• Kar1n

Förlänga några dagar + ny lön OCH bebe

Fick min lilla son för snart 1 år sedan och ansökte då tom 19/3. Har nu kommit överens med min arbetsgivare om att börja den 1/4 och behöver då förlänga min föräldraledighet, hur gör jag? Har loggat in med bankid och valde anmäl föräldrapenning via webben, efter att jag fyllt i våra person nr. så står det bara att ni har tagit emot anmälan, har jag gjort fel? 

Fick ny lön från och med september 2013 och antog att det inte skulle påverka min ersättning, vilket jag nu hört att den gör. Är det möjligt att ändra den nu och få den retroaktivt eller är det försent om jag ska börja jobba 1/4

(Ser nu att jag kan göra en ansökan, kan jag bara skriva i min nya årslön där? eller måste lönekontoret skriva på? Handlar om 700 kr mer /mån)

Är gravid igen och bf 25/7, ska jag anmäla det någonstanns på webben eller jag ska få ett papper av min bm och skicka in via brev?

Tack på förhand
  • Svar på tråden Förlänga några dagar + ny lön OCH bebe
  • Försäkringskassan

Hej

Du måste aktivt ansöka om ersättning genom att logga in på Mina Sidor och uppge hur du vill ta ut din föräldrapenning.
    I samband med att du ansöker om fp så ska du också ändra din inkomst. Handläggare kommer då att göra en bedömning för att fastställa om du eventuellt har rätt till en retroaktiv utbetalning.
    Om det skulle behövas inkomstunderlag som styrker din nya inkomst, så kommer du att få besked om det.

Om du är gravid igen så ska du be din barnmorska om ett moderskapsintyg som du skickar till Försäkringskassans inläsningscentral
    839 88 Östersund.

Hälsingar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Förlänga några dagar + ny lön OCH bebe