• Virvelin

Sluta amma och ge ersättning till 13-månaders? Hipps 2 eller 3?

Jag ammar fortfarande min son till sömns och känner nu att det är bra. Hittills har varken han eller jag varit redo men nu är stunden kommen känner jag.

Jag vill istället ge honom ersättning de gånger han ska sova och jag vill ge av Hipps ekologiska. Jag ser att de har 2 och 3 och att 3:an är rekommenderad från 12mån. Men är det inte endast en måltidsdryck? 2:an borde vara bättre i avseendet att mätta lite, eller?

Någon som använder Hipp och kan råda mig?

• Svar på tråden Sluta amma och ge ersättning till 13-månaders? Hipps 2 eller 3?
  • Virvelin
    StarStruck skrev 2014-03-03 13:52:15 följande:
    Varför ger du inte välling? Om det ska vara mättande tänker jag?

Jag menar inte mättande på så sätt kanske, han äter både middag och gröt innan läggdags. Mer mättande än regelrätt mjölk menar jag snarare Jag var luddig!

Välling vill jag skippa.
  • Gloxi

En 1-åring behöver inte ersättning näringsmässigt. Vi slutade då för det är inte bra för gommen och tänderna att äta ur nappflaska. Om ni ändå vill ge, så bör ni borsta barnets tänder efteråt.

Det gick hur bra som helst för mitt barn att sluta med kvällsflaskan. Jag skulle prova att sluta amma utan att ge ersättning.

• Virvelin
    Gloxi skrev 2014-03-03 17:10:07 följande:
    En 1-åring behöver inte ersättning näringsmässigt. Vi slutade då för det är inte bra för gommen och tänderna att äta ur nappflaska. Om ni ändå vill ge, så bör ni borsta barnets tänder efteråt.

Det gick hur bra som helst för mitt barn att sluta med kvällsflaskan. Jag skulle prova att sluta amma utan att ge ersättning.

Fast WHO rekommenderar amning eller ersättning upp till 2-årsålder. Jag vill kunna ge någonting under nattens 12 timmar. Inte ens jag skulle palla utan mat sålänge!
  • Gloxi

Det är inte bra för tänderna (eller över huvud taget på sikt) att äta på natten. Barnet vänjer sig av med det fort och äter istället mer under dagen.

WHO's rekommendation om 2 år är mer riktat till u-länder, har jag för mig. Mig veterligen rekommenderar de inte nattmatning av icke spädbarn. Men, du gör givetvis som du vill.

• 2barnsmammansssss

Min dotter är 13 månader. Hon äter middag kl 17 och lite yoggi kl 18.45 om hon vill ha och beroende om hon ätit mycket eller ej.... Tänk på att man inte ska fostra sina barn till att äta hela tiden ... magen och tänderna behöver vila. Det ska räcka med middag och gröt. Tycker att det inte är nödväntigt med ersättning och vill du ge flaska kanske du borde byta gröten mot vällingen men då får du nog borsta tänderna innan du lägger den. .. satsa i stället på att skapa goda nattningsrutiner. Min dotter äter som oss nu och mår kanon.

• faithfully

Jag slutade med amning vid 7 mån och ersättning runt 9-10 månader och på tre dagar så sov hon hela natten 12 timmar utan flaskor och uppvaknanden. Hon drack välling på kvällen, i samma veva slutade vi med bebisgröten och gjorde vanlig havregrynsgröt. Vi testade allt möjligt dagtid till måltiderna och hon åt bättre då.

Jag skulle satsa på att sluta med flaskan och lära att dricka vanligt vatten och upptäcka ny mat, det finns mycket nyttig näringsrik mat för ettåringar, det går att ersätta det som finns i ersättning med varierad kost. Kokt ägg, broccoli m.m.

Nu är vår dotter två och jag vill verkligen bli av med kvällsflaskan välling för jag känner att hon ifrån att hon ska suga i sig maten... Hon behöver inte den trösten idag eftersom vi kan kommunicera på andra sätt.. Tror inte att det blir svårt heller, premiär ikväll :)

• Annelie 76

Min son åt dåligt runt 1-års åldern och har aldrig ätit några stora mängder. Jag löste det med ersättning, Hipp 2 som innehåller mer näring än Hipp 3. Han fick en flaska innan sänggåendet och sen en i sömnen vid 11. Slutade med nattmaten när han åt bättre av maten.

Svar på tråden Sluta amma och ge ersättning till 13-månaders? Hipps 2 eller 3?