• Vicc

Någon som blivit gravid igen väldigt tätt efter 1:a barnet?

Hej,
     Har en liten tjej på 8 månader och väntar nu barn nr 2 i mitten av maj.. Det blir alltså inte ens ett år mellan dem.. =)
    Börjar känna mig lite stressad över att snart ha två små barn, då rutinerna med första inte är helt på plats..

Någon annan i liknande situation? Tips, erfarenheter? Hur orkar man 2 barn som inte sover hela nätterna osv..

Vet att jag valt detta själv, även om graviditet nr 2 inte var helt planerad, och inte så lätt att bara välja bort lillebror..

Vill bara höra hur det har varit/är för er andra.

• Svar på tråden Någon som blivit gravid igen väldigt tätt efter 1:a barnet?
  • Flickan och kråkan

Nu har jag inte riktigt så tätt, men det är 16 månader mellan mina första. Lite tips på vägen (som du kan anamma eller förkasta efter eget tycke och smak :

- Ta det LUGNT. Hetsa inte med tider, rutiner, mat och allt annat sådant. Kör på det som fungerar smidigt och som känns bra för er. Strunta i alla besynnerliga "skan". Rutiner är klart överskattade om de inte är barnets egna ......och med så små barn så ändras vanor/rutiner ofta. 
    - Bredda er dubbelsäng med en eller två vanliga sängar till barnen. Lätt att natta barn. Alla har gott om plats. Ingen måste upp och traska mitt i natten. Alla har sällskap .
    - Skaffa en trikåsjal och en stor madrass som ni kan ha på golvet någonstans där du vill vara med barnen. Minstingen åker nöjt med i sjal på mage och får all den närhet som hen har behov av och du har händerna fria för äldsta. Leka, pussla, gunga eller vad ni nu vill göra . Går fint att bära två med om man vill. En i sjal på mage och en (lite större) på rygg i bärsele. När man är inne bosätter man sig på lekmadrassen. Där kan man läsa, pussla, bygga med klossar med äldsta och samtidigt amma yngsta utan att gå undan. Minstingen kan även bara ligga med.
    - Se till att ha MYCKET TID....till allt. Ska ni iväg någonstans så börja lååååångt innan. Ta på en strumpa här.....en strumpa där.....gör något annat emellan.....ta på en tröja etc. Små barn och tidspress är ingen bra kombination.....inte småbarnsförälder + tidspress heller
    - Du kommer att ha två pyttebarn. De har inte behov av tusentals aktiviteter för att stimuleras. Gå ut och sätt er ett par timmar i en vattenpöl på gården. Räcker finfint . Vill du göra något mer avancerat så gör det för din egen skull .
    - Städhjälp. Med RUT-avdrag kan man få det riktigt billigt. Vi sparar och gnetar men det är verkligen bästa investeringen .

• Emy88

Hej!

Jag har inga direkta tips men jag befinner mig i samma situation. Jag har en dotter på 6,5 månad och är gravid igen, det kommer skilja 12,5 månad mellan mina. Det kommer säkert bli tufft i början men jag tror att barnen kommer ha bra behållning av varandra när de blir lite äldre. Har du och din partner möjlighet att vara hemma lite tillsammans? Vi kommer att vara hemma i ca fem månader tillsammans och det tror jag kommer underlätta enormt.

• Vicc

Tack, för bra tips! =)
    Ja, ser framför mig att man bara får ta dagen som den kommer. Säkert svårt med rutiner..

Emy88: Helt enig med dig, blir säkert tufft i början, men väldigt bra med tiden, får hoppas de blir goda vänner!
    Vi bor i Norge och där är det lite andra regler angående föräldraledighet, så egentligen har vi ingen möjlighet att vara hemma tillsammans, då måste sambon vara ledig från jobb utan lön och det har vi inte råd till... Men tror nog att vi får ordna något några månader i alla fall.. Då vi inte har så mycket familj och släkt i närheten, så kommer Nr 1 börja på dagis i augusti ( hade gärna väntat, men känner att hon nog måste, några timmar per dag eller så), så förhoppningsvis kommer vi vara två hemma från maj-aug.

Men jag hoppas att det blir lite mer så att minste man bara "hänger med" på allt man gör, om man nu kan säga så =). Man är ju säkert lite mer avslappnad med andra barnet än med första, och framförallt kan man lite mer och vet vad som väntar.

Jag hoppas bara att starten med nr 2 blir lite enklare än med nr 1, då vi hade det lite jobbigt med mycket skrik och gråt.

Annars kan jag nu få lite dåligt samvete mot nr 1, då magen börjar bli stor och det det är tungt att bära henne, man känner sig lite som en sämre mamma som inte orkar lika mycket. Väntar på att hon ska börja krypa, så hon kanske blir lite mer självständig och nöjd =P. Även om det då blir mycket spring efter henne..

• Flickan och kråkan
    Vicc skrev 2014-03-06 15:20:55 följande:
    Jag hoppas bara att starten med nr 2 blir lite enklare än med nr 1, då vi hade det lite jobbigt med mycket skrik och gråt.
    Sjal . Sjala från start....redan på BB. 
  • Elmiina

Läser gärna också tipsen då vi väntar nr 2, kommer vara 15mån mellan dem.

• Emy88

Vad gäller att få dåligt samvete så får nog många det oavsett om barnen kommer tätt eller inte. Jag har också dåligt samvete ibland men försöker tänka bort det, även om det är svårt.

Apropå dagis, jag velar lite över när jag ska skola in min dotter men som det ser ut nu så väntar jag nog tills hon är 2-2.5 år. Visst är det skönt att få några timmar själv med bebisen men samtidigt kanske det blir stressigt med att passa tider på förskolan och om det äldre barnet drar med sig massa sjukdomar hem. Men ni vet ju självklart vad som passar er bäst :)

• Emy88

Flickan och kråkan: Jag har börjat titta på sjalar/selar. Har du något tips? Jag har en sele hemma som passar när barnet är lite äldre men jag vill ha en som passar när barnet är ca 0-4 månader. Jag är 164 cm och är smal/normalviktig. Jag har även lite problem med ryggen så jag behöver någon som avlastar bra. Jag vet att du ska var bra på det här med sjalar/selar :)

• Flickan och kråkan
    Emy88 skrev 2014-03-07 14:47:14 följande:
    Flickan och kråkan: Jag har börjat titta på sjalar/selar. Har du något tips? Jag har en sele hemma som passar när barnet är lite äldre men jag vill ha en som passar när barnet är ca 0-4 månader. Jag är 164 cm och är smal/normalviktig. Jag har även lite problem med ryggen så jag behöver någon som avlastar bra. Jag vet att du ska var bra på det här med sjalar/selar :)
    Vill du ha sjal eller sele?

Personligen så tycker jag inte att det finns något som slår vanlig lång trikåsjal första månaderna. Enklast att få till riktigt bra och som barnet sitter bäst i....tajt och stadigt så man kan kravla på alla fyra för att knyta skor på äldre syskon och så . Jag har två absoluta favoriter: Sino från looma och mam eco. Skulle nog välja sinon om jag var tvungen att välja. Så mjuk och tunn men ändå stabil. Mam econ är lite mer tyg - lite varmare och....ja, mer tyg (kan kännas omständligare och lite bylsigare), ännu stadigare så ger bättre avlastning. 

Bärsele till nyfödd är lite klurigare tycker jag. Jag skulle nog välja någon med ett inbyggt och tunt spädbarnsinlägg eller som inte behöver det alls. Beci gemini behöver man t.ex inget inlägg till. Beco butterfly II har ett tunt inbyggt (lite annorlunda konstruktion på den än de flesta andra ergonomiska bärselar (jag ska sälja min nu, du kan få köpa den om du vill ). Den är praktisk om man har bebis då det är lite kallare (har använt min enbart kort period nu under vintern som komplement till sjal). Manducan har också ett tunt inlägg men du låter för liten för den. Vad har du för sele nu för äldre barn?
  • aellinor

Jag har en 4,5 åring hemma, en dotter. Vi har även en pojke på 5 månader och i okt får vi vårt tredje barn. Kommer vara 13 mån mellan dem =)

Jag har alltid haft rutiner hemma. Har heller inte vant barnen vid något jag inte kan upprätthålla.

Jag har en sele som heter babasling som är väldigt bra, bra att ha då killen vägde 4,7 kg när han föddes. När jag lämnar storasyster på dagis och ska gå från bilen använder jag denna pga för att undvika smärtor i rygg.

• Flickan och kråkan
    aellinor skrev 2014-03-07 17:26:35 följande:
    Jag har en 4,5 åring hemma, en dotter. Vi har även en pojke på 5 månader och i okt får vi vårt tredje barn. Kommer vara 13 mån mellan dem =)

Jag har alltid haft rutiner hemma. Har heller inte vant barnen vid något jag inte kan upprätthålla.

Jag har en sele som heter babasling som är väldigt bra, bra att ha då killen vägde 4,7 kg när han föddes. När jag lämnar storasyster på dagis och ska gå från bilen använder jag denna pga för att undvika smärtor i rygg.
    Babasling är ett slags ringsjal/bärpåse. Om man har ryggroblem så skulle jag välja något annat då det nedbelastar. Oavsett vill man inte bära tungt så länge just pga snedbelastning. Jag använder ibland ringsjal så är inte alls negativ till den typen av bärredskap men man använder dem som snabba alternativ när man inte ska bära så länge .
  • Emy88

Tack för tipsen :) Jag är mer inne på en sjal tror jag, ska titta upp både Sino och Mam eco. Selen jag har är en babybjörn som man kan ha från att barnet är 53 cm men jag tyckte inte att den var stabil, utan hennes huvud kunde flyga runt om man inte hade en hand bakom när man t.ex. böjde sig.

• MelissaLiamLilo

Jag har strax 5 barn tätt. Det är 16 månader mellan 1 och 2. 14 månader mellan 2 och 3. 18 månader mellan 3 och 4. Mellan 4 och 5 kommer det vara ca 16-17 månader. Första barnet föddes 2009 så alla 5 barn på 5 år. Fler kommer â?ºï¸

Allt löser sig med tiden med läggningar och rutiner. Ta de lugnt bara!

Svar på tråden Någon som blivit gravid igen väldigt tätt efter 1:a barnet?