• GossipGirl

Starta nätbutik som novis, hjälp!

Hej!
    Jag har bestämt mig nu, efter flera års längtan tänker jag ta tag i att starta en nätbutik. Dels har jag tidigare varken haft kapital eller tillräckligt med mod men jag känner nu att jag måste våga. Viljan grundar sig dock mest i mitt stora intresse för produkterna men jag kan desto mindre om att driva företag. Helt frankt kan jag ingenting, så det är därför jag vänder mig hit. 
    Självklart ska jag själv sätta mig in i det hela och har börjat läsa om företagande, företagsekonomi och bokföring, men det är ju en helt annan grej att kunna fråga om saker och ting. Det känns som en djungel! Jag hoppas på att någon av er kan bolla lite och förklara mer ingående vad vissa saker innebär.
    Så, stå ut med mig men som sagt är detta en helt ny värld för mig.

Jag kommer att driva nätbutiken vid sidan om ett heltidsarbete - min förhoppning är ju typ att gå runt, gärna tjäna en liten slant, men intentionen är i nuläget inte att företaget ska vara huvudsaklig inkomstkälla. Så först och främst funderar jag kring det här med inkomsten. Jag hoppas ju på att bli återförsäljare för vissa produkter och då utesluter väl det möjligheten att driva hobbyverksamhet, trots att det inte är några stora pengar vi talar om i nuläget? Hobbyverksamhet är väl bara sånt jag typ tillverkat själv?
    Annars, om jag ägnar mig åt hobbyverksamhet först, men inser att jag vill utveckla och starta enskild firma, kan jag bara ändra det då eller behöver jag ha startat företaget redan från början?
    Klarar man som novis att sköta bokföring och sånt själv? Jag är driftig och ger jag mig fan på något brukar jag greja det. Vad anser ni att man bör sköta själv eller leja bort?

Behöver jag ha "allting ordnat och färdigt" när jag registrerar och startar företaget eller kan jag liksom hoppa igång och sen får det ta en liten stund innan jag får rätsida på allt?

Jag har tusen frågor och jag vill så gärna men blir skraj när jag inser att jag inte vet riktigt vad jag ger mig in i. Marknadsföring, kundunderlag och sådana saker upplever jag att jag har bra koll på och vet hur jag ska gå tillväga - det är just det ekonomiska och alla regler jag behöver hjälp med. Kom igen, ge mig alla råd ni har.

• Svar på tråden Starta nätbutik som novis, hjälp!
  • gunthe

Prata med Almi, NyföretagarCentrum eller något liknande.

• cattus

gå en grundkurs i bokföring hos tex Vuxenskolan. Billigt och nyttigt innan du gör något annat. Leta kunskap om nystartande av företag, registrering, val av bolagsform mm. kolla efter webbshopslösning som är gratis för att först testa din ide i liten skala utan stora kostnader.

• GossipGirl

Jag har ögnat igenom typ hela verksamt.se idag :) Och så har jag anmält mig till starta företag-dagen om ett par veckor! 

Tack för tips. Ös gärna på med ännu fler.

• altafamiljen

Innan du ger dig in i något kolla av marknaden, det är dumt att dra på sig en massa kostnader utan att man gjort en affärsplan som man tror på

• MarianS

För det första så säger jag lycka till! Det kommer du att behöva. Jag och min sambo startade en nätbutik för några år sedan och det var inte så lätt. Vi hade också jobb vid sidan om, så vi började först som en hobbyverksamhet. När vi fick lite rull på det så anmälde vi oss som ett företag med F-skatt och då blev det lättare att hitta säljare. Det första du ska tänka på är att ha en unik produkt. Det hade inte vi. Det var stor konkurrens på marknaden. Det andra du ska tänka på är att ha lagerutrymme. Det blir alltid ett lager när man beställer varor och det är bra att ha ett lager så man kan skicka varor snabbt till kunden. En annan sak du ska veta är att marknadsföra sig kostar pengar, mycket pengar och då behöver du ha ett startkapital. Du ska också kunna det här med hemsidor, göra en hemsida och kunna sköta den. Vara beredd på att kunder inte är nöjd med din produkt och vill skicka tillbaka den. Bokföring måste du kunna och att kunna deklarera till ditt företag. Det är krångligare än en vanlig deklaration. Gå en kurs om egen företagare och försök få ett starta eget bidrag. Almi kan hjälpa dig med det, men det är inte säkert att du får ett sådant bidrag. Tyvärr fick vi lägga ner vår webbutik. Det var för stor konkurrens och vi hade för lite pengar att satsa på. Jag hoppas verkligen att du lyckas, för det är roligt att ha en webbutik :)

Svar på tråden Starta nätbutik som novis, hjälp!