• Aila

Katten har blivit knäpp?

Hej! 

Vi har 2 hankatter som är hur mysiga som helst, men nu har ena katten börjat bete sig väldigt konstigt.

Han har börjat jama jättehögt och väldigt ofta, det låter nästan som när en honkatt löper. 
    Ibland kan han också ta en av min ulltofflor och bära runt på den, då jamar han nästan som värst.

Är det någonting vi bör vara oroliga för? Är det någon som hört om ett likn. beteende förrut?
    Ska vi göra någonting åt det och i sådana fall vad?

Tacksam för svar!
    Aila

• Svar på tråden Katten har blivit knäpp?
  • Fridayyy
    Arbetsvegan skrev 2014-03-05 17:50:53 följande:
    Om du har katt är det läge att börja läsa lite så att du har en viss basal förståelse för djuret...

Och med det menar du att katten lider när den leker? Den katten är nu död och han var en mycket lycklig katt!
  • Arbetsvegan
    Fridayyy skrev 2014-03-06 07:39:22 följande:

Och med det menar du att katten lider när den leker? Den katten är nu död och han var en mycket lycklig katt!
    Hur läser du om du tolkar det så? Jag är förundrad att du lyckas trycka in så många egna ord och värderingar i det jag skrev.
    Du pratar först om kattER men sen om en katt?
    Jaja, du behöver i allra högsta grad läsa, läsa, läsa...
  • slutatsnusa
    Arbetsvegan skrev 2014-03-06 07:48:38 följande:
    Hur läser du om du tolkar det så? Jag är förundrad att du lyckas trycka in så många egna ord och värderingar i det jag skrev.
    du kanske kan ge några handfasta tips på hur en innekatt kan aktiveras?
  • Fridayyy
    Arbetsvegan skrev 2014-03-06 07:48:38 följande:

Jag antar att du pratar enbart om TS då för det gjorde inte jag. Jag menade att en katt kan ha det beteendet utan att det är nåt fel.
  • Miaakt

Min katt gör likadant och han är en norsk skogkatt, han tog min nalle och gjorde det till en början, sen satt han på den. Det är vår och min kisse är visserligen kastrerad men har samma knasiga vanor som innan. 
    Tycker inte det låter som något konstigt, och alla katter bör aktiveras ofta precis som hundar behöver sina långa promenader =)

• Fridayyy
    Miaakt skrev 2014-03-06 19:07:18 följande:
    Min katt gör likadant och han är en norsk skogkatt, han tog min nalle och gjorde det till en början, sen satt han på den. Det är vår och min kisse är visserligen kastrerad men har samma knasiga vanor som innan. 
    Tycker inte det låter som något konstigt, och alla katter bör aktiveras ofta precis som hundar behöver sina långa promenader =)

Min kat gjorde ju detta TROTS att han var ute och lekte men han var ju aldrig intresserad av att jaga fåglar och sånt trams. Hans grej var att göra konstiga "rusningar" ute och att hämta saker och lägga i matskålen. Jag saknar den katten!!!
  • Miaakt

Go

Fridayyy skrev 2014-03-07 14:43:56 följande:
    Min kat gjorde ju detta TROTS att han var ute och lekte men han var ju aldrig intresserad av att jaga fåglar och sånt trams. Hans grej var att göra konstiga "rusningar" ute och att hämta saker och lägga i matskålen. Jag saknar den katten!!!

Ibland lägger katter över grejer i matskålen för att "gömma" sin mat. Ingen annan ska få äta av den haha. Min katt gjorde det fast vi bara hade honom ♥ Katter är ljuvliga och egna individer
  • gudsfurste

min katt håller också på så. knäppar sig, ena dagen ligger han på soffan i 24 timmar och bara sover så jag tror att han är sjuk andra dagen springer han på väggarna, pratar med kökslampan och bär runt sin råtta i munnen. Sen går han in efter mig när jag duschar och bara sätter sig i det blöta i typ 15 minuter. Så konstig.
    Han är kastrerad och hälften norsk skogis & turkisk van. Älskar katter.Katt

• Fridayyy
    gudsfurste skrev 2014-03-07 22:42:32 följande:
    min katt håller också på så. knäppar sig, ena dagen ligger han på soffan i 24 timmar och bara sover så jag tror att han är sjuk andra dagen springer han på väggarna, pratar med kökslampan och bär runt sin råtta i munnen. Sen går han in efter mig när jag duschar och bara sätter sig i det blöta i typ 15 minuter. Så konstig.
    Han är kastrerad och hälften norsk skogis & turkisk van. Älskar katter.Katt

Ja, min katt var inte renrasig men just Norsk skogkatt verkar ju vara ganska tokig och min var både klumpig och lite oaktsam för att vara katt. Har ju läst att turkisk van gillar vatten...Glad 
  • gudsfurste
    Fridayyy skrev 2014-03-08 17:04:06 följande:

Ja, min katt var inte renrasig men just Norsk skogkatt verkar ju vara ganska tokig och min var både klumpig och lite oaktsam för att vara katt. Har ju läst att turkisk van gillar vatten...Glad 
    hihi ja men samma med min, måste vara skogis-dragen! (: 

åh alltså, så himla roligt, har varit en usel matte inser jag nu när du skriver så, har aldrig läst på om Turkisk van och gör det nu för första gången och så mycket stämmer in och förklarar en del. Tack för den "påminnelsen"  Tomte
  • Aila

Verkar som att min älskade katt inte verkar vara ensam med detta beteende iaf, vilket känns aningens betryggande! Skönt!

Jag ser också att det är många i tråden som har/hade norsk skogskatt eller blandras med den i. Vem vet det kanske är en typisk grej för just norska skogskatter? 

Anyway, tack för alla svar, ni har varit mycket hjälpsamma!

• Miaakt
    Aila skrev 2014-03-09 03:08:53 följande:
    Verkar som att min älskade katt inte verkar vara ensam med detta beteende iaf, vilket känns aningens betryggande! Skönt! Jag ser också att det är många i tråden som har/hade norsk skogskatt eller blandras med den i. Vem vet det kanske är en typisk grej för just norska skogskatter?  Anyway, tack för alla svar, ni har varit mycket hjälpsamma!

Joo då börjar nästan tro att det är en skogis beteende. När jag läste din första kommentar åt lin man var det första han sa : Maurice har En BROR haha. Min älskar att bada också och avsky när vi sover. När han vaknar kl 5 på morgonen då ska alla upp och hoppa. Han ska under duschkranen och bada sen äta. Efter det får vi kanske sova igen annars blir det ett himla liv med hans sätt att möblera om och sjunga samtidigt haha. Har ni märkt något liknande eller är min extra knasig?
  • Aila

Haha jodå, nog känner jag igen det där beteendet, så fort vi ska gå och lägga oss på kvällarna så sätter han igång och rusar genom hela vardagsrummet, hoppar upp på bokhyllan och  jamar det högsta han kan sen springer han in i sovrummet, hoppar upp på min mage och står och trampar och kurrar och så rusar han iväg igen!
    Ett av hans favoritställen att ligga på är i handfatet, på plats nummer 2 kommer duschen! Hm det där med katter och inte tycka om vatten?

• Fridayyy
    Aila skrev 2014-03-09 23:52:21 följande:
    Haha jodå, nog känner jag igen det där beteendet, så fort vi ska gå och lägga oss på kvällarna så sätter han igång och rusar genom hela vardagsrummet, hoppar upp på bokhyllan och  jamar det högsta han kan sen springer han in i sovrummet, hoppar upp på min mage och står och trampar och kurrar och så rusar han iväg igen!
    Ett av hans favoritställen att ligga på är i handfatet, på plats nummer 2 kommer duschen! Hm det där med katter och inte tycka om vatten?

Min katt log ofta i handfatet eller diskhon med..han hade ju mycket päls så han kände inte om det var lite blött...men det är mäktigt att se en stor katt vara så busig...
Svar på tråden Katten har blivit knäpp?