• FR1D4

Vill inte somna

Jag behöver verkligen tips och råd, känner att detta inte håller längre då jag tycker att det bara blir värre och värre.

Vi har vaggat vårt barn till sömns sen han var bebis. Nu har jag börjat kunna sitta och vagga honom till sömns och ibland (har dock bara provat dagtid då jag inte har ork på kväll/natt) har han somnat i sin säng med hjälp av massa lek och sång - det har dock inte funkat senaste veckan.

Dock så har han senaste månaden börjat grina innan han ska somna, som att han vill få ut det sista innan han somnar. En protest att visa att han inte vill sova. Nu senast veckan har detta trappats upp och han skriker ca. 3-4-5-6ggr innan han tillslut somnar. Men att tillägga, jag håller i honom så han skriker inte för att han är övergiven på något sätt, utan det är mer som ja, en protest att han inte vill sova.

Jag önskar verkligen att han kunde känna hur skönt det faktiskt är att sova och att han inte missar något bara för att han sover en stund (han är rätt nyfiken av sig). Men hur hur hur i hela fridens dagar ska det gå till? Så det jag egentligen vill ha hjälp med är ju just hur jag ska få honom att VILJA sova.

Han är snart 7 månader.

• Svar på tråden Vill inte somna
  • Stjärnebo

Hur ser det ut när han vaknar? Sover han i eget rum? 
    Min tanke är att han kanske inte gillar att när han vaknar så är han ensam och känner sig rädd för att mamma inte är där? Gråter han när han vaknar?

Han kan inte somna när han blir matad med välling/ersättning/bröstet? 
    Min dotter är 8 månader och somnar oftast (iaf på kvällen) när hon får sin godnatt välling. Sen lägger jag henne med en nalle och napp i sängen. Vaknar hon så kan hon se mig då hennes säng är bredvid mig.

• FR1D4
    Stjärnebo skrev 2014-03-03 16:34:13 följande:

Hur ser det ut när han vaknar? Sover han i eget rum? 
    Min tanke är att han kanske inte gillar att när han vaknar så är han ensam och känner sig rädd för att mamma inte är där? Gråter han när han vaknar?

Han kan inte somna när han blir matad med välling/ersättning/bröstet? 
    Min dotter är 8 månader och somnar oftast (iaf på kvällen) när hon får sin godnatt välling. Sen lägger jag henne med en nalle och napp i sängen. Vaknar hon så kan hon se mig då hennes säng är bredvid mig.

Ne, han sover i sin spjälsäng ca. 20cm från min säng. Så fort han piper till så sätter jag mig upp så att han ser mig. Han grinar oftast till när han vaknar men när jag säger att "mamma är här" då blir han tyst direkt. Någon gång nästan varje natt så tar jag över honom till vår säng då det är enklare att få honom att somna där. Då brukar vi ligga med pannan i stort sett mot varandra och jag håller honom runt ryggen. Skulle gärna ha det så hela tiden då det är det mysigaste jag vet men jag sover så fruktansvärt dåligt då och får jätteont i kroppen...

Ne, ibland är han väldigt nära på somna när jag ammar honom men då börjar han grina och tar en paus för att inte somna. Jag har aldrig låtit honom skrika, går till honom direkt han vaknar. Har fått elefantöron sen jag fick barn så jag hör direkt han är vaken genom hans rörelser i sängen eller att han andas på ett annat vis och då går jag dit.
  • Lollob

Har precis samma problem med min dotter, åtta mån. Känner mig väldigt ledsen för att hon får sådan panik när det börjar närma sig nattning. Jag har alltid suttit hos/med henne tills hon somnat, alltid varit där så fort hon börjar vakna till och hon sover också precis vid min säng. Så varför denna panik och ovilja till att somna?...,

• Flickan och kråkan

Hör väl lite till åldern. Min trea är 8 månader. Han somnar vid bröstet eller i sjal. Att bara ligga bredvid fungerar inte. Mycket uppvak på nätterna. Samsover. Ibland somnar han om när man håller om honom men mycket sällan. Amma eller ta upp i famnen. Jobbigt utvecklingsfas. Separationsångest.

• Stjärnebo
    FR1D4 skrev 2014-03-03 19:33:53 följande:
    Ne, han sover i sin spjälsäng ca. 20cm från min säng. Så fort han piper till så sätter jag mig upp så att han ser mig. Han grinar oftast till när han vaknar men när jag säger att "mamma är här" då blir han tyst direkt. Någon gång nästan varje natt så tar jag över honom till vår säng då det är enklare att få honom att somna där. Då brukar vi ligga med pannan i stort sett mot varandra och jag håller honom runt ryggen. Skulle gärna ha det så hela tiden då det är det mysigaste jag vet men jag sover så fruktansvärt dåligt då och får jätteont i kroppen...

Ne, ibland är han väldigt nära på somna när jag ammar honom men då börjar han grina och tar en paus för att inte somna. Jag har aldrig låtit honom skrika, går till honom direkt han vaknar. Har fått elefantöron sen jag fick barn så jag hör direkt han är vaken genom hans rörelser i sängen eller att han andas på ett annat vis och då går jag dit.
    Hmm, jaa då är det nog en fas som han går igenom som Flickan och kråkan skriver. 
    Hoppas det går över snart så han slipper vara ledsen.
  • FR1D4

Tack för svar! Skönt att höra att andra har det likadant. Det gör det hela mycket enklare. Hoppas det går över snart. Han är även väldigt grinig på dagarna och vill sällan vara själv. Så det kanske är en separationsfas. Har ju börjat byta ut vissa mål så ammar ju mindre så tanken har slagit mig.

• Flickan och kråkan
    FR1D4 skrev 2014-03-04 20:52:37 följande:
    Tack för svar! Skönt att höra att andra har det likadant. Det gör det hela mycket enklare. Hoppas det går över snart. Han är även väldigt grinig på dagarna och vill sällan vara själv. Så det kanske är en separationsfas. Har ju börjat byta ut vissa mål så ammar ju mindre så tanken har slagit mig.
    Det här kanske underlättar att veta:
    www.alltforforaldrar.se/artikel/6-9-m%C3%A5nader-vill-inte-bli-l%C3%A4mnad

Och det kommer mer:
    www.alltforforaldrar.se/artikel/9-12-m%C3%A5nader-en-social-krabat
  • kantele

hej vi har det likadant med vàr 10 mànader bebis (skrev just en egen tràd om samma problem!). jag sitter med henne tills hon somnar och hon skriker och gràter och skrattar om vartannat och det tar alltid en timme att fà henne att sova. har provat allt känns det som! sà jag har tyvärr inga  tips att ge dig (ännu ;) ) men du är inte ensam!

Svar på tråden Vill inte somna