• 201307eli

Barnsköterska sa att jag stoppar mitt barns utveckling

Det är såhär att min snart 8 månaders dotter haaaatar att ligga på mage det har hon alltidd gjort.
    Var hos barnsköterskan om helt något annat och hon frågade om jag lät henne ligga på mage men då sa ja att jo jag gör det men hon skriker som bara den så tycker ju synd om henne. Så säger hon till mig men du stoppar ju henne från att utvecklas. Hon sa det på ett jätte dåligt sätt. Så hon la henne på magen och dottern började skrika som bara den och sköterskan sa nej ta inte upp henne låt henne gråta. Jag tog upp henne och gick därifrån.
    Blev såå himla förbammad och ledsen hur kunde hon vara så elak liksom.
    Känner mig väldigt nere efter det.
    Så finns de fler bebisar där ute som inte gillat ligga på mage och det gått bra för dom?

• Svar på tråden Barnsköterska sa att jag stoppar mitt barns utveckling
  • DSA

Värst vad du Emeli är uppkäftig mot både Flickan och kråkan och Lady Bond, nu får du ALLT ta och lugna ner dig, efter att ha läst allt på denna sida så börja man ju undra om inte du är den där märkliga och oproffsiga bvc sköterskan flicka å kråka varit hos ?????

När det gäller flicka och kråkan så vill jag säga dig att va inte orolig för ditt barn, alla barn är olika och visa barn tycker inte om att ligga på et visst sätt och för oss vuxna och föräldrar är det bara att acceptera våra barn hur dem är och bara hitta ett annat sätt som dem trivs med. 
    Som förälder blir man ju orolig när barnen skriker , det ska man inte bli det är ju deras sätt att kommunicera, sedan hör man ju på deras skrik va dem vill och vet man inte så lär man sig så småning  om.

Så du stoppar inte alls ditt barns utveckling ( den här idioten till bvc sköterska borde inte få jobba kvar) skulle jag va du skulle jag se till att hon inte få vara kvar! Så kan man väl inte prata med sina patienter!

Hur som helst flickan å kråkan så hoppas jag dig allt väl och ta hand om dig barn och dig själv Glad

Och du Lady Bond , lycka till med födande och hoppas du träffar bra personal på förlossningen Flört

• Flickan och kråkan
    DSA skrev 2014-03-21 03:12:21 följande:
    Värst vad du Emeli är uppkäftig mot både Flickan och kråkan och Lady Bond, nu får du ALLT ta och lugna ner dig, efter att ha läst allt på denna sida så börja man ju undra om inte du är den där märkliga och oproffsiga bvc sköterskan flicka å kråka varit hos ????? När det gäller flicka och kråkan så vill jag säga dig att va inte orolig för ditt barn, alla barn är olika och visa barn tycker inte om att ligga på et visst sätt och för oss vuxna och föräldrar är det bara att acceptera våra barn hur dem är och bara hitta ett annat sätt som dem trivs med.  Som förälder blir man ju orolig när barnen skriker , det ska man inte bli det är ju deras sätt att kommunicera, sedan hör man ju på deras skrik va dem vill och vet man inte så lär man sig så småning  om. Så du stoppar inte alls ditt barns utveckling ( den här idioten till bvc sköterska borde inte få jobba kvar) skulle jag va du skulle jag se till att hon inte få vara kvar! Så kan man väl inte prata med sina patienter! Hur som helst flickan å kråkan så hoppas jag dig allt väl och ta hand om dig barn och dig själv  Och du Lady Bond , lycka till med födande och hoppas du träffar bra personal på förlossningen 

Jag är inte TS men skickar vidare dina ord till TS .
  • LadyBond
    Emeli skrev 2014-03-13 01:04:44 följande:
    Ladäy Bond, till skillnad mot Flickan och kråkan kan du inte uttrycka dig tydligt. Dina inlägg saknar saklighet och består mest av invektiv. med Flickan och kråkan har jag haft en dialog. Om jag ska ha någon med dig får du allt dämpa din ilska först och sedan bli mer stringent. God natt

Ja, det är jättefullt att visa känslor när medmänniskor blir förkastligt dåligt behandlade/bemötta inom vården.
    Herregud om folk kunde bete sig med litet empati och förståelse och möta människor var de är. Kanske skulle vården se annorlunda ut om folk blev litet heligt och ärligt förbannade idag. 

Det är så fult att vara arg. Jag tänker då inte skämmas för att jag är irriterad på skitpersonal och ännu mer irriterad på dig för att du försvarar sånt fruktansvärt illa beteende.

Så gå och sätt dig på någon annan och jobbar du inom vården..snälla sätt dig inte på patienter.

Se det som att det är fel och lär dig i så fall något av det.

Kram

ladybond.se/ Someone told me I was delusional, I almost fell of my unicorn
  • Emeli
    LadyBond skrev 2014-03-21 17:00:49 följande:
    Ja, det är jättefullt att visa känslor när medmänniskor blir förkastligt dåligt behandlade/bemötta inom vården. Herregud om folk kunde bete sig med litet empati och förståelse och möta människor var de är. Kanske skulle vården se annorlunda ut om folk blev litet heligt och ärligt förbannade idag.  Det är så fult att vara arg. Jag tänker då inte skämmas för att jag är irriterad på skitpersonal och ännu mer irriterad på dig för att du försvarar sånt fruktansvärt illa beteende. Så gå och sätt dig på någon annan och jobbar du inom vården..snälla sätt dig inte på patienter. Se det som att det är fel och lär dig i så fall något av det. Kram

Men har du kunskaper som gör att du kan avgöra om detta var en dålig behandling? Sannolikt inte. Kom igen när du vet vad talar om.
  • Ellie
    Emeli skrev 2014-03-21 17:48:25 följande:

Men har du kunskaper som gör att du kan avgöra om detta var en dålig behandling? Sannolikt inte. Kom igen när du vet vad talar om.
    Man behöver inga medicinska kunskaper för att avgöra att det var en dålig behandling. TS tyckte det var en dålig behandling, och då var det så. Det räcker med vanlig empati för att begripa. Även om man är medicinskt kunnig så inser man att BVC-sköterskan agerade fel.
  • Emeli
    Ellie skrev 2014-03-21 22:06:23 följande:
    Man behöver inga medicinska kunskaper för att avgöra att det var en dålig behandling. TS tyckte det var en dålig behandling, och då var det så. Det räcker med vanlig empati för att begripa. Även om man är medicinskt kunnig så inser man att BVC-sköterskan agerade fel.

Jo, för att avgöra om en behandling är bra eller dålig behövs medicinska kunskaper. Däremot behövs det inte för att bedöma bemötandet, men det är ju en helt annan sak. Hur bemötandet upplevs är ju dessutom helt och hållet subjektivt. I tråden finns det t.o.m. helt sanslösa inlägg där det föreslås att denna sjuksköterska ska avskedas. Det är ju inte klokt! Ska en välutbildad människa bli av med sitt jobb och möjlighet till försörjning på så lösa boliner? För att hennes sätt att vara inte föll en mamma i smaken? Det är som sagt var inte klokt!
  • Flickan och kråkan
    Emeli skrev 2014-03-22 02:28:30 följande:
    Jo, för att avgöra om en behandling är bra eller dålig behövs medicinska kunskaper. Däremot behövs det inte för att bedöma bemötandet, men det är ju en helt annan sak. Hur bemötandet upplevs är ju dessutom helt och hållet subjektivt. I tråden finns det t.o.m. helt sanslösa inlägg där det föreslås att denna sjuksköterska ska avskedas. Det är ju inte klokt! Ska en välutbildad människa bli av med sitt jobb och möjlighet till försörjning på så lösa boliner? För att hennes sätt att vara inte föll en mamma i smaken? Det är som sagt var inte klokt!

Med utgångspunkt i TS, på vilket sätt menar du att sköterskan i denna enskilda situation agerar professionellt?
  • Ellie
    Emeli skrev 2014-03-22 02:28:30 följande:

Nu var det ju inte behandling sköterskan höll på med, utan observation.
    Just TS fall är ju ett utmärkt exempel på att bemötande är en central del i sjukvården, och inte en "helt annan sak". Det spelar ingen roll hur vettig en behandling eller en undersökning är. Med dåligt bemötande går det inte att genomföra ordentligt.

Tänk dig själv att tex ha en patient som söker för blod i avföringen. Du som läkare anser att det är viktigt att genomföra en rektoskopi (medicinskt vettig undersökning), men istället för att ha patienten med dig på detta försöker du tvinga in rektoskopet i ändtarmen utan förberedelse och medans patienten helst vill avbryta. För det första kan du inte få relevant information ur en sådan undersökning, och för det andra har du fått patienten att må sämre än innan.

Hur subjektivt det än är med bemötande så ingår det i all behandlande sjukvårdspersonals uppgifter att bemöta varje individ korrekt. Visst kan det finnas individer som aldrig blir nöjda oavsett vad man gör, men jag tycker inte att TS exempel visar på ett sådant fall.

Det kan vara hur vettigt som helst att observera en bebis i magläge, men man kan inte göra detta om inte föräldern är med på saken och inser poängen med undersökningen.

Du drar fortfarande upp sköterskans utbildning: "Ska en välutbildad människa bli av med sitt jobb och möjlighet till försörjning på så lösa boliner?" Hur lång utbildning en människa har som begår grova fel inom sjukvården spelar ingen roll. I så fall hade ingen läkare någonsin kunnat bli av med sin legitimation.
    Hennes möjlighet till försörjning är ännu mindre relevant. Man kan inte behålla dålig eller farlig sjukvårdspersonal för att de behöver försörja sig. Jag håller dock med dig i att just TS exempel inte är tillräcklig grund för ett avsked. Detta kan vara en sköterska som är toppenbra i andra fall, men i just TS fall gick det helt fel.

• Emeli
    Ellie skrev 2014-03-22 12:02:07 följande:
    Nu var det ju inte behandling sköterskan höll på med, utan observation. Just TS fall är ju ett utmärkt exempel på att bemötande är en central del i sjukvården, och inte en "helt annan sak". Det spelar ingen roll hur vettig en behandling eller en undersökning är. Med dåligt bemötande går det inte att genomföra ordentligt. Tänk dig själv att tex ha en patient som söker för blod i avföringen. Du som läkare anser att det är viktigt att genomföra en rektoskopi (medicinskt vettig undersökning), men istället för att ha patienten med dig på detta försöker du tvinga in rektoskopet i ändtarmen utan förberedelse och medans patienten helst vill avbryta. För det första kan du inte få relevant information ur en sådan undersökning, och för det andra har du fått patienten att må sämre än innan. Hur subjektivt det än är med bemötande så ingår det i all behandlande sjukvårdspersonals uppgifter att bemöta varje individ korrekt. Visst kan det finnas individer som aldrig blir nöjda oavsett vad man gör, men jag tycker inte att TS exempel visar på ett sådant fall. Det kan vara hur vettigt som helst att observera en bebis i magläge, men man kan inte göra detta om inte föräldern är med på saken och inser poängen med undersökningen. Du drar fortfarande upp sköterskans utbildning: "Ska en välutbildad människa bli av med sitt jobb och möjlighet till försörjning på så lösa boliner?" Hur lång utbildning en människa har som begår grova fel inom sjukvården spelar ingen roll. I så fall hade ingen läkare någonsin kunnat bli av med sin legitimation. Hennes möjlighet till försörjning är ännu mindre relevant. Man kan inte behålla dålig eller farlig sjukvårdspersonal för att de behöver försörja sig. Jag håller dock med dig i att just TS exempel inte är tillräcklig grund för ett avsked. Detta kan vara en sköterska som är toppenbra i andra fall, men i just TS fall gick det helt fel.

Äntligen ett sansat och nyanserat inlägg. Såvitt jag kan bedöma, och jag har lång erfarenhet av sjukvård såväl som patient, anhörig och anställd (inte på BVC eller i öppenvård öht), var detta inget grovt övertramp. Det blev inte något bra besök på BVC för TS, och inget bra möte mellan henne och sjuksköterskan, det är nog alla överens om. Men det ska inte ges oproportionerligt stor betydelse. Enligt vad jag kan läsa ut vad TS skriver ger hon inte intryck av att vara särskilt kunnig men hon är naturligtvis mån om sitt barn. Hon beskriver själv hur hon reagerar temperamentsfullt och impulsivt. Om någon säger emot henne slänger hon ur sig ord som "elak" och "fy". Visst, så är många människor, och det mest idealiska är att man bemöter dessa människor med en uppsjö av tålamod. För de allra mesta är sjukvårdspersonal beundransvärt tålmodiga. Men om man inte skulle vara det i varje givet ögonblick är det inget tjänstefel, som många har velat framställa det som. Jag håller dock med om att hade varit bra om sköterskan hade lyckats förklara för TS varför hon ville observera barnet i magläge. Jag är nämligen rätt övertygad om att det inte handlar om att stärka barnets rygg- eller nackmuskler i första hand - det kan göras på andra sätt och i andra sammanhang - utan för att se om det finns anledning att misstänka någon avvikelse i barnets (motoriska och/eller neurologiska) utveckling. Jag tycker inte att man riktigt kan jämföra den situation som TS och hennes dotter råkade ut för kan jämställas med att utföra en rektoskopi på en patient som inte är med på noterna. Det TS beskriver är ju en bagatell i jämförelse. Det är inget tjänstefel i lagens mening och varken anledning till anmälan, avsked eller deslegitimation. Och jo, jag tycker det är utomordentligt allvarligt att somliga så vårdslöst skriker om att sköterskan är olämplig och borde få sparken. Det är allvarligt och ett stort ingrepp i en människas liv om hon skulle avskedas pga oskicklighet eller grav olämplighet och man ska ha ordentligt underlag innan man börjar anklaga någon eller kräva att någon ska få sluta sitt jobb.
  • LadyBond
    Emeli skrev 2014-03-22 19:50:49 följande:

Äntligen ett sansat och nyanserat inlägg. Såvitt jag kan bedöma, och jag har lång erfarenhet av sjukvård såväl som patient, anhörig och anställd (inte på BVC eller i öppenvård öht), var detta inget grovt övertramp. Det blev inte något bra besök på BVC för TS, och inget bra möte mellan henne och sjuksköterskan, det är nog alla överens om. Men det ska inte ges oproportionerligt stor betydelse. Enligt vad jag kan läsa ut vad TS skriver ger hon inte intryck av att vara särskilt kunnig men hon är naturligtvis mån om sitt barn. Hon beskriver själv hur hon reagerar temperamentsfullt och impulsivt. Om någon säger emot henne slänger hon ur sig ord som "elak" och "fy". Visst, så är många människor, och det mest idealiska är att man bemöter dessa människor med en uppsjö av tålamod. För de allra mesta är sjukvårdspersonal beundransvärt tålmodiga. Men om man inte skulle vara det i varje givet ögonblick är det inget tjänstefel, som många har velat framställa det som. Jag håller dock med om att hade varit bra om sköterskan hade lyckats förklara för TS varför hon ville observera barnet i magläge. Jag är nämligen rätt övertygad om att det inte handlar om att stärka barnets rygg- eller nackmuskler i första hand - det kan göras på andra sätt och i andra sammanhang - utan för att se om det finns anledning att misstänka någon avvikelse i barnets (motoriska och/eller neurologiska) utveckling. Jag tycker inte att man riktigt kan jämföra den situation som TS och hennes dotter råkade ut för kan jämställas med att utföra en rektoskopi på en patient som inte är med på noterna. Det TS beskriver är ju en bagatell i jämförelse. Det är inget tjänstefel i lagens mening och varken anledning till anmälan, avsked eller deslegitimation. Och jo, jag tycker det är utomordentligt allvarligt att somliga så vårdslöst skriker om att sköterskan är olämplig och borde få sparken. Det är allvarligt och ett stort ingrepp i en människas liv om hon skulle avskedas pga oskicklighet eller grav olämplighet och man ska ha ordentligt underlag innan man börjar anklaga någon eller kräva att någon ska få sluta sitt jobb.

Om man inte kan sköta sitt jobb på ett bra sätt så kanske man kan söka något som man tycker om bättre. Min erfarenhet är att om man är uppriktigt intresserad av sitt arbete så sköter man det mycket bättre. 

Man kan inte bara tycka att det är ok att vårdpersonal är otrevlig eller bemöter dåligt.
    Det är ALDRIG ok. 

Jag sökte en gång för ont i magen på kk. En bm kallade mig hypokondriker. Det var ca en månad eter att jag mist ett barn och vi visste att jag hade något i livmodern-var livrädd för cancer. Hon talade om för mig att jag borde ha sökt psykolog istället för att springa på kk/gyn. Dagen efter fick jag ut ett myom. Som var rätt stort. 

Jag har sökt vård för min fot och mina ledband hade slitits av. Jag blev hemskickad med orden att jag inbillade mig.

Jag sökte för värkar vecka 23. Vattnet gick på tåget. Barnet dog i slutändan.
    Låg inlagd med andra barnet. Dåligt bemött. Igen, fick ont i magen. Läkaren sa till mig att "käka linfrön".Nästa läkare tog mig på allvar och kollade. Infektion i livmodern som sedermera ledde till att även min andra dotter dog i vecka 28.

Efter snittet och efter op efter min tredje förlossning blev jag överkörd och så fruktansvärt dåligt bemött. Vidrigt.
    Jag har blivit så fruktansvärt dåligt bemött väldigt många gånger. Och eftersom jag har historik.. så är jag än mer skör och utlämnad i vården än många andra. 

Jag vet rätt mycket om personal inom vården. Och om man inte klarar av att sköta sitt jobb professionellt så ska man inte jobba inom vården. Det är aldrig ok att vara taskig. elak eller för påstridig.

Som bvc så kanske man inte heller vet om vad en förälder eller mamma har med sig eller varit med om. Därför ska man vara väldigt försiktig med att tvinga sig på någon och någons barn. 

Det är aldrig ok och det ska inte vara ok att få köra över sina patienter.

Vidare så tycker jag att TS gjorde helt rätt som gick därifrån. Man ska inte behöva ta skit från någon, speciellt inte inom vården. 

De ska väl finnas där för att hjälpa. Inte stjälpa.

BCV-sköterskor finns där för att stötta föräldrar och familjer. 

• Ellie
    LadyBond skrev 2014-03-24 13:39:39 följande:

Om man inte kan sköta sitt jobb på ett bra sätt så kanske man kan söka något som man tycker om bättre. Min erfarenhet är att om man är uppriktigt intresserad av sitt arbete så sköter man det mycket bättre. 

Man kan inte bara tycka att det är ok att vårdpersonal är otrevlig eller bemöter dåligt.
    Det är ALDRIG ok. 

Jag sökte en gång för ont i magen på kk. En bm kallade mig hypokondriker. Det var ca en månad eter att jag mist ett barn och vi visste att jag hade något i livmodern-var livrädd för cancer. Hon talade om för mig att jag borde ha sökt psykolog istället för att springa på kk/gyn. Dagen efter fick jag ut ett myom. Som var rätt stort. 

Jag har sökt vård för min fot och mina ledband hade slitits av. Jag blev hemskickad med orden att jag inbillade mig.

Jag sökte för värkar vecka 23. Vattnet gick på tåget. Barnet dog i slutändan.
    Låg inlagd med andra barnet. Dåligt bemött. Igen, fick ont i magen. Läkaren sa till mig att "käka linfrön".Nästa läkare tog mig på allvar och kollade. Infektion i livmodern som sedermera ledde till att även min andra dotter dog i vecka 28.

Efter snittet och efter op efter min tredje förlossning blev jag överkörd och så fruktansvärt dåligt bemött. Vidrigt.
    Jag har blivit så fruktansvärt dåligt bemött väldigt många gånger. Och eftersom jag har historik.. så är jag än mer skör och utlämnad i vården än många andra. 

Jag vet rätt mycket om personal inom vården. Och om man inte klarar av att sköta sitt jobb professionellt så ska man inte jobba inom vården. Det är aldrig ok att vara taskig. elak eller för påstridig.

Som bvc så kanske man inte heller vet om vad en förälder eller mamma har med sig eller varit med om. Därför ska man vara väldigt försiktig med att tvinga sig på någon och någons barn. 

Det är aldrig ok och det ska inte vara ok att få köra över sina patienter.

Vidare så tycker jag att TS gjorde helt rätt som gick därifrån. Man ska inte behöva ta skit från någon, speciellt inte inom vården. 

De ska väl finnas där för att hjälpa. Inte stjälpa.

BCV-sköterskor finns där för att stötta föräldrar och familjer. 

Bra inlägg!
    Beklagar allt du varit med om.
  • cattus

Vår dotter är snart 7 månader och hon är likadan, tycker INTE om att ligga på mage. På rygg ok, då ser hon saker som händer runt omkring och hon sitter nästan helt själv, med bara lite stöd. På BVC var de på mig också om att ligga på magen, men då jag visade hur stadigt hon satt så ändrade hon sig lite och sa att det var ju bra träning också.
    Min äldsta son låg lite mer på mage, men han lärde sig aldrig krypa, han gick när han var 10 månader och den yngre sonen hoppade på rumpan, kröp aldrig och gick vid 11 månader, så alla barn är verkligen olika. Vissa barn går ju inte förrän de är 1,5 år, det är helt normalt, men när de är riktigt små så skall alla steg räknas till punkt och pricka.
    Barnen är individer och utvecklas olika allihopa, så länge man ser att det går framåt och de utvecklar nya färdigheter så tror jag man kan ta det lugnt. Oavsett i vilken ordning eller när.

• Stjärnfall76

Men WHAT??
    Titta på barnen i Afrika tex, där man bär barnen hela tiden. De stärker sin nacke i alla fall. Dessutom gråter de mer sällan, typ aldrig, då de är tryggare.

Byt BVC då hon verkar inkompetent. HUr ska du få svar på frågor när hon har noll koll??

• Stjärnfall76

Jag har glömt träna magläge på alla mina 4 barn. De har inte gillat det och jag har mest burit dem i sjal. När man kollat av det på BVC har de varit precis som ,andra barn

Minns sista barnet och hon frågade om han kunde hålla upp huvudet och jag svarade att jag inte visste, för han satt alltid i sjalen 
    Men visst kunde han det, faktiskt utan att ha legat på mage en ende gång, vad jag kan minnas.

• 201307eli

För alla er negativa här i denna tråd kan jag med glädje meddela er att min dotter smått har börjat ta sina första steg så nej hon är inte onormal och nej hon har inte tagit skada av att hon ej fick ligga på mage. Så lägg ner alla ni negativa som inte har bättre föf er än å dömma utan att känna någon. Och dessutom så jar inte min dotter krypit en ända gång utan bara suttit ner och hoppsan nu går hon ji nästan :) tack till alla er ppsitiva särskilt LadyBond det är faktist ni som har vett i huvudet!

• 201307eli

Och kan också tillägga att hon växer som honska och är inte alls onormal enligt läkaren. Och det är inget konstigt med att honinte ligger på mage. Men nu har jag veverkligen sett hur elaka människor kan vara och verkligen kunna få en och känna sig som dålig mamma. Att det finns såna människor som mår så dåligt själva att de vill få andra och må dåligt. Tur att jag ej ens har påverkats av vissas riktigt elaka kommentarer . Ha drt bra alla :)

Svar på tråden Barnsköterska sa att jag stoppar mitt barns utveckling