• Tinglan

Vad beror hans beteende på?

Hej! Jag är sambo med en man och vi har 2 underbara busfrön. Förra helgen var vi ute och åt middag ihop och barnen var hos mormor och morfar. Våran relation har varit och är lite svajande sen en tid tillbaka och vi går hos
    en familjeterapeut för att försöka reda ut det hela för det vill vi båda. Nu till frågan: Vi åt en jättegod middag och hade trevligt och sen gick vi för att ta ett glas vin innan vi gick hem. Men hans sätt gentemot mig oroar mig, det känns ibland lite nedtryckande och jag kan tycka att han har lite problem med alkoholen. När vi satt på restaurangen och han gick på toaletten kom en äldre kvinna fram till mig innnan hon och hennes sällskap skulle gå och sa: "Stå på dig och var stark, jag kunde inte undgå att höra när ni pratade." Jag förstod inte riktigt vad hon syftade på och ville inte fråga mer eftersom min sambo skulle komma tillbaka när som helst. Samma sak hände på puben vi gick till och tog ett glas vin. Där kom det fram en  främmande kvinna i min egen ålder och sa nästan precis samma sak: "Stå på dig,han är inte snäll mot dig. Lita på mig, jag har varit i precis samma sits som du. Det är inte värt det" Jag blev både förvånad och ledsen. Sen träffade vi en fd kollega till min sambo och han sa också samma sak: Han behandlar dig inte bra. Man gör inte som han gör mot dig.

Det känns så konstigt, 3 helt oberoende personer på en och samma kväll som säger detta.... Jag vet varken ut
    eller in... Allt jag vill är att leva ihop med min familj som jag älskar och ha det bra. Någon som varit i samma sits och vet vad detta beror på och hur vi kan komma tillrätta med problemet?

• Svar på tråden Vad beror hans beteende på?
  • UCharlotte

Troligtvis är du så djupt inne i det att du inte ser hur fel vissa bitar i ert förhållande är. Kanske har du glömt vad kärlek och respekt innebär, kanske har du aldrig upplevt det så du inte vet vad du borde förvänta dig.

Det tar mycket för att främmande människor ska komma fram och säga något sånt, så ta till dig och börja reflektera över vad han säger/gör. 

Gör han dig lycklig?
    Får han dig att skratta?
    Känner du dig harmonisk och trygg i hans närhet?
    Tröstar han dig när du är ledsen?
    Känner han till dina drömmar, känner du till hans?
    Sätter han sin familj främst?
    Saknar du honom när han inte är i närheten, eller saknar du någon?

Ta hand om dig.
    Vi har bara ett liv, gör det bästa utav det.

• Tinglan

Vissa saker stämmer med det du skriver och vissa inte. Ja, varför skulle en helt främmande eller i detta fall 3 st komma fram till lilla mig?Kärlek vet jag vad det är och har fått uppleva mycket ända sen barnsben och tycker att det är jätteviktigt. Min sambo däremot upplever jag inte ha fått lika mycket av den varan, framför allt inte hemifrån.

Däremot känns det inte alltid som att jag och barnen kommer i första hand utan att han ibland är ego och ser till sig själv många gånger. Det jag tycker är att vi har en familje ihop och då tycker jag det är värt att kämpa lite extra för jämfört med om man var själv.

• UCharlotte
    Tinglan skrev 2014-03-03 10:02:51 följande:
    Vissa saker stämmer med det du skriver och vissa inte. Ja, varför skulle en helt främmande eller i detta fall 3 st komma fram till lilla mig?Kärlek vet jag vad det är och har fått uppleva mycket ända sen barnsben och tycker att det är jätteviktigt. Min sambo däremot upplever jag inte ha fått lika mycket av den varan, framför allt inte hemifrån.

Däremot känns det inte alltid som att jag och barnen kommer i första hand utan att han ibland är ego och ser till sig själv många gånger. Det jag tycker är att vi har en familje ihop och då tycker jag det är värt att kämpa lite extra för jämfört med om man var själv.
    Absolut. Man ska kämpa så tårarna/svetten sprutar - så länge det är värt det.
    Familjen är viktig och troligtvis har han ju något du värdesätter eftersom du valt honom som far till dina barn.

Fråga nästa gång någon yttrar något, vad de menar. Kanske missförstod de vad ni pratade om, kanske vet/såg de något du inte vet. 

Fråga fråga fråga :)
Svar på tråden Vad beror hans beteende på?