Tjatig och gnällig sambo. Orkar snart inte längre.
Jag har levt med min sambo i snart 20 år och livet tillsammans blir bara värre och värre. Han tjatar, gnäller och bråkar om allt, konstant. Det börjar på morgonen när man vaknar och tar aldrig slut. Jag vet inte hur jag ska få slut på det hela och försöker numera hålla mig borta från hemmet. Sista åren har jag börjar få fysisk symptom såsom magsår och migrän. Jag blir helt slut när han sätter igång och jag lämnar hemmet så fort det går. Han tjatar med sin monotona röst om allt som han kan hitta på att tjata om, han beklagar sig över precis allt när det gäller mig, sig själv och det är även situationsbaserat. Ibland blir han så arg att han kan ta sönder saker också. Han är sällan glad och jag frågade faktiskt hans mamma vid tillfälle hur han var som barn ifall han var glad som liten och svarat jag fick var att han inte var glad när han växte upp, han var sur, arg och blyg. Även när vi är ute tillsammans kan ha öppet bli arg och ex börja sparka på sin bil, jag vet inte hur många gånger jag har fått skämmas. Han är 46 år gammal.
Jag har alltid varit en glad tjej som sällan blivit arg och ser alltid lösningar, jag är optimist ut i fingerspetsarna och är väldigt positiv lagd. Jag har märkt att på senare år är jag inte lika glad längre, min energi tar snabbt slut och jag vill helst bara vara själv. Jag har också börjar sakna mitt liv som det såg ut förr innan jag träffade honom. Jag älskar honom fortfarande men orkar snart inte mer, han dränerar mig på all min energi även om det inte är vad han vill. Han blir ledsen när jag påpekar att han inte kan hålla på så här men det är som att han inte kan bryta sitt beteende. Vi har försökte med terapi men det hjälpte inte.
Jag orkar snart inte mer. Vad kan vara fel på honom? Har du liknande erfarenheter och i så fall, hur tackade du situationen?