• LK88

Arbetssökande under graviditeten

Hej!

Jag är gravid i sjätte månaden och är arbetssökande. Har varit arbetssökande innan graviditeten. Jag befinner mig i en fas där jag känner att det inte är någon idé att aktivt söka jobb, med tanke på att jag ändå kommer föda barn snart, om jag ens får ett jobb.

Jag undrar, hur ser ni på detta att söka jobb när man är gravid? Hur skulle DU göra? Självklart kan svaret kanske bero lite på hälsa och ekonomi. Jag kan säga att jag rent ekonomiskt inte är illa tvungen att ta ett jobb nu. När det gäller hälsan känner jag att jag hellre stannar hemma. Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter. Det skulle betyda mycket för mig.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Arbetssökande under graviditeten
  • Funderar05

Hej!

Jag är gravid i femte månaden och är deltidsarbetslös. Jag jobbar som receptionist en dag i veckan samt rycker in på min arbbetsplats vid behov. För att få behålla min a-kassa/aktivitetsersättning på 640 kr per dag måste jag söka jobb övriga dagar samt delta i de aktiviteter som arbetsförmedlingen föreslår, så det gör jag. Var på en intervju för en tjänst häromdagen, vi får väl se hur det går :)

Jag har jobbar heltid i många år innan och har under hela min "arbetslösa" tid skyddat min sgi genom att vara inskriven på AF, därmed får jag ut en ok mammapeng sen, men fram tills jag föder måste jag alltså vara aktiv sökande. Även om min man har en hög inkomst skulle det kännas trist att få lägsta mammapengen.

Har du a-kassa/aktivitetsstöd?

Mår du bra i övrigt av din graviditet? :)

• Annizha
    LK88 skrev 2014-02-28 22:19:15 följande:
    Hej!

Jag är gravid i sjätte månaden och är arbetssökande. Har varit arbetssökande innan graviditeten. Jag befinner mig i en fas där jag känner att det inte är någon idé att aktivt söka jobb, med tanke på att jag ändå kommer föda barn snart, om jag ens får ett jobb.

Jag undrar, hur ser ni på detta att söka jobb när man är gravid? Hur skulle DU göra? Självklart kan svaret kanske bero lite på hälsa och ekonomi. Jag kan säga att jag rent ekonomiskt inte är illa tvungen att ta ett jobb nu. När det gäller hälsan känner jag att jag hellre stannar hemma. Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter. Det skulle betyda mycket för mig.

Tack på förhand!
    Jag sitter hemma, gravid i vecka 18, och gör allt jag kan för att få mig ett jobb inom äldreomsorgen, då det var inom det jag jobbade med innan jag beslutade mig för att flytta till GBG .. men det verkar lönlöst .. :/ 
Svar på tråden Arbetssökande under graviditeten