• Mellanmjölkens land

My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?

Folk resonerar olika kring barnkläder, så mycket har jag förstått

Vissa köper flera billiga overaller och kompletterar med galon, andra köper overaller med vattenpelare i höjd med Mount Everest (och en prislapp i nivå med en expedition dit ) medan ytterligare andra köper dyra overaller och sätter galon ovanpå för att inte slita dem för mycket.

Vissa köper fodrad galon, andra köper ofodrad galon och har fleecekläder under,  andra köper skalkläder och har fleece under och en del kombinerar på olika sätt.

Vissa köper tvådelat medan andra köper overaller.

Resultatet blir liknande, man har ett hyfsat torrt och varmt barn efter utevistelsen, men resonemanget bakom valen skiljer sig massor. Nu är jag nyfiken på hur ni tänker och vilka val ni gör?

OBS! Detta gäller barn i förskoleåldern, inte bebisar och inte skolbarn.

• Svar på tråden My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?
  • straw2008
    Fosse skrev 2014-03-06 14:02:09 följande:
    Vi har overall med extra stora galonbyxor att dra över vid behov, skalställ, fodrad galon och ofodrad galon. Gympaskor, ofodrade gummistövlar och vinterskor.Utöver det så har vi en dunjacka och nätta stövlar för helgbruk.Vi anpassar efter behov. Nu i vinter har vi nästan uteslutande använt det fodrade galonstället eftersom det varit varit så kallt och väldigt lerigt på dagisgården. Skalstället håller inte för den extrema leran blivit i vinter... och att spola av skalställ, jag måste iaf tvätta vårat och efter så många tvättar blir det helt förstört.

Precis som för oss. Skalkläder mår inte bra av att åkas kana på i lerbacke 30 gånger om dagen. Vi har iofs bara testats pops.
    I kinamockaskogen.....
  • No Name

Gneis är helt otroligt bra! Vår son har en helt urtvättad overall från Gneis han kom in blöt från topp till tå hjälper honom å ta av sig å han var helt torr in under. Är grymt nöjd!!!

• Aili

Skalkläder på sen vår/tidig höst. Galon eller fodrad galon på vår/höst. Vintertid har vi Isbjörnoverall. Det enda vi inte har hittat riktigt bra är vinterskor, höst/vår blir det allvädersstövlar (Viking) eller fodrade gummistövlar (tretorn). Någon som har tips på bra vinterkängor? (Viking och Kuoma fryser dottern i trots strumpor i ren ull)

• Fosse
    Aili skrev 2014-03-06 19:10:25 följande:
    Skalkläder på sen vår/tidig höst. Galon eller fodrad galon på vår/höst. Vintertid har vi Isbjörnoverall. Det enda vi inte har hittat riktigt bra är vinterskor, höst/vår blir det allvädersstövlar (Viking) eller fodrade gummistövlar (tretorn). Någon som har tips på bra vinterkängor? (Viking och Kuoma fryser dottern i trots strumpor i ren ull)
    Vi köpte ett par sorel till dottern iår. Klockrena!
  • Kraftverk

Vi har testat ett gäng varianter, men när tredje barnet nu är 3,5 år och går på förskola har han skaljacka, skalbyxor och skaloverall under vår/sommar/höst och vinteroverall på vintern, och allt kommer från Isbjörn. Visst är det dyrt, men vi är så himla nöjda med kläderna så det får vara värt det.

Galonkläder har vi inte använt på många, många år. Vi ser inte behovet. Det här barnet är det första som har skaloverall även som äldre än krypbarn och nu vet jag inte vad jag skulle välja bort om jag skulle tvingas prioritera bland skalkläderna. Vi köpte den begagnad och är supernöjda med den under höst och vår, men föredrar jacka och byxor på sommaren.

En del i valet att köpa så pass dyra och bra kläder, är att som sladdbarn i en aktiv familj sker inte så mycket på hans villkor. Han får hänga med på mycket av våra och de äldre syskonens äventyr, vilket ställer lite högre krav på kläderna än vi ansåg att det gjorde när vi anpassade aktiviteterna efter de små. Att hänga med på brorsans bandyträning innebär att hänga vid/på isen utomhus i ett par timmar oavsett väder. Att åka slalom en vecka innebär inte främst barnbackar utan sittlift och toppåkning. Att syrran tränar orientering innebär ett par timmars utforskande av skogen flera ggr i veckan i alla väder. Att fjällvandra är hela kitet - långa turer, övernattning i tält och alla måltider utomhus.

Sen tycker han självklart att det är kul - han är ju inte medtvingad på så sätt - men för oss underlättar det väldigt att veta att hans kläder klarar de olika förhållandena lika bra som våra gör.

• sommar2001

4,5 åringen har Isbjörns overall, samt ett tvådelat fodrat set för vintern.
    Skalbyxor och skaljacka från Isbjörn så hon slipper bli svettig i galon som inte andas.
    Sen finns det galonbyxor på dagis om det skulle behövas. Givetvis har hon också olika typer av fleece att ha under vid behov.

1,5åringen har också Isbjörns overall men både fodrat och ofodrad galon.
    Blev en Bergans skaljacka till Isbjörns skalbyxor och så klart fleece.

Har varken tid eller lust att springa runt också köpa kläder för att det barnen har inte håller måttet. Totalkostnaden för 2 billiga overaller kontra en riktigt bra på rea är densamma.

Nästa vinter kommer sonen att ärva bl.a. overall från storasyster och tjejens kläder är köpta på rea. Blev tvådelat eftersom att overallen de 2 senaste åren blivit väldigt kort i benen och nästa vinter finns det inga overaller från Isbjörn i storlek så vi satsar på jacka/byxa och hoppas det har bättre möjlighet att justeras på längden med hängslen. Ja hon är väldigt lång för sin ålder.

• gbgumman

Vi kör mycket isbjörn och liknade dyra märken med super kvalité. Vi använder de mycket och helt utan tanke att sälja vidare. Inga krav på barn eller personal hur de ska hanteras. Barnen brukar kunna ha dem två år sedan ärvs de av syskon eller ges bort oftast gratis.

• Oleanna

Vi köper dyrare märken i vinterkläder och skalkläder. Galonregnkläder och fleeceunderställ istället för fodrade regnkläder. Regnkläderna hänger på förskolan och fleecestället. Vi har dubbla uppsättningar av skalkläder resp vinterkläder. Dessa är i bra skick så de kan lätt användas av två barn .

• Gurkan

Jag jobbar i förskolan och sonen går på en förskola med uteprofil så bra, tåliga ytterkläder har alltid varit prio. Overallen ska tåla vatten i mängder och sen ska vara smidig att röra sig i. Vinterkängor som är vattentäta och smidiga. Resten av året har han skalkläder, vattentäta men som andas. Der kan kompletteras med fleecekläder vis behov. Gummistövlar med tjock sula, tretorns är fantastiska. Sulan skyddar mot markkyla och med ett par tjocka sockar klarar de ner till nollan. Gympaskor utan skosnöre så han kan ta på sig skorna själv. Vantar i massor och mössor i olika tjocklekar.

• Clanica

Jag vet varken ut eller in. På dotterns förskola drar de på galonkläder oavsett vad jag hänger dit för kläder.

Nu köpte jag en fodrad galonoverall men den är ju trasig nu efter bara ett par veckor. De klarar ju inget slitage alls

Vilka skalbyxor skall jag köpa till henne? Är 5 år och jag köper hellre ett par bra slitstarka överdragisar/skalbyxor än plöjer ner massa pengar på galonbyxor /overaller som håller dåligt

• Cornellia

Jag kör mellanpris på ytterkläder. Inte det värsta man kan hitta och inte det billigaste.

Vi har använt kaxs vinteroveraller och varit mycket nöjd, i vår kommer vi även testa deras skaloverall.
    För dom värsta slask/regn dagarna har vi galonställ, både ett fodrat och ett ofodrat, så att man ska kunna välja vad som passar bäst just för dagen.

Som underställ har vi både fleece och ull, även det för att kunna välja vad som passar bäst.

• mammalovis

Vi har haft Kax-overaller eller liknande från KappAhl sedan dottern var 1 år och började på förskolan, hon är nu drygt 3 år. Vi har varit nöjda med dem då de varit vettiga i pris vid 25%-kampanjer. Det vi har prioriterat är att de har både resår och överdrag i bensluten, d v s dubbelt snöskydd, likaså tumgreppsmudd och overallkant att dra över vid ärmslutet. För mig används overall när det är snö och kallt. Över nollan har vi kört på fodrad galon, overall som ettåring och sedan tvådelat, då de är till för att bli smutsiga i. Overallen undviker vi att tvätta mer än nödvändigt.

Visst det fungerar med dubbla ställ också, MEN det är inte lika smidigt för barnet att ta på sig själv. Så jag föredrar helt klart overall framför tvådelat tills barnen kan hantera det och dragkedjor själva. För barnen är det ofta viktigt att vara först ut och få bästa lekmöjligheten typ.

De barn på förskolan som har galon över har oftast "dyra" overaller som inte får torkas i torkskåp när det är plaskblött, men bara några plusgrader eller de får inte skita ner sin nya fina, dyra overall.

Sedan har hon några vintermössor, halskrage, tunnare tumvantar och fingervantar samt galonvantar och vintervantar. Det viktiga är att vantarna är lätta att dra på. Med jobb på förskolahar man kämpat med många hopplösa vantar.

På fötterna har hon fodrade eller ofodrade stövlar eller vinterkängorna. Vinterkängorna köpte vi på Ica, så det var inte så smart då de inte är vattentäta, har vi lärt oss med tiden.

• gbgumman

Mammalovis

Vi har de dyra overallerna och aldrig några galon över. Helt onödigt. Inte heller blir overallerna förstörda att ha i torkskåp. Men overallerna sitter rätt så behövs de inte heller ha i torkskåp. Pedagoger tror ofta att overallen än blöt bara för att den är det på utsidan men inuti är den torr. Min dotter satt en gång i en 10cm djup pöl i sin isbjörn i säkert 10 min och lekte med spade. Lät henne sitta för att se vad den höll. Inte in droppe tog sig igenom. Den overallen hade hon i två år. Lika bra hela tiden. Nu har den gått vidare till en kompis. Ser nästan ny ut.

• mammalovis

gbgumman: Det är nog olika märken och vad vi räknar som dyrt. Vi har haft barn med blöta byxben under där vi behövt torka overallerna, men inte kunnat p g a märkningen eller föräldrarnas kommentarer. Dock har jag aldrig jobbat i rikemansområdena, utan vanliga arbetarområden så någon Isbjörn har jag aldrig sett. Skönt i så fall att extremoverallerna funkar i alla väder.

• Margaux

Vi har väl egentligen lite av allt.... Men vi använder aldrig galon så det kommer jag inte köpa i nästa storlek. Vi har två vinteroveraller från Reima. En dunjacka från Reima och fodrade byxor från Pop.
    Nu använder vi skaloverall från Pop med ull/fleece under. Vi har också skaljacka/byxa från Pop som vi använder hemma eller om overallen ska tvättas. Nu har vi tunna ullvantar och skalvante över vid behov. På vintern använder vi Hestras tumvantar.
    På fötterna har han Dock Boots(neopren) eller Reima vinterkängor. Vi ska köpa Viking Gore-tex nu snart till våren.... Han är 4!

• Lindsey Egot the only one

Jag köpte en skaloverall från ellos och då ingick en löstagbar onepiece i den. Det har varit den bästa hittills och då har vi haft andra dyrare varianter. Nu har han den bara med en fleece jacka under men har även fleece byxor om det är kallare ute. Vinteroverall hade han bara när det var extremt kallt ute.

• Lindsey Egot the only one
    Natulcien skrev 2014-03-04 12:31:02 följande:

Vi har en 3,5-åring på förskola.

Jag prioriterar att han kan röra sig bra och hålla sig varm och torr.
    Dessutom försöker vi tänka miljömedvetet och inte handla nytt hela tiden till ett barn som växer, och växer ur, på nolltid.

Galon ovanpå overall använder vi aldrig, eftersom det verkar klumpigt och onödigt varmt.

Vi ser till att ha en bra overall på vintern, med bra passform, som klarar väta och kyla. Och man behöver inte köpa dyra märken för det, utan det har fungerat utmärkt med begagnade overaller (ärvda och/eller köpta på Tradera). Dessutom behöver man inte vara så rädd om overallen om den är begagnad och hyfsat billig, utan kan tillåta honom kravla runt i den även en snöfri vinter som den här. Dessutom lätt för honom själv att ta av och på, för att bespara förskolepersonalen lite tid.

Fodrad galon har jag inte heller sett behovet av. Vi hade det ett år, men använde det aldrig.
    Vi kör tvådelat skalställ på höst och vår, och kompletterar med olika kläder under. Och så har vi förstås ett galonställ hängande på förskolan.

Så en bra overall, ett bra skalställ, ett ofodrat galonställ, så är man i hamn sen. Glad

Mina äldre barn hade fodrad galon (fodret var i fleece och ett extra fleeceställ under. Detta hade de hela vintern och de var de enda barnen på hela förskolan som inte hade frusit den vintern.
  • Sade

Barnet är drygt två år och i vinter har hon haft en overall från Isbjörn som vi köpte på rea förra året. Har köpt en ny Isbjörnoverall till henne till nästa vinter på rean i år. Då blir den ju faktiskt inte så mycket dyrare jämfört med många andra overaller. 

I höstas köpte jag en skaljacka och skalbyxor från Isbjörn som även funkar nu under våren med eller utan fleece under. 

Galon har vi inte köpt till henne för jag ser ingen poäng med att klä in henne i plast när vi ändå lagt så mycket pengar på att hon ska få bra vattentäta kläder som andas. Kläderna är till för att slitas och användas och det vore ju himla fånigt att köpa dyra kläder och sen vara rädd för att kläderna ska förstöras när barnet använder kläderna.

Förhoppningen är att kommande lillebror/lillasyster ska kunna använda kläderna också. Om två ungar kan använda kläderna så är jag nöjd. Jag köper inga kläder i syfte att dessa ska ha något ekonomiskt värde på andrahandsmarknaden.

• gbgumman

Jag har tänkt isbjörn overall fram till 7-8 år. Sedan isbjörn byxor och dunjacka.

• Sous

Jag gör nog lite olika beroende på plagget och om jag tänkt att det ska gå att ärva.

Jag har en Reima vinteroverall till tvååringen som är köpt på rea, hade en förra året också. Har fodrat galonställ efter förfrågan från förskolan (Lindex) och sen skalbyxor+jacka också från Reima där funktionen sitter i tyget och därmed inte går att tvätta bort (köpta på rea nu i sommar). Dessutom har jag lite extra ytterkläder köpta begagnat eller på extrem rea, ett galonställ från Ica Maxi för 79 kr totalt, en overall från ica Maxi för 99 kr och överdragsbyxor+jacka begagnade för 40-50 kr. Detta ifall något måste tvättas/torkas eller har försvunnit/glömts någonstans. Där är jag inte så noga eftersom plaggen knappt används.

Sen är det ju allt annat också, stövlar, vinterkängor, vantar för olika väder i flera uppsättningar, mössor, sockor, underställ, fuskpolo etc.

Svar på tråden My Wear eller Isbjörn, galon eller skalkläder, tvådelat eller overall? Hur tänker du när det gäller barnens ytterkläder?