• josefin gustafson

Föräldrapenning efter studietid

Hej!

Jag har fått reda på att jag är gravid och ska föda i oktober. Jag har varit student i snart sex år och arbetar i snitt ca 75% i månaden. Under de här åren så har jag vissa terminer tagit studielån och bidrag, framförallt bidragsdelen, dock inte hela tiden. Innan jag började att jobba så var jag ute och reste vilket innebar att min årsinkomst innan studierna var 149 000 kr. Under de åren jag har studerat så har jag arbetat mer och har en stadig årsinkomst på ca 220 000 kr. Kommer min föräldrapeng att baseras på det jag tjänade innan jag började att plugga eller kan det baseras på det jag tjänat under studietiden då jag inte fått bidrag eller lån från CSN?

Mvh

Josefin

• Svar på tråden Föräldrapenning efter studietid
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att eftersom du arbetar mer nu än du gjorde innan dina studier, så ska din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) baseras på din nuvarande inkomst. Då får du även föräldrapenning utifrån den.

Det här gäller under förutsättning att din inkomst är stadigvarande. Det innebär att du behöver ha för avsikt att arbeta i minst ett halvår.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• josefin gustafson
    Försäkringskassan skrev 2014-03-01 10:19:15 följande:
    Hej!

Generellt gäller att eftersom du arbetar mer nu än du gjorde innan dina studier, så ska din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) baseras på din nuvarande inkomst. Då får du även föräldrapenning utifrån den.

Det här gäller under förutsättning att din inkomst är stadigvarande. Det innebär att du behöver ha för avsikt att arbeta i minst ett halvår.

Hälsningar
    Harry, handläggare
    Tack för ditt svar! Så med andra ord spelar det ingen roll att jag har haft studiestöd vissa delar av perioden utan det som räknas är att jag har att en högre inkomst under studietiden än innan? (borträknat studiestöd såklart)
    Jag har ingen fast tjänst utan har arbetat extra under sex år på samma ställe, vilket resulterat i att jag i snitt per år arbetar ca. 75%. Vissa månader arbetar jag mindre, andra månader mer. Därför undrar jag om timsanställningen påverkar min föräldrapenning? Räknas föräldrapenningen på årsinkomst eller månadsinkomst? Som sagt så varierar ju min inkomst månadsmässigt men de senaste fyra åren så har min årsinkomst legat kring 220 000 kr.

En sista fråga, mellan den 21:e januari och den 21:e mars så har jag praktik på min utbildning vilket innebär att jag arbetat mycket mindre på mitt vanlig arbete, planerar dock att så fort som praktiken är slut återgå till mina vanliga timmar på andra arbetet. Kommer det att påverka?

Hälsningar
    Josefin 
  • Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, plus att för att vi ska kunna räkna föräldrapenningen utifrån en tidigare inkomst behöver man haft studiestöd under hela studieperioden.

Vilken sorts anställning (tidsbegränsad, tills vidare, timanställning osv.) du har ska inte spela någon roll, så länge som arbetet är stadigvarande (återkommande). När inkomsten är oregelbunden räknar vi ut en genomsnittlig årsinkomst utifrån de senast tolv månadernas faktiska lön och arbetade timmar. Det innebär att om du arbetar mindre under en period så påverkar det genomsnittet.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning efter studietid