• Anonym ("Styvmamman")

Erfarenheter av tonårigt styvbarn

Hej alla!

Jag har mött en helt underbar man som jag älskar. Har är en del år äldre än mig, och har en dotter som är 14 år. Dottern bor hos mamman i en annan stad en timmes bilresa bort, och är hemma hos sin pappa ungefär varannan helg. Jag har inga barn.

Jag har ännu inte mött dottern, men nu i helgen ska vi tre ses och luncha. Är väl lite nervös över vad hon ska tycka om mig, men efter vad min kille har berättat så ser hon fram emot att träffa mig och har ganska länge önskat att hennes pappa ska träffa en bra kvinna.

Nu är jag nyfiken, ni tjejer som är i samma situation som mig, hur har relationen med styvbarnet fungerat? För inte blir man väl som en "mamma" för en fjortonåring? Jag inbillar mig att jag snarare kommer att bli som en väninna eller en storasyster (med tanke på att jag är för ung för att kunna vara hennes biologiska mamma).

Ser fram emot era svar!

• Svar på tråden Erfarenheter av tonårigt styvbarn
  • Ess

Min man hade sina då tonåringar vh och på lov.
    Första gången vi träffades så skakade vi hand och presenterade oss. Vi har ingen förälder/barn relation till varann, utan mer som bekanta, eller ytligt bekanta. Vi klickade inte riktigt med varann.
    Där var rätt mycket grejer som gjorde att jag backade totalt och inte befattade mig något direkt med dem när dom var hos oss. Den biten lättade upp rätt mycket när dom slutade komma på umgänge.
    Men våra gemensamma barn och hans går bra ihop, trots den stora åldersskillnaden.

• slutatsnusa

om du håller ihop med hennes pappa kan du få problem om du ser dig som en kompis eller syster
    du kommer i så fall att vara en till vuxen i hennes liv och kan behöva ställa dig på hennes pappas sida när det gäller att sätta gränser, bestämma vissa saker osv
    nu träffas de ju inte så ofta så du kanske inte ens behöver umgås så mycket med henne om ni inte flyttar ihop förstås
    lycka till vid mötet!

• nymedlem

Min exmans dotter var 11 år när vi träffades. När hon fyllt 14 kallade hon mig för sin bästa kompis, älskar den tjejen jättemycket.

Jag är bara 11 år yngre än hennes pappa och hade åldersmässigt kunnat vara hennes mamma, men jag har aldrig tagit den rollen. Mamma är jag till mitt barn.

Trist att pappan har så lite kontakt med henne. Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden Erfarenheter av tonårigt styvbarn