hemmagjord barnmat . hur gör ni?? recept?
Jag har en 7 månaders bebis och vill börja mixa egen mat men behöver lite hjälp med recept och vad man kan använda och så. Hur gör ni och hur ser matschemat ut för era 7-8 månaders bebisar?
Jag har en 7 månaders bebis och vill börja mixa egen mat men behöver lite hjälp med recept och vad man kan använda och så. Hur gör ni och hur ser matschemat ut för era 7-8 månaders bebisar?
Nu är ju min tös redan över tre år. Men när hon var liten så gjorde jag precis samma mat som till mig, men jag tog bort till henne innan jag kryddade.
Potatismos och torsk eller lax är lätt att mixa, couscous är lättätet, så det med kycklinggryta. Jag smaksatte med grönsaker och eventuellt nåt pepparkorn.
Köttfärssås och couscous eller ris, om barnet har tänder och kan tugga så funkar pasta. Men det blir lätt grynigt och torrt om man mixar det.
Den första maten som jag gjorde hade jag potatis till allt. Jag läste på barnmarsburkarna och fick inspiration. När jag skulle öka med bitarna så tog jag t ex krossade soppnudlar i som pasta. På sempers hemsida tror jag du kan hitta recept, har för mig att jag sett något om det iaf.
Jag gjorde storkok. Jag lagade köttfärssås genom att mixa tomater och värma med grädde eller mjölk och koka färsen. Jag hade i majs, ibland broccoli och kryddade med basilika eller oregano. När det var klart mixade jag det och hade i margarin eller olja. Sen blandade jag med potatis och spadet från potatisen tilla konsistensen blev lagom. Har varit poppis för båda mina.
Jag gjorde detsamma men med kycklingbitar och paprika, utan oregano. Också uppskattat.
Testa dig fram vad ditt barn gillar. Det är också lätt att göra som ovan skrev, ta bort av er mat innan du saltat. Mixa och så är det klart. Kanske att du får koka potatis/morötter eller annat till.
Favo
Några av sonens favoriter som bebis:
Frikadeller
Fiskpudding
Kyckling med dragon och palsternacka
Kyckling med kokosmjölk och diverse grönsaker
Pepparrotskött
I den åldern åt de samma som oss minus salt och ev vissa kryddor. I början mixade jag det först.
Köttfärssås med potatismos (senare med Risoni eller pasta), kycklinggryta m kokosmjölk, röd paprika och ingefära med potatismos/couscous och "fiskgryta" (en vit fiskbit med lite vitt matlagningsvin, tärnad tomat, lite lök och lite smör) och potatis - har varit favoriter här hemma. Har hela tiden kryddat så det smakat men inte saltat.
Sedan hon blev ca 8 månader har min tjej fått 2 lagade mål mat, gröt morgon och sen kväll, välling innan läggdags, i övrigt amning eller ev mellanmål med macka eller frukt. Därför har jag börjat laga mer egen mat även om det går trögt. Vi är iväg en del och bebis har inte alltid samma mattider så då är det skönt att ha gjort färdig lite fler portioner samtidigt.
Jag har lånat Andra mosboken från biblioteket som inspiration. Tanken är ju att de ska äta enligt tallriksmodellen; 1 del av potatis/pasta/ris/couscous o s v, 1 del grönsaker och en del kött/fisk/kyckling eller annan proteinkälla om man är vegetarian.
I början har vi kört mycket på potatis, morötter, palsternacka och kyckling, fisk eller köttfärs samt ibland kombinerat med lite extra broccoli kokad med morötter. Nu när hon kan äta lite mer bitar (har 4 tänder) gör jag knappt halvcentimeter stora tärningar av rotfrukter och potatis som jag även kan komplettera färdig burkmat med då hon ibland kräver mer än 1/2 burk.
Sedan har vi gjort frikadeller som hon ska få testa imorgon och sedan blir det storkok med köttfärssås.
Jag har också önskat hjälp för mer varierat utbud, vilket du kan se förslag på i en tråd om bunkra frysen till 8-månaders under samma kategori kost/matvanor.
Då kokade vi grönsaker, pasta, gjorde köttbullar, kokade fiskkuber, bredde mackor i mindre bitar, gav riven frukt eller bitar av mjuk frukt, gjorde egna pommes(nej, inte friterade), gav bönor och lät henne smaka på vår mat.
Undvek det mest uppenbara som salt, hårt stekt mat, gröna bladgrönsaker och honung. Kryddade ordentligt och lät henne sedan hållas.