• Anonym (ledsen)

Blev mer eller mindre "skrapad" i gynstolen

Jag vill bara skriva av mig.
    Jag gjorde en medicinsk abort för 2,5 veckor sedan och upptäckte häromdagen att det börjat lukta jätteilla om blodet som dessutom blivit rikligare. Ringde och skulle få en tid för undersökning eftersom de misstänkte en ev. infektion.

Fick träffa en nonchalant läkare som sa att det är ok att det luktar och tydligen normalt att blödningarna ökat avsevärt men han "gick med på" att göra en undersökning, vilket jag antog vara typ ett vaginalt ultraljud för att titta efter rester. Men han började med att köra in någonting för att titta in, samtidigt beordrade han sköterskan som också var med att ge honom verktyg efter verktyg, bakteriedödande medel och nåt mer och började peta efter de rester han hittat. 

Jag som mår dåligt över aborten, jag är inte ledsen över att inte vara gravid, men att behöva gå igenom en abort är fruktansvärt jobbigt och det har tärt på mitt och sambons förhållande, han är ledsen och livet känns allmänt upp och ner och det är inte omöjligt att vi kommer gå skilda vägar, inte enbart över aborten utan av många olika, jag har ångest och mår dåligt.

Hursomhelst, "undersökningen" gjorde så jävla ont och jag bara spände mig och grät, grät och grät och han bara fortsatte dra och slita och trycka för att få ut resterna. Ingen av dem brydde sig om att jag grät eller befann mig typ en decimeter ovanför gynstolen samtidigt som jag kände hur blodet rann ut och klumpar och rester liksom ramlade ur mig.

Jag grät oavbrutet i flera timmar efteråt, kanske låter hårt men jag känner mig nästan våldtagen både pyskiskt och fysiskt, fick ingen bedövning, inget smärtstillande. 
    Blev hemskickat med mer "abortpiller" (cytotec), alvedon och 2 olika sorters antibiotika och fick även reda på att det finns lite rester kvar men att det nog ska lösa sig nu. Skrapning vill de helst inte göra...

Vet inte vart jag vill komma, ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Blev mer eller mindre "skrapad" i gynstolen
  • Anonym (..)

Det låter förskräckligt och ohumant?! Brydde sig ingen om dig?? Usch vad hemskt, lider med dig Hjärta

• Anonym (ledsen)
    Anonym (..) skrev 2014-03-05 22:48:45 följande:
    Det låter förskräckligt och ohumant?! Brydde sig ingen om dig?? Usch vad hemskt, lider med dig Hjärta
    När jag för ett par år sedan hade spiral så vet jag att de var noga med att man skulle tagit lite smärtstillande hemma innan för att de kunde vara obehagligt och under tiden hon satte in spiralen så peppade hon mig när hon såg att jag fick ont, ont berömde mig och "klappade" mig på benet. Tänkte att någon därinne idag kunde ha iaf lagt en hand på min axel, men de pratade inte ens med mig.

Jag låg där och spände mig och grät och det enda läkaren sa var när han bytte instrument, men jag vet faktiskt inte om han sa det till mig eller sköterskan för jag blundade mestadels.

Det var en otroligt hemsk upplevelse och jag hade ingen aning om att det ens var ok att "dra" rester av en graviditet ur en på det viset utan empati, bedövning eller smärtstillande.

kram
  • Anonym (!)

Åh jag blir så upprörd av att läsa ditt inlägg! Hur kan man behandla någon så?!
    Tycker faktiskt att du ska kontakta chefen på avdelningen och berätta vad som hände, för så får det ju inte gå till.

All styrka till dig! Och jag hoppas att du och din sambo kan prata om detta.

• Anonym (Anna)

Inte ofta jag kommenterar trådar här på Familjeliv men detta reagerade jag starkt över! Finns inget värre än fel människor på fel arbetsplats. Hoppas du är så sova ordentligt i natt, om du har möjlighet ring till någon inom Gyn i morgon som du har förtroende för och berätta hur du blivit bemött och hör vad denne tycker om situationen. Skickar en varm kram!

• Anonym (ledsen)

Hej igen och tack för era svar!! Glad

Jag hade faktiskt svårt att sova igår, vilket resulterade i lite försovning idag. Låg och tänkte på det som hänt under dagen och började gråta igen. Såg också att det kan misstolkas i trådstarten också, jag var alltså inte kvar på mottagningen när i flera timmar, utan grät under hela mitt besök och resten av dagen hemma. Var på mottagningen max en timme igår men under den tiden hann jag, i mitt tycke, behandlas som något djur på slakt.

Jag träffar en kurator på avdelningen ovan (de har gyn på två mottagningar, dvs själva abortmottagningen uppe och gyn (där jag var igår) nere. Så efter aborten har jag en kontakt med kurator på abortmottagningen, kan jag prata med henne?
    Om inte, vart hittar jag kontaktuppgifter till chefer över mottagningen? Är så rädd att det ska bli ytterligare komplikationer och att jag måste träffa honom igen och särskilt om jag "skvallrat" för chefen.

• Anonym (Anna)

Kände du förtroende för kuratorn kan det vara ett bra att ha ett samtal med honom/henne. Vad jag brukar göra när jag ska ha tag på folk är att gå in på landstingets hemsida eller ringa till Sjukhusets växel. :) hoppas du får hjälp och slipper hamna i denna situation igen.

• Anonym (!)

Blir det mer komplikationer, så acceptera inte att du måste träffa honom igen! Kräv att få träffa någon annan.

Jag håller med Anna, testa att ringa sjukhusets växel och be att få tala med enhetschefen för avdelningen.
    Lycka till!

• Anonym (ledsen)

Har avvaktat lite med att ringa, min katt har varit dålig så har varit hos veterinären med honom halva dagen, samt åkt en bit för att ta mig dit tillsammans med min trötta och kinkiga 6åring, förstår honom med, har vart så uppe i mig själv på sistone.

Har pratat med min mamma om det som hände igår iallafall och vet att hon kommer vara med och stötta och hjälpa mig att hitta nummer och ringa o så, vet att jag är 26 år, men ibland känns det skönt att ha en mamma att luta sig emot.

Och om det skulle bli komplikationer av något slag igen så kommer jag, som ni skrev, vägra låta honom "undersöka" mig igen.

Tack för era svar!! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Blev mer eller mindre "skrapad" i gynstolen