• Anonym (Sertralin)

Utsättning av sertralin?

Undrar lite över hur ni som ätit sertralin under längre tid (flera år) mådde under utsättningen? Har hört fruktansvärda skräckhistorier. Hur långsamt trappade ni ner? Klarade ni det eller valde ni att fortsätta osv? Har ätit i fyra år och de har verkligen hjälpt mig.

• Svar på tråden Utsättning av sertralin?
  • silhuett
    Anonym (Sertralin) skrev 2014-03-01 19:06:07 följande:

Egentligen inte men skulle vilja försöka leva ett liv utan antidepressiva.
    Att sluta bara för sakens skull finns ingen anledning med. Om de förändrar ditt liv till det positiva och du inte har jobbiga biverkningar så borde du fortsätta med medicinen. Men du KAN ju göra ett uppehåll om du vill, för att testa. Men risken är att du kommer må dåligt igen.
  • Anonym (Sertralin)
    Anonym (varför) skrev 2014-03-01 19:11:30 följande:
    Varför sluta?

Mår du dåligt av dem?

Skäms du över att äta antidepressiva?

Du har ju fått dem av en anledning, antagligen pga depression och att inte hjärnan producerar tillräckligt med seratonin. 

Att bara vilja sluta för att vilja leva ett liv utan antidepressiva tycker jag låter väldigt naivt. Och oansvarigt mot dig själv och din kropp.

Tänk om jag som diabetiker skulle tänka så... Jag skulle vilja leva ett liv utan insulin. Ja, jag skulle vilja slippa alla sprutor, men min kropp klarar sig inte utan !! 

Tänk dig för !!

Det är nya husläkaren som tyckte jag ätit dem för längre. Det var så jag själv började fundera. Min tidigare gick helt på psykoterapeutens linje, att det inte var någon fara alls att äta om jag mådde bra av dem. Är rädd för att nya läkaren kommer vägra skriva ut i framtiden och jag vill ju inte stå utan tabletter rakt av en dag.
  • Detoxtjejen
    Anonym (Sertralin) skrev 2014-03-01 19:28:23 följande:
    Det är nya husläkaren som tyckte jag ätit dem för längre. Det var så jag själv började fundera. Min tidigare gick helt på psykoterapeutens linje, att det inte var någon fara alls att äta om jag mådde bra av dem. Är rädd för att nya läkaren kommer vägra skriva ut i framtiden och jag vill ju inte stå utan tabletter rakt av en dag.

Var ärlig med att du vill fortsätta, så är det nog lugnt.
  • Anonym (varför)

Verkar ju helt galet !
    Vägra sluta!
    Om du nu mår bra av dem - ja, du äter dem av en anledning! För att kunna må bra !!

Stå på dig !
    (be den nya läkaren konsultera med din gamla läkare)

Lycka till
  • silhuett

Det är typiskt "vanliga" läkare. De har fått mig att trappa ner också, vilket resulterat i att jag mått sämre. Men psykiatrikern på psykkliniken sa att det är bättre att fortsätta så länge man mår bra av medicinen.
  • Anonym (klant)
    kohler12 skrev 2014-03-01 19:15:43 följande:
    jag har ätit seratralin sen oktober 2011 mår kanon men nu är jag gravid o får inte ta dem slutade i december med dem då jag o killen ville försöka med barn :) 

ska börja sen när barnet kommer igen 
    Oj, det måste vara en ganska hög dos du tar då? Jag tar förvisso en relativt liten dos på 50 mg om dagen, men min BM har sagt att jag absolut ska fortsätta under graviditeten och inte ifrågasatt det alls. Men jag mår inte alls bra nu under graviditeten, så egentligen skulle jag vilja höja min dos lite, men det känns dumt, med tanke på eventuella risker.

Till TS, jag klantade mig och struntade i att ta pillrena dagligen under ett par veckor och det gjorde att jag blev helt apatisk och i princip sängliggande under fem veckor efteråt. Alltså typ som en depression, fick inga fysiska problem vad jag kan minnas. Men jag har som sagt en relativt låg dos.
  • kohler12
    Anonym (klant) skrev 2014-03-02 00:29:29 följande:
    Oj, det måste vara en ganska hög dos du tar då? Jag tar förvisso en relativt liten dos på 50 mg om dagen, men min BM har sagt att jag absolut ska fortsätta under graviditeten och inte ifrågasatt det alls. Men jag mår inte alls bra nu under graviditeten, så egentligen skulle jag vilja höja min dos lite, men det känns dumt, med tanke på eventuella risker.

Till TS, jag klantade mig och struntade i att ta pillrena dagligen under ett par veckor och det gjorde att jag blev helt apatisk och i princip sängliggande under fem veckor efteråt. Alltså typ som en depression, fick inga fysiska problem vad jag kan minnas. Men jag har som sagt en relativt låg dos.
    nej det är 50mg om dagen jag tog så ingen stor dos här 
    det är inte alls bra med dem under graviditeten 
  • Anonym (Anna)

Hej,

Jag har varit helt medicinfri i 6 veckor nu och har upplevt både dalar och toppar. Just nu går jag igenom en ganska jobbig tid med enbart dalar och jag undrar hur länge utsättningssymtom kan sitta i? Är de jag eller de?

• brukaren

Hej på er alla! Har blivit pålurad SSRI och Lyrica samt benzo i 15 år!!
    Brände ut mig i slutet av 1999. jobbade extremt med farliga yrken och för lite sömn i samband med studier som halkade efter.
    Hjärnan tog en timeout en dag och höll på att köra av vägen 30 år gammal.
    Blev rädd och kontaktade min husläkare och blev övertalad att börja med zoloft!
    var inte deprimerad eller ångestladdad. 
    Det blev jag dock när jag började med zoloft. 2 första veckorna var horribla innan zoloften tog över...
    1 år gick bra men sen gick det snabbt utför och bytte till venlafaxin (efexor),
    På venlafaxin fick jag en hög dos på 300 mg/dag,
    Funkade hyfsat i 6 år. Sen var det utför igen!
    På psyket började nästa helvete - Lyrica och benzo
    dock så i början mådde man ok  blev snabbt intolerant och fick starkare och högre doser av allt!!!!!!
    till slut var jag också torsk på tramadol som är en opioid. 
    självklart sömn och insomnings mediciner också.
    Till slut så orkade jag inte längre och försökte ta mitt liv med överdos lyrica och tramadol,
    innan hade jag blivit av med vårdnaden av min son, min arbetsgivare ville säga upp mig och en andra skilsmässa var på g.

Blev kopplad till en beroendeklinik och där fick jag äntligen rätt vård!
    Under 2 år har jag avgiftat mig från
    1, venlafaxin
    2, benzo (stezolid)
    3. lyrica
    4, zoloft 
    5 Tramadol
    Har nyss slutat med zoloft 7 dagar helt utan och har vissa utsättnings symtom som illamående, lite pip i öronen, likgiltighet mm.
    Men det går över!!!!!! Det vet jag
    Det finns ingen forskning som stöder psykmedicin beroende livet ut.....
    Däremot enorma finansiella intressen !!!
    I USA jämfördes de 10 största medicin tillverkare med maffian ....
    Och maffian dödar mindre människor än vad psykmedicin gör,,,,,
    Nya forskningsrön påvisar att serotoninmyten är stendöd
    googla på Peter Götzsche professor danmark

Stå på er allihop.Ingenting varar för evigt, allra minst en depression!!!!!

• Anonym (X)
    brukaren skrev 2018-09-03 00:41:27 följande:

Ja det var väl tråkigt att du använde mediciner du kanske inte behövde, men det finns faktiskt folk som är deprimerade och behöver medicin så det går inte att jämföra med ditt fall.

Medicinkostnaden för sertralin ligger på kanske 20 kronor per månad så det är knappast någon som blir rik på att sälja det.

Man kan fortfarande prata strunt och vara ute och cykla trots att man är professor, det är många som inte håller med honom.
  • brukaren

Inte nog med att våra barn också hamnar i diagnos karusellen och blir beroende  på ssri eller snri prep. Idag vet man faktiskt inte ens hur dessa påverkar hjärnan!!!
    och läkemedelsföretagen gör nya börsnoteringar, det kostar kanske 20 kr för den enskilde brukaren men det är det stora mörkertalet på den totala omkostnaden!!
    ganska korkade kommentarer på den tråden''''

• Anonym (Ta det lugnt)

Jag är också en person som började med SSRI i tidig ålder, innan 18år. Fick ångra det grovt.. hur jag mådde när jag började går inte att jämföra med hur jag fick må under tiden jag tog det + utsättningen. Visst mådde jag "bra" under tiden jag tog medicinen men gick upp i vikt en hel del, fick högt blodtryck,problem med njurar, tappade all sexlust och var konstant trött o hungrig därför ville jag sluta..

jag kan inte skriva vad jag fick gå igenom för det skrämmer nog mer än gör nytta.. 
    allt jag kan säga är att TA DET I DIN EGEN TAKT, GOOGLA INTE! och förlita dig på att din kropp klarar det .. och viktigaste av allt berätta för läkaren att du vill ta det försiktigt.. och du borde nog prata med en psykolog under tiden ifall saker kommer upp..

vissa är det svårt för medans andra inte känner något alls!

• Anonym (Ta det lugnt)
    brukaren skrev 2018-09-03 00:41:27 följande:

Brände ut mig i slutet av 1999. jobbade extremt med farliga yrken och för lite sömn i samband med studier som halkade efter.
    Hjärnan tog en timeout en dag och höll på att köra av vägen 30 år gammal.
    Blev rädd och kontaktade min husläkare och blev övertalad att börja med zoloft!
    var inte deprimerad eller ångestladdad. 
    Det blev jag dock när jag började med zoloft. 2 första veckorna var horribla innan zoloften tog över...
    1 år gick bra men sen gick det snabbt utför och bytte till venlafaxin (efexor),
    På venlafaxin fick jag en hög dos på 300 mg/dag,
    Funkade hyfsat i 6 år. Sen var det utför igen!
    På psyket började nästa helvete - Lyrica och benzo
    dock så i början mådde man ok  blev snabbt intolerant och fick starkare och högre doser av allt!!!!!!
    till slut var jag också torsk på tramadol som är en opioid. 
    självklart sömn och insomnings mediciner också.
    Till slut så orkade jag inte längre och försökte ta mitt liv med överdos lyrica och tramadol,
    innan hade jag blivit av med vårdnaden av min son, min arbetsgivare ville säga upp mig och en andra skilsmässa var på g.

Blev kopplad till en beroendeklinik och där fick jag äntligen rätt vård!
    Under 2 år har jag avgiftat mig från
    1, venlafaxin
    2, benzo (stezolid)
    3. lyrica
    4, zoloft 
    5 Tramadol
    Har nyss slutat med zoloft 7 dagar helt utan och har vissa utsättnings symtom som illamående, lite pip i öronen, likgiltighet mm.
    Men det går över!!!!!! Det vet jag
    Det finns ingen forskning som stöder psykmedicin beroende livet ut.....
    Däremot enorma finansiella intressen !!!
    I USA jämfördes de 10 största medicin tillverkare med maffian ....
    Och maffian dödar mindre människor än vad psykmedicin gör,,,,,
    Nya forskningsrön påvisar att serotoninmyten är stendöd
    googla på Peter Götzsche professor danmark

Stå på er allihop.Ingenting varar för evigt, allra minst en depression!!!!!

Du är otroligt stark må ja säga! stay strong 
  • brukaren

utsättnings symptom följer med all knark och psykmeds.
    Benzon var ett helvete att bli av med
    lyrican var tom värre ändå
    venlafaxin var lite tuff
    ssri tex zoloft var minst jobbig men jobbig nog

har du tankar att sluta med flera mediciner så rekommenderar jag de beroende kliniker som finns i landstinget, 

själv mår jag mycket bättre efter att ha droppat medicin för medicin
    klarare i skallen och blivit mycket mer social,
    Läkare som reklamerar psykofarmaka och lurar dig att du behöver del livet ut borde avsvära sig läkareden,,,,,

• Anonym (Ta det lugnt)

>Jag är helt psykofarma fri sen 5år tillbaka, hade gått på SSRI i 6 år ca, dock aldrig benzo men jag överlevde pga änglarna på denna sida survivingantidepressants.org .. vården fattade nada vad jag gick igenom 

• Anonym (X)
    brukaren skrev 2018-09-04 02:53:11 följande:

fega anonyma svar beaktas ej

Att bara kalla sig "brukaren" är att vara lika anonym som jag är.

Sen om du inte behövde SSRI är dina grundlösa påståenden inte relevanta i tråden.
  • Anonym (TvåVeckorRuineradeMinHälsa)
    Anonym (X) skrev 2018-09-04 06:56:44 följande:
    Att bara kalla sig "brukaren" är att vara lika anonym som jag är.

Sen om du inte behövde SSRI är dina grundlösa påståenden inte relevanta i tråden.

Varför gaslightar du honom? Är du störd? Sluta!

Har haft konstant stress i flera veckor nu sen jag slutade ta sertralin för några månader sen. Tog det i bara 2 veckors tid också. Läkaren sa att det icke var beroendeframkallande, men det var det ju!! Varför skulle det annars vara så extremt jobbigt att sluta? hade aldrig tagit sertralin om jag vetat det, men fick typ ingen information om det. Det borde vara olagligt att inte informera patienten på mötet om att det faktiskt är svårt att sluta!! 

USA:s nye hälsominister och Elon Musk förstår riskerna. Äntligen!! Att sluta med sertralin kan fan vara svårare än att sluta med heroin, för i vissa fall kan man få kämpa med svåra utsättningssymptom i månader till flera år. flera År! Vad fan pratar vi om? Hur kan man förskriva ett läkemedel som kan förorsaka flera års lidande? Man bör iallafall vara medveten om det som patient!

dessutom kan man dessutom testa sina gener, hur väl bryter min kropp ner sertralin? Det kan vara livsavgörande för har man en kropp som bryter ned sertralin långsamt kan även terapuetiska normaldoser ge ett livshotande serotonergt syndrom, vilket hände mig. Önskar att ingen får gå igenom en sån upplevelse.

När jag ringer till vården, psykiatrin ? de förstår ingenting. De fullständigt ignorerar mig för ?det saknas vetenskapligt stöd?. Jag blir väldigt besviken på att dels ingen varnade mig för utsättningssymptomen när jag bara ville prova läkemedlet mot social ångest, men ännu mera när mitt lidande blir rent nonsens i någon annans öron. Det är inte psykiskt utan kemiskt lidande, för jag kan te.x. sitta och vara helt inne i ett datorspel med en kompis och skratta och helt plötsligt få stress i 10 minuter. Jag har muskelryckningar, tinnitus, insomni, neuropati med mera. Får ingen hjälp från vården. Jävla skitmedicin. Det minsta man kan göra är att respektera någons lidande snarare än att säga ?jaha, ok, synd för dig då, men du kanske behöver medicin X?. 

Svar på tråden Utsättning av sertralin?