tidigt. Är det immunproblem blir det oftast väldigt tidigt. Beklagar dina mf. Och att du fått dem efter att ha sett hjärtat slå...:-/ Hoppas du får bästa stöd och hjälp inför nästa graviditet! Jag fick mf i vecka 12 en gång och då såg läkaren att embryot dött efter ca 8 veckor, så hjärtat borde ju ha slagit i ett par tre veckor då redan. Han sa att det mest troligt var fel på embryot t ex downs och då slutar de flesta i mf.
  • Zwillinge86
    Det vackraste skrev 2014-03-02 23:44:14 följande:
    Det är nästan alltid kromosomfel mf beror på. Även efter 6 veckor. T ex trisomi 21 som är ett vanligt kromosomfel ger inte mf förrän några veckor gått. Och en del av dem blir ju inte mf alls som vi vet. Trisomi 18 och 13 blir också ofta mf efter att hjärtat börjat pulsera i embryot. De embryon däremot där det är ännu större fel, tex ägg befruktade av två spermier samtidigt, blir mf väldigt tidigt. Bildas det t ex små blodproppar pga någon faktor som finns hos kvinnan kan det bli mf både tidigt och senare. Vid försvagad cervix blir det oftast sent mf. Beror det på hypotyreos kan det också bli både såväl senare som tidigt. Är det immunproblem blir det oftast väldigt tidigt. Beklagar dina mf. Och att du fått dem efter att ha sett hjärtat slå...:-/ Hoppas du får bästa stöd och hjälp inför nästa graviditet! Jag fick mf i vecka 12 en gång och då såg läkaren att embryot dött efter ca 8 veckor, så hjärtat borde ju ha slagit i ett par tre veckor då redan. Han sa att det mest troligt var fel på embryot t ex downs och då slutar de flesta i mf.

Jag har efter mycket tjatande och med hänvisning till sjukhusets egna interna pm, som jag luskat fram, fått bekräftat att det inte lika ofta rör sig om otur, befruktningsfel eller kromosomfel mm vid missfall efter vecka sex, vilket är vad läkarna oftast skyller på. Hade länge varit inne på immunproblematik när jag kom över ett annat av avdelningens dokument som beskrev att de idag misstänker att orsaken till hälften av alla upprepade missfall (3st) beror på immunoligiska orsaker hos kvinnan, något som alla läkare viftat bort de gånger jag försökt lyfta denna möjliga förklaring. Nu har jag helt övergett svensk fertilitetsvård och satsar istället på immunologisk utredning och behandling via läkare i Aten. Så tyvärr har jag inte fått något stöd eller vettigt bemötande i samband med mina missfall eller barnlöshet i övrigt här i Sverige. Håller istället tummarna för att immundämpande behandling är det som hjälper oss att övervinna både fertilitetsproblem och risken för missfall.

Beklagar ditt missfall och hoppas att det går bättre för er andra än vad det hittills gjort för oss.

Kände bara att det var viktigt att nyansera myten av att missfall "alltid" beror på otur och fel på embryot mm, då detta oftast inte är sant.
  • Det vackraste
    Zwillinge86 skrev 2014-03-03 01:13:02 följande:
    Jag har efter mycket tjatande och med hänvisning till sjukhusets egna interna pm, som jag luskat fram, fått bekräftat att det inte lika ofta rör sig om otur, befruktningsfel eller kromosomfel mm vid missfall efter vecka sex, vilket är vad läkarna oftast skyller på. Hade länge varit inne på immunproblematik när jag kom över ett annat av avdelningens dokument som beskrev att de idag misstänker att orsaken till hälften av alla upprepade missfall (3st) beror på immunoligiska orsaker hos kvinnan, något som alla läkare viftat bort de gånger jag försökt lyfta denna möjliga förklaring. Nu har jag helt övergett svensk fertilitetsvård och satsar istället på immunologisk utredning och behandling via läkare i Aten. Så tyvärr har jag inte fått något stöd eller vettigt bemötande i samband med mina missfall eller barnlöshet i övrigt här i Sverige. Håller istället tummarna för att immundämpande behandling är det som hjälper oss att övervinna både fertilitetsproblem och risken för missfall. Beklagar ditt missfall och hoppas att det går bättre för er andra än vad det hittills gjort för oss. Kände bara att det var viktigt att nyansera myten av att missfall "alltid" beror på otur och fel på embryot mm, då detta oftast inte är sant.

Det är ju jättebra att de verkar ta möjlig immunproblem när det gäller upprepade mf på allvar! Vilket sjukhus är det du hittat detta? Men du har haft två mf, inte tre eller fler i rad? Nu vet jag ju ingenting om er situation, men allmänt så är två mf i rad inget ovanligt..... Om än väldigt tråkigt. Mitt mf var för många år sedan och har efter det fött snart tre barn till utan mf emellan. Före det mf hade jag fött ett barn. Så i mitt fall var det mest troligt fel på embryot. Önskar dig lycka till med nästa graviditet!
  • helena29

Oj, låter verkligen mer komplicerat än man trodde!
    Men vad betyder immundämpande medicinering?

• Zwillinge86

Jag har gjort min fertilitetsutredning och behandling på Linköpings universitetssjukhus. Kan dock inte uttala mig om hur de resonerar och agerar vid upprepade missfall då jag som sagt bara haft två st. Jag vet bara att de motvilligt medgav att immunförsvaret verkar kunna ha en stor inverkan på fertiliteten efter att jag hittat deras interna pm som lyfte just detta.

Jag har bara fått förklaringen otur när det gäller mina egna missfall, en förklaring jag med tiden lärt mig att inte acceptera. Jag har sedan första missfallet även haft mycket svårt att bli gravid varför jag ser det som en mer trolig förklaring att jag har ett överaktivt immunförsvar. En misstanke som läkaren i Aten delar med mig, varför jag nu väntar och hoppas på att provsvaren ska bekräfta detta.

Helena: immundämpande behandling brukar innefatta kortison, trombyl, fragmin och Intralipid-dropp.

Nu ska inte jag kapa den här tråden mer, då TS eftersökte info om missfallsrisk och inte personliga erfarenheter som mina.

Önskar som sagt ett stort lycka till på vägen mot barn :)

• EkoS

Hej,

Jag vet att detta är en gammal tråd, men eftersom den fortfarande kommer upp på Google vill jag dela med mig av en studie jag hittade.

Den utreder kvinnor med upprepade missfall och visar att efter att ha sett hjärtljud i vecka:

6 - så var missfallsrisken 22 %

8 - så var missfallsrisken 2 %

10 - så var missfallsrisken 0,6 %

Observera dock att dessa siffror gäller kvinnor med upprepade missfall (minst 2) bakom sig, och att en kvinna med 1 eller inga missfall troligtvis skulle få lite bättre sannolikhet.

Här är en länk till studien:

m.humrep.oxfordjournals.org/content/14/11/2868.full.pdf

(Tyvärr kan man ju aldrig vara säker på en graviditet förrän man har den bakom sig, och tyvärr kan man ju inte veta vem som faller in i de sista 0,6 procenten, men jag tyckte att studien var väldigt tröstande)

Svar på tråden Missfallsrisk efter man sett hjärtat slå?