• Anonym (MH)

    Ändras min SGI? Hur?

    Jag är sedan länge deltidssjukskriven. För tillfället är jag utförsäkrad, men jag är med i a-kassan.

    Jag har en tjänst på 100%, men vill eventuellt byta till en annan arbetsgivare och i så fall blir det nog en deltidstjänst. Innan jag bestämmer mig behöver jag veta hur det påverkar min SGI.

    Jag har i dagsläget en månadslön på ca 29 500 kr (för heltid), vilket innebär att jag ligger lite över gränsen för maxad sjukpenning. Jag jobbar för närvarande 75% och är sjukskriven 25%, vilket är troligt att jag kommer fortsätta vara även framåt. För enkelhetens skull kan vi förutsätta att jag får samma lön om jag byter arbetsgivare.

    Vad händer med min SGI om jag övergår till en 75% tjänst?

    Kan jag, på en 75% tjänst jobba mina 6h/dag och vara sjukskriven 25% (med sjukpenning när jag bli införsäkrad igen) resten?

  • Svar på tråden Ändras min SGI? Hur?
  • Försäkringskassan

    Hej Här på Familjeliv svarar vi endast på generella frågor om sjukförsäkringen. Då din fråga gäller ditt eget ärende kan vi tyvärr inte svara här eftersom vi behöver ställa följdfrågor. Du kan kontakta vårt Kundcenter på telnr 0771-524 524. Vi har öppet följande tider: Måndag-fredag 8,00-21,00 Lördag 8,00-15,00 Söndag 15,00-21,00 Hälsningar Felix, handläggare

Svar på tråden Ändras min SGI? Hur?