• AnnelieK

Varför gör inte min sambo ett skit?

Hej allihop! Jag vill ha tips och råd och hjälp från någon i samma sitts som mig. Jag är mammaledig med vår 11mån. Eftersom min sambo jobbar så är det logiskt att jag städar och har vårt barn dagtid. Men sen hoppas man kanske på gemensamt ansvar när sambon kommer hem. Men jag tar hand om allt för att jag är mammaledig. Och det har gått så långt att jag är helt slut. Problemet är att min sambo beeter sig som om vi inte har barn. Plus att det är ett hotel. jag har tagit upp problemet med att jag kan börjar bli väldigt nedstämd och orkeslös. Men får ingen hjälp för det. Han sover och vilar när han vill. Och det blir jg som far runt och sköter med dittan och dattan. Jag ser en väldigt egoistisk sida hos min sambo som jag aldrig sett tidigare. Det funkar inte att va egoist när man fått barn. Jag kan inte lägga mig och vila eller sova eller sitta på toa och läsa ut böcker som min sambo. Speciellt inte när han inte sover eller ska träna.Jag har pratat med han om problemet men inget händer. Skulle jag sluta göra allt i hemmet så tycker jag synd om min son. Vad ska jag göra? Jag har tappat känslor och är ständigt irriterad. Inget händer. Inga initiativ till att vi ska hitta på nått kul eller skaffa första barnvakten. Inget inget. Hans liv är soffpotatis hela helgerna och tv spel. Och jag vill hitta på massa saker och vill komma ut. När vi har bestämt att ikväll ska vi kolla film så somnar han alltid och jag springer fram och tillbaka och nattar sonen.Så att planera en Myskväll finns inte längre. Hela mitt liv nu är 24/7 vår son, städning, kallt kaffe och en egoistisk och lat sambo. Ush jag känner mig så ouppskattad och förvirrad...

• Svar på tråden Varför gör inte min sambo ett skit?
  • Ramborg

När ska ni bytas av med föräldraledigheten? Det är svårt för den som aldrig varit hemma med barnet att helt förstå hur jobbigt det är.

Håll ut tills det blir din tur att jobba. Då kan du läsa ut böcker och sova hela nätter osv.

42.
  • AnnelieK

Vi ska byta om några veckor. Jag är rätt orolig över att komma hem till en svinstia. Så jag förutspår att jag kommer jobb heltid och slita arslet av mig till sena nätter. Han kommer inte förstå att nu ska jag nog slå på en maskin eller plocka lite medans lillen sover. Utan ta alla chanser att sova och spela tv-spel. Han kommer se det som en semester.

• Ramborg

Annelie - fall inte i den fällan! Du ska inte reda upp röran efter arbetstid. Du ska göra exakt så mycket som han gjort hittills!

42.
  • Ljuvalivet

Hade samma. Vart inte bättre när min man var pappaledig. Fick komma hem och tvätta, städa och ta hand om sonen. Så vart dubbeltjobb. Nästa ledighet tar jag ut 100% själv och tar på mig att sköta hemmet.

• Ramborg
    Ljuvalivet skrev 2014-03-07 09:02:12 följande:
    Hade samma. Vart inte bättre när min man var pappaledig. Fick komma hem och tvätta, städa och ta hand om sonen. Så vart dubbeltjobb. Nästa ledighet tar jag ut 100% själv och tar på mig att sköta hemmet.

Men varför ställer du upp på sånt? Låt bli att dubbelarbeta!
    42.
  • Freddan1
    AnnelieK skrev 2014-03-06 01:46:52 följande:
    Hej allihop! Jag vill ha tips och råd och hjälp från någon i samma sitts som mig. Jag är mammaledig med vår 11mån. Eftersom min sambo jobbar så är det logiskt att jag städar och har vårt barn dagtid. Men sen hoppas man kanske på gemensamt ansvar när sambon kommer hem. Men jag tar hand om allt för att jag är mammaledig. Och det har gått så långt att jag är helt slut. Problemet är att min sambo beeter sig som om vi inte har barn. Plus att det är ett hotel. jag har tagit upp problemet med att jag kan börjar bli väldigt nedstämd och orkeslös. Men får ingen hjälp för det. Han sover och vilar när han vill. Och det blir jg som far runt och sköter med dittan och dattan. Jag ser en väldigt egoistisk sida hos min sambo som jag aldrig sett tidigare. Det funkar inte att va egoist när man fått barn. Jag kan inte lägga mig och vila eller sova eller sitta på toa och läsa ut böcker som min sambo. Speciellt inte när han inte sover eller ska träna.Jag har pratat med han om problemet men inget händer. Skulle jag sluta göra allt i hemmet så tycker jag synd om min son. Vad ska jag göra? Jag har tappat känslor och är ständigt irriterad. Inget händer. Inga initiativ till att vi ska hitta på nått kul eller skaffa första barnvakten. Inget inget. Hans liv är soffpotatis hela helgerna och tv spel. Och jag vill hitta på massa saker och vill komma ut. När vi har bestämt att ikväll ska vi kolla film så somnar han alltid och jag springer fram och tillbaka och nattar sonen.Så att planera en Myskväll finns inte längre. Hela mitt liv nu är 24/7 vår son, städning, kallt kaffe och en egoistisk och lat sambo. Ush jag känner mig så ouppskattad och förvirrad...

Samma sak har vi diskuterat. Till slut var vi överens om att när mamman var mammaledig gjorde hon också allt som behövde göras hemma, barnen, städning, tvätt, mat och något till. Knepet är att ta i ordentligt en eller två dagar i veckan så man får tid över till annat resten av tiden. Allt utanför huset skötte jag hand om, handla, bilarna, ärenden, mkt utanför huset. När vi bytte och var pappaledig bytts vi också "uppgifter" inte fullt ut, men rätt nära
  • stinapb

Har samma problem, MEN pappan jobbar inte. Han börjar jobba om ca 1-2 veckor. Hemmet ser ofta ut som skit, men han verkar trivas i det för det händer aldrig något om jag inte tjatar om det eller om vi ska få gäster en lördagskväll t.ex. Han älskar sin son, men han tar gärna inte hand om honom om jag inte ber om det. Sonen är nu 6 månader och ammas bara nattetid. Sovmornar kan jag räkna på en hand (2 ggr). Jag tjatar och frågar om när jag ska få sovmorgon, när jag väl har fått det så har han(pappan) legat kvar med sonen i sängen tills jag får säga åt honom att nu får du gå upp o byta blöja o ge honom mat. Han lagar iof mat ca 3-4 ggr i veckan och det är jag tacksam över. Bitter blir man ju tyvärr :(

• MrsNG

Det låter precis som för mig... Ser inte något slut på allt slit...

Svar på tråden Varför gör inte min sambo ett skit?