Starta nätbutik som novis, hjälp!
Hej!
Jag har bestämt mig nu, efter flera års längtan tänker jag ta tag i att starta en nätbutik. Dels har jag tidigare varken haft kapital eller tillräckligt med mod men jag känner nu att jag måste våga. Viljan grundar sig dock mest i mitt stora intresse för produkterna men jag kan desto mindre om att driva företag. Helt frankt kan jag ingenting, så det är därför jag vänder mig hit.
Självklart ska jag själv sätta mig in i det hela och har börjat läsa om företagande, företagsekonomi och bokföring, men det är ju en helt annan grej att kunna fråga om saker och ting. Det känns som en djungel! Jag hoppas på att någon av er kan bolla lite och förklara mer ingående vad vissa saker innebär.
Så, stå ut med mig men som sagt är detta en helt ny värld för mig.
Jag kommer att driva nätbutiken vid sidan om ett heltidsarbete - min förhoppning är ju typ att gå runt, gärna tjäna en liten slant, men intentionen är i nuläget inte att företaget ska vara huvudsaklig inkomstkälla. Så först och främst funderar jag kring det här med inkomsten. Jag hoppas ju på att bli återförsäljare för vissa produkter och då utesluter väl det möjligheten att driva hobbyverksamhet, trots att det inte är några stora pengar vi talar om i nuläget? Hobbyverksamhet är väl bara sånt jag typ tillverkat själv?
Annars, om jag ägnar mig åt hobbyverksamhet först, men inser att jag vill utveckla och starta enskild firma, kan jag bara ändra det då eller behöver jag ha startat företaget redan från början?
Klarar man som novis att sköta bokföring och sånt själv? Jag är driftig och ger jag mig fan på något brukar jag greja det. Vad anser ni att man bör sköta själv eller leja bort?
Behöver jag ha "allting ordnat och färdigt" när jag registrerar och startar företaget eller kan jag liksom hoppa igång och sen får det ta en liten stund innan jag får rätsida på allt?
Jag har tusen frågor och jag vill så gärna men blir skraj när jag inser att jag inte vet riktigt vad jag ger mig in i. Marknadsföring, kundunderlag och sådana saker upplever jag att jag har bra koll på och vet hur jag ska gå tillväga - det är just det ekonomiska och alla regler jag behöver hjälp med. Kom igen, ge mig alla råd ni har.