• mammsenS

hur mycke har ni gått upp?

Jag är i vecka 16 och har gått upp 7kg Mina två tidigare gravidideter har jag totalt gått upp 28kg uNder graviditeten

• Svar på tråden hur mycke har ni gått upp?
  • rellekickan

v 21 nu och jag har stått helt still, så jag antar att jag gått ner? för bebisen växer som den ska :)

• mia44

När jag frågade min läkare hur mycket mån går upp i vikt så svarade hon mig mellan 15-30 kilo. Tycker det låter väldigt överdrivet med tanke på hur lite folk här gått upp.

• Alla hemma
    mia44 skrev 2014-03-10 00:23:23 följande:
    När jag frågade min läkare hur mycket mån går upp i vikt så svarade hon mig mellan 15-30 kilo. Tycker det låter väldigt överdrivet med tanke på hur lite folk här gått upp.

Förra graviditeten gick jag upp 35 och första graviditeten 45 så det stämmer nog. Beror ju helt och hållet på hur stor man var innan.
  • Afasi
    mia44 skrev 2014-03-10 00:23:23 följande:
    En graviditet i sig ska ju väga runt en 10-14 kg men sen är det ju väldigt individuellt. Vissa samlar på sig massor av vätska så att dom går upp mer på grund av det och andra mår fruktansvärt illa, är stora sedan innan osv. Då kan man till och med gå ner i vikt eller stå stilla utan att det är något konstigt.
  • Marcella

Jag är i vecka 17, med vårt andra barn, och har gått upp 4 kg hittills.
    Förra graviditeten gick jag upp ca 23 kg, men jag gick ner 13 kg första veckan efter förlossningen då en del var vatten. Jag hade ca 10 kg extra på mig innan jag blev gravid, båda gångerna, dock.
    Nu hoppas jag på att inte gå upp lika mycket, så jag är ute och promenerar mellan 1-3 timmar nästan varje dag + sitter på träningscykeln 1 timme nästan varje dag. Kan tillägga att barnmorskan rekommenderade mer motion så jag inte skulle lägga på mig så mycket denna gången. :)

• Holk

Vecka 25+1. 7-8kg upp. Vägde 68 innan denna grav. En son på 1 år så hade lite kvar från honom. Gick upp nästan 30kg med första men det mesta kom inte förrän mot slutet. Mycket vätska, svullnade i hela ansikte. Dock är min mage gigantisk nu. Förstår inte det. Ser ut som jag väntar trillingar..minst..

• mwiksten

V 25. Började på 61 kg och vägde nu hos bm 70 kg, så än så länge 9 kg. :)

• Gulört

Jag startade på ett BMI på lite över 20, är nu i vecka 24 och har gått upp ca 3 kilo. Känns rätt så lagom. De andra graviditeterna har jag gått upp ca 10-11 kilo totalt.

• mia44
    Gulört skrev 2014-04-20 13:34:50 följande:
    Jag startade på ett BMI på lite över 20, är nu i vecka 24 och har gått upp ca 3 kilo. Känns rätt så lagom. De andra graviditeterna har jag gått upp ca 10-11 kilo totalt.
    det va inte mycket, har du ätit som vanligt då? 
  • Embla

Jag har fyra barn sedan tidigare, och med tre av dem gick jag upp totalt 12kg och den andra 13kg. Jag räknar därför kallt med att gå upp lika mycket denna gång. Jag är i vecka 29 och har hittills gått upp 8kg. Jag samlar inte på mig så mycket vätska och äter normalt.

• Gulört
    mia44 skrev 2014-04-20 20:27:44 följande:
    det va inte mycket, har du ätit som vanligt då? 
    Ja, helt som jag brukar. Och hållit igång fysiskt som jag brukar också. Denna gången har jag mått illa mellan vecka 6 och 22, dock, men kan inte påstå att jag har ätit mycket mindre för det (för äter man för sällan och för lite så mår man ju illa för det också..).
  • Thea08

Jag tillhör nog tyvärr dem som går upp mycket i vikt, första tjejen 20 kg plus och andra tjejen 25 kg plus... efter varje barn har jag snabbt tappat alla kilon utan ansträngning. Är normalt smal, väger 52-54 kg till mina 163 cm och tränar en del... Nu är jag gravid med efterlängtad 3:a och redan +6-7kg i v18... får hoppas att kilona trillar av lika enkelt som de andra gångerna. Har mått väldigt illa, men ändå varit hungrig... äter mat o inte massa godis, men är hungrigare än normalt, har inte heller haft skuggan av en chans att träna som jag normalt gör... ja ja allt har sin tid! =)

Var 22 år med första barnet, 25 med andra och nu är jag 31 år...

Svar på tråden hur mycke har ni gått upp?