Emy88 skrev 2014-03-07 14:47:14 följande:
Flickan och kråkan: Jag har börjat titta på sjalar/selar. Har du något tips? Jag har en sele hemma som passar när barnet är lite äldre men jag vill ha en som passar när barnet är ca 0-4 månader. Jag är 164 cm och är smal/normalviktig. Jag har även lite problem med ryggen så jag behöver någon som avlastar bra. Jag vet att du ska var bra på det här med sjalar/selar :)
Vill du ha sjal eller sele?
Personligen så tycker jag inte att det finns något som slår vanlig lång trikåsjal första månaderna. Enklast att få till riktigt bra och som barnet sitter bäst i....tajt och stadigt så man kan kravla på alla fyra för att knyta skor på äldre syskon och så

. Jag har två absoluta favoriter: Sino från looma och mam eco. Skulle nog välja sinon om jag var tvungen att välja. Så mjuk och tunn men ändå stabil. Mam econ är lite mer tyg - lite varmare och....ja, mer tyg (kan kännas omständligare och lite bylsigare), ännu stadigare så ger bättre avlastning.
Bärsele till nyfödd är lite klurigare tycker jag. Jag skulle nog välja någon med ett inbyggt och tunt spädbarnsinlägg eller som inte behöver det alls. Beci gemini behöver man t.ex inget inlägg till. Beco butterfly II har ett tunt inbyggt (lite annorlunda konstruktion på den än de flesta andra ergonomiska bärselar (jag ska sälja min nu, du kan få köpa den om du vill

). Den är praktisk om man har bebis då det är lite kallare (har använt min enbart kort period nu under vintern som komplement till sjal). Manducan har också ett tunt inlägg men du låter för liten för den. Vad har du för sele nu för äldre barn?