• Oroli

Obehag nedre delen av magen vid promenad

Har just gått in i v 21 och har sedan någon vecka tillbaka känt av som ett obehag i nedre delen av magen när jag är ute och går. Ibland har det också känts på jobbet om jag går runt mycket eller stressar. Funderar på vad det kan vara, om det är ligamenten som tjorvar eller livmodern som växer, men har haft mycket (trolig) växtvärk under graviditeten och den här känslan är inte alls densamma. 

Svårt att förklara hur det känns, men lite som ett tryck, nästan lite molande. Nästan lite som att magen är på väg att "ramla" nedåt. 

Har funderat på att köpa någon form av stödband för magen och testa om det hjälper...

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Obehag nedre delen av magen vid promenad
  • Lorelei83

Jag är i vecka 15 och känner precis likadant idag. 
    Pratade med två barnmorskor för tre veckor sen när ja kände samma känsla. En tyngd/tryckkänsla nedanför magen. Som att man håller på att tappa magen, fniss, fast det låter tokigt. 
    Den ena barnmorskan sa att det är livmodern som växer, den andra sa att det är ligamenten och att det "fylls ut" därnere för att förbereda plats. Men om jag fick ont så skulle jag ringa sjukhuset. 

Tycker mig se en koppling mellan tyngkänsla och om jag varit ute och gått mycket. 

• Cakes

Googla Braxton Hicks, det låter lite som sammandragningar nämligen ;)

• Limalie

Tycker det låter som sammandragningar det började jag få rätt tidigt, redan v 16 nån gång då och då. Så länge de inte gör ont är det ingen fara eller de kommer regelbundet och ofta.

• Oroli

Tack för era svar!

Har också funderat på om det kan vara sammandragningar men ska inte det hålla i sig i max en minut och sen försvinna? För mig kan det sitta i under hela promenaden och sedan en stund när jag kommer hem. Idag har jag gått runt och haft lite molvärk sen jag kom hem efter promenaden. Det gör ju absolut inte ont men är lite obehagligt bara. 

Tror ju inte att det är något farligt men man undrar ju lite vad som är normalt och inte när det är första graviditeten och  man inte har något att utgå ifrån. Känns som att alla frågor man ställer till BM blir besvarade med att "Det är bara normalt!" och det är ju visserligen skönt, men samtidigt vill jag ju veta mera! ^ ^ 

• Cakes
    Oroli skrev 2014-03-05 17:33:52 följande:

Tack för era svar!

Har också funderat på om det kan vara sammandragningar men ska inte det hålla i sig i max en minut och sen försvinna? För mig kan det sitta i under hela promenaden och sedan en stund när jag kommer hem. Idag har jag gått runt och haft lite molvärk sen jag kom hem efter promenaden. Det gör ju absolut inte ont men är lite obehagligt bara. 

Tror ju inte att det är något farligt men man undrar ju lite vad som är normalt och inte när det är första graviditeten och  man inte har något att utgå ifrån. Känns som att alla frågor man ställer till BM blir besvarade med att "Det är bara normalt!" och det är ju visserligen skönt, men samtidigt vill jag ju veta mera! ^ ^ 

Jo, det "ska" de visserligen... men om du fortsätter att gå så fortsätter ju också sammandragningarna. Jag "blir av" med mina genom att byta aktivitet... det vill säga, kommer de när jag går så måste jag vila och kommer de när jag sitter så måste jag gå.

Haha, jag har också insett det. Att det inte är någon idé att fråga nästan eftersom man ändå bara får svaret att det är normalt. Allt är normalt i en graviditet, hur konstigt det än är! ;) 
  • O Z

Så hade jag det under hela min förra graviditet. Sammandragningar så fort jag rörde mig eller stressade. Min BM sa åt mig att det var ett sätt för kroppen att säga till att jag skulle ta det lugnare. Den här graviditeten tar jag det lugnare, betydligt lugnare, och jag känner inte av det lika ofta. Var inne och kollade upp det och tappen var aldrig påverkad men fick höra av flera att jag skulle ta det lugnare. Så mitt råd är att du tar det lugnt:)

Svar på tråden Obehag nedre delen av magen vid promenad