• milli79

Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!

Är det någon här som hört bra eller dåligt om Waldorfskolan i Kalmar? Bor inte själv där nu men ev kanske vi flyttar "neråt" framöver och vi är intresserade av Waldorf pedagogiken. 

Vill inte ha en massa negativt om själva pedagogiken tack, alla är vi olika utan mer om själva skolan eller förskolan, om lärare och annat.

• Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!
  • ViVäntarLois
    milli79 skrev 2014-03-07 13:55:38 följande:
    Som sagt vi är alla olika och jag är inte så förtjust i den obligatoriska skolgången och allt vad det innebär men givetvis vill vi göra ett besök och höra lite mer innan vi väljer. Vet ännu inte om vi kommer flytta dit men gillar det alternativa.
    Om det är hemskolningsliknande miljö du är ute efter skulle jag också titta på Montessoriskolan Regnbågen i Kalmar om jag vore du. 
  • milli79
    ViVäntarLois skrev 2014-03-07 16:20:14 följande:
    Om det är hemskolningsliknande miljö du är ute efter skulle jag också titta på Montessoriskolan Regnbågen i Kalmar om jag vore du. 
    Okey intressant. Har du barn där själv? Har funderat på den pedagogiken oxå. Har den bra rykte osv?
  • ViVäntarLois
    milli79 skrev 2014-03-07 20:13:42 följande:
    Okey intressant. Har du barn där själv? Har funderat på den pedagogiken oxå. Har den bra rykte osv?
    Våra barn är hemma så länge det är lagligt :p Idag är äldsta snart 3. Men vi funderar på att sätta dem i kö till montessoriskolan inför skolstart. Regnbågen har väldigt bra rykte, endast 15 elever per klass och åldersintegrerat. Tyvärr har de bara upp till årskurs 6, efter det finns det inga montessorialternativ i Kalmar. Nu är skolan inte så gammal men som jag har förstått det så har barnen också legat väldigt bra till kunskapsmässigt när de bytt över till andra skolor.
  • milli79
    ViVäntarLois skrev 2014-03-07 20:22:49 följande:
    Våra barn är hemma så länge det är lagligt :p Idag är äldsta snart 3. Men vi funderar på att sätta dem i kö till montessoriskolan inför skolstart. Regnbågen har väldigt bra rykte, endast 15 elever per klass och åldersintegrerat. Tyvärr har de bara upp till årskurs 6, efter det finns det inga montessorialternativ i Kalmar. Nu är skolan inte så gammal men som jag har förstått det så har barnen också legat väldigt bra till kunskapsmässigt när de bytt över till andra skolor.
    Låter bra, kanske värt att kolla upp om vi nu hamnar i Kalmar. Skönt att du kan va hemma ett tag. 
  • Elsssi
    milli79 skrev 2014-03-07 13:55:38 följande:
    Menar du att du har erfarenhet av den i Kalmar?

Som sagt vi är alla olika och jag är inte så förtjust i den obligatoriska skolgången och allt vad det innebär men givetvis vill vi göra ett besök och höra lite mer innan vi väljer. Vet ännu inte om vi kommer flytta dit men gillar det alternativa.
    Jag har själv gått i skolan och som sagt, jag rekommenderar den inte ens till min värsta fiende. 
  • Elsssi

Och då menar jag den Waldorf som är vid sjukhuset i Kalmar (som ligger bredvid psyket i Kalmar...som BTW hade en man från psyket som tog livet av sig i skolan och det var de minsta barnen som hittade honom)

• milli79
    Elsssi skrev 2014-03-07 23:20:53 följande:
    Och då menar jag den Waldorf som är vid sjukhuset i Kalmar (som ligger bredvid psyket i Kalmar...som BTW hade en man från psyket som tog livet av sig i skolan och det var de minsta barnen som hittade honom)
    Usch låter ju inge bra förstås. Ligger den vid psyket alltså...
  • LillaJag06
    milli79 skrev 2014-03-10 10:36:41 följande:
    Usch låter ju inge bra förstås. Ligger den vid psyket alltså...
    Ja den ligger precis vid psyket :(
  • renegade01

Jag vet inte vilken ålder barnen är, men min son går iallafall på förskolan på Waldorf (ekan) och det är HELT fantastiskt! Jag kan bara säga gott om det.

Fantastiska pedagoger framför allt!

• maritbinge

Nyfiken fråga för er med barn i waldorfskola: känns det inte otryggt att veta att läran som pedagogiken bygger på är hemlig för utomstående (inklusive föräldrarna)? 

• milli79
    renegade01 skrev 2014-03-22 13:16:29 följande:
    Jag vet inte vilken ålder barnen är, men min son går iallafall på förskolan på Waldorf (ekan) och det är HELT fantastiskt! Jag kan bara säga gott om det.

Fantastiska pedagoger framför allt!
    Ok tack
    maritbinge skrev 2014-03-22 16:12:23 följande:
    Nyfiken fråga för er med barn i waldorfskola: känns det inte otryggt att veta att läran som pedagogiken bygger på är hemlig för utomstående (inklusive föräldrarna)? 
    Skeptiker hör inte hemma i denna tråd då det alltid kommer finnas folk med annan tro.
  • smålandsjänta

Jag har inte läst alla inlägg men jag vill berätta min upplevelse av waldorfskolan i Kalmar!

Mina närmaste vänner har gått där sedan dagis, och då låg den skolan i Smedby en liten bit utanför Kalmar. När jag var liten var jag alltid med dem på studiedagar och när det var öppet hus och jag var sååå avundsjuk på att jag inte fick gå i någon waldorfskola (mamma och pappa gillade inte waldorfpedagogik). Jag älskade alla lärarna där och blev alltid bemött på ett sätt där lärarna SER mig, trots att jag var ett litet barn. 

När jag gick på gymnasiet hoppade jag av min kommunala gymnasieskola och började om på waldorfskolan och det är det bästa jag gjort. I hela mitt liv hade jag längtat lite efter dedär lärarna jag tyckte verkade så sympatiska och bra. Och jisses vilket bra jobb de gjorde och fortfarande gör. Jag är fortfarande där ibland och hälsar på och kan inte säga annat än att jag aldrig träffat så helhjärtat engagerade lärare som de på den skolan. Och jag har träffat en hel del då jag själv går lärarutbildningen och snart är klar. 

Jag vill också säga att alla mina vänner som gått waldorfskolan i Kalmar har fått högsta betyg av mina vänner, de går bra högskoleutbildningar bla till läkare, grafisk formgivare, sjuksköterska och socionom. En mycket bra skola med mycket bra nivå på utbildningen!

• smålandsjänta

Alltså jag rekomenderar dig att kontakta dem och be att få komma på besök, då tror jag du ganska snabbt kommer få en bra inblick i hur det fungerar där. 

• maritbinge
    milli79 skrev 2014-03-22 20:10:37 följande:
    Ok tack
    Skeptiker hör inte hemma i denna tråd då det alltid kommer finnas folk med annan tro.
    Förbjuder du mig härmed att skriva i tråden, alltså? Jag visste inte att man kunde göra så på familjeliv. Din inställning påminner mycket om inställningen på waldorfskolor: att det är dåligt att ifrågasätta. Det är lite obehagligt, faktiskt. 
  • ViVäntarLois
    maritbinge skrev 2014-03-22 20:22:25 följande:
    Förbjuder du mig härmed att skriva i tråden, alltså? Jag visste inte att man kunde göra så på familjeliv. Din inställning påminner mycket om inställningen på waldorfskolor: att det är dåligt att ifrågasätta. Det är lite obehagligt, faktiskt. 
    Det står ju redan i trådstarten att det önskas en diskussion om den specifika skolan och inte ideologin i sig. Hur svårt är det att respektera det och starta en egen tråd om du vill diskutera pedagogikens olika sidor?
  • maritbinge
    ViVäntarLois skrev 2014-03-22 21:35:45 följande:
    Det står ju redan i trådstarten att det önskas en diskussion om den specifika skolan och inte ideologin i sig. Hur svårt är det att respektera det och starta en egen tråd om du vill diskutera pedagogikens olika sidor?
    Kom igen nu, jag ställde en fråga av ren nyfikenhet och intresse, det får man vara beredd på om man hänger på ett nätforum. Jag tyckte att den här tråden passade bra eftersom flera föräldrar till barn i waldorfskolor följer den. Jag kan inte tvinga någon att svara, förstås.
  • milli79
    maritbinge skrev 2014-03-23 00:35:24 följande:
    Kom igen nu, jag ställde en fråga av ren nyfikenhet och intresse, det får man vara beredd på om man hänger på ett nätforum. Jag tyckte att den här tråden passade bra eftersom flera föräldrar till barn i waldorfskolor följer den. Jag kan inte tvinga någon att svara, förstås.
    Ok om någon vill svara så... inte mitt intresse i alla fall.
  • Luminus

Är du insatt i pedagogiken, dess ursprung syfte m.m.

Många människor skulle aldrig sätta sina barn i en Waldorf skola om det var inbegripna med varför undervisningen ser ut som den gör och hur deras lärare utbildas.

Så jag utgår ifrån att du har ett stort intresse för mysticism/esoterik, tror på reinkarnation, har läst Steiner´s texter där han beskriver Waldorf pedagogiken som han skapat och vad den går ut på?

Om svaret är ja så ser jag inget fel i det, ligger på samma nivå som att en kristen väljer en kristen friskola.

Om svaret är nej så undrar jag vad det är som tilltalar dig hos Waldorf skolan?

• milli79

Har iallafall lite koll på läran osv.

Nu blir det ändå inte waldorf för oss då vi kollade o lokalerna inte kändes ok, dålig luft mm. Vi hoppas få plats på regio Emilia förskola istället:).

Svar på tråden Erfarenheter av Waldorf skolan i Kalmar?!