• Kar1n

Förtydligan av "När ditt barn har fyllt ett år - skydda din SGI"

Ursäkta om jag är lite trög men jag förstår inte riktigt nedanstående info från hemsidan.

"Den SGI:n du hade när barnet föddes är skyddad tills barnet fyller ett år. Då kan den alltså inte sänkas. Men om du arbetar mindre än du gjorde innan du
     var föräldraledig och inte tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Om ni är två föräldrar med gemensam vårdnad gäller detta er båda två."

"
    Efter barnet har fyllt ett år bör du skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Du kan göra på flera olika sätt:  Ta ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka.  Kombinera arbetsdagar och föräldrapenning så att det blir 5 dagar per vecka.  Arbeta mindre än före barnets födelse och ta ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid.  Studera med studiestöd, enbart studiebidrag är tillräckligt.  Vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen." Frågan: Min sambo som jobbar 100% och får ut upp till taket i SGI måste ta ut 5 dagar nu när han tar över efter det att våran son fyllt 1, även om han efter 6 månader ska jobba 100% igen?
  • Svar på tråden Förtydligan av "När ditt barn har fyllt ett år - skydda din SGI"
  • Försäkringskassan

Hej!

Under tiden din sambo är helt föräldraledig måste ta ut minst 5 hela dagar med föräldrapenning per vecka för att skydda sin SGI.

Om din sambo har arbetat under minst 6 månader, utan avbrott, innan han går på föräldraledighet omfattas han av ett SGI-skydd de första tre månaderna. Under dessa tre månader behöver han inte ta ut föräldrapenning minst 5 dagar per vecka. När tre månader har passerat behöver din sambo ansöka om minst 5 hela dagar per vecka för att fortsätta omfattas av SGI-skydd.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Förtydligan av "När ditt barn har fyllt ett år - skydda din SGI"