3.5 veckor i Italien rimligt?
Hej!
Jag har en lite komplicerad situation att beskriva, men vill gärna ha synpunkter eller förslag.
Jag har två döttrar som snart är 13 resp. 11 år och de bor varannan vecka hos mig. Vi bor i radhus som är ca 40 år gammalt och stammarna måste renoveras. Arbetet (som kostar multo) kommer att ta ca 7 veckor och under tiden kommer huset inte att ha vatten eller avlopp.
Jag och min sambo har nu planerat en bröllopsresa i Italien som ska täcka upp dessa 7 veckor. Innan vi började planera resan förankrade jag med min x-fru att jag skulle få ha barnen i ca 3 veckor i Italien, vilket var ok (trots att jag enligt avtal endast har rätt till 2+2 veckor per sommar).
Vi har nu planerat att åka med biltåg till Alessandria, bil ner till Sicilien. Vi har bokat biljetter på Norwegian till barnen ner till Catania. Vi hämtar dem på flygplatsen och bor sedan i Taormina i 1.5 vecka och besöker Etnaland m.m. Efter det blir det en vecka i Tropea med barnen och därefter åker vi norrut. Vi åker först till Pompei och tittar på den fantastiska utgrävningen. Efter det ska vi åka via Umbrien/Orvieto en natt och därefter till Pisa.
Vi tar sedan biltåget till Hamburg och åker vidare hemåt.
Jag har inte begärt en krona av min x-fru för semestern. Barnen är eld och lågor över resan, x-frun accepterade ca 3 veckor.
Problemet: Den planerade resan med barnen tar 3 veckor och 4 dagar. Min X-fru tokvägrar de extra 4 dagarna och hävdar att hon inte kan acceptera att barnen är borta mer än max 3 veckor. I vårt avtal står 2+2 veckor. Jag har redan planerat och bokat och tänkte inte att de extra fyra dagarna skulle vara en issue. Barnen får ju minnen för resten av livet...
Jag kan kapa barnens första vecka i Taormina, eller kapa bort barnens upplevesle av Pompei och Pisa, men det kommer att kosta extra pengar för allt är bokat och betalt...
Vad är rimligt? Vad göra?