• Siri2014

Nån som har ont i rumpan/bäckenbenet?

Hur yttrar sig smärtan? Har ni fått hjälp?

• Svar på tråden Nån som har ont i rumpan/bäckenbenet?
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-01-27 15:44:22 följande:

Jag misstänker endo på ändtarmen då jag nu de 2 senaste gångerna vid mens har fått extrem värk och blödningar där också. Väldigt jobbigt! Har inte hittat något som hjälper helt mot värken. Äter Citodon och tar stolpiller med kortison som är mot hemorrojder/sprickor. Hjälper sådär. Ligger i sängen idag och har väldigt ont. Väntar på att min IVF-läkare ska höra av sig.

Har fått mer besvär efter upprepade IVF-behandlingar. Ofta ont i bäcken, ben och har domningar på vänstra sidan. Antar att det hör ihop. Min smärta känns brännande och ibland skärande. Just nu både och. Sådär skönt. :-/

Vad tar ni mot smärta? Stör smärtan er i vardagen? Kan ni jobba som vanligt?

Utan smärtstillande fungerar jag inte alls, har ett stressigt stående jobb och måste därför äta 2diklofenak + 1 alvedon tre gånger varje dag samt fylla på med 1 alvedon emellan för att vara halvt mänsklig
  • Libra1
    Paap skrev 2015-01-31 16:15:13 följande:

Utan smärtstillande fungerar jag inte alls, har ett stressigt stående jobb och måste därför äta 2diklofenak + 1 alvedon tre gånger varje dag samt fylla på med 1 alvedon emellan

Låter jobbigt. Har du ont alltid?

Jag fick åka till gynakuten igår och få morfin. Min mage tål inte Diklofenak etc. Klurigt! Har du testat Orudis istället? Ska tydligen vara bättre än Diklofenak. Det vågar jag dock inte testa. :-/
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-01-31 16:35:45 följande:
    Låter jobbigt. Har du ont alltid?

Jag fick åka till gynakuten igår och få morfin. Min mage tål inte Diklofenak etc. Klurigt! Har du testat Orudis istället? Ska tydligen vara bättre än Diklofenak. Det vågar jag dock inte testa. :-/
    Njae, bara under mens, kan få lätta smärtor annars också men då klarar jag mig oftast utan smärtstillande. Har misstänkt endometrios men de vill inte operera och ta reda på det så länge de tabletterna jag hsr nu fungerar bra.. Blir jag sämre blir det op men då vill de också sätta mig på minipiller, vilket jag absolut VÄGRAR efter dåliga eförfarenheter av det..
  • Libra1
    Paap skrev 2015-03-30 15:23:21 följande:
    Njae, bara under mens, kan få lätta smärtor annars också men då klarar jag mig oftast utan smärtstillande. Har misstänkt endometrios men de vill inte operera och ta reda på det så länge de tabletterna jag hsr nu fungerar bra.. Blir jag sämre blir det op men då vill de också sätta mig på minipiller, vilket jag absolut VÄGRAR efter dåliga eförfarenheter av det..
    Jag testade minipiller nu men fick mens och ont i alla fall. Tar Synarela nu istället för att slippa det. De vill inte operera mig heller då vi försöker skaffa barn och vi är lite äldre. Gör ändå IVF.
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-03-30 17:49:51 följande:
    Jag testade minipiller nu men fick mens och ont i alla fall. Tar Synarela nu istället för att slippa det. De vill inte operera mig heller då vi försöker skaffa barn och vi är lite äldre. Gör ändå IVF.
    Usch vad jobbigt.. Vad är synarela? :)

Hållee tummarna för att era IVF lyckas! Vi ska börja försöka snart ovh jag är så rädd att det inte ska gå :/
  • Libra1
    Paap skrev 2015-07-21 20:52:06 följande:
    Usch vad jobbigt.. Vad är synarela? :)

Hållee tummarna för att era IVF lyckas! Vi ska börja försöka snart ovh jag är så rädd att det inte ska gå :/
    Synarela gör så att ens egna hormoner stoppas så man slipper ägglossning och mens. Men det går sådär för mig. Blöder ändå. Ska testa en spruta istället som heter Enanton.

Hoppas ni också lyckas! :)
  • Libra1
    Libra1 skrev 2015-07-21 21:19:55 följande:
    Synarela gör så att ens egna hormoner stoppas så man slipper ägglossning och mens. Men det går sådär för mig. Blöder ändå. Ska testa en spruta istället som heter Enanton.

Ska förresten opereras i höst så väntar på det först. :)
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-07-21 21:19:55 följande:

Okej! Innehåller den östrogen?
  • Libra1
    Paap skrev 2015-07-21 23:52:42 följande:
    Okej! Innehåller den östrogen?
    Nej den stänger av östrogenproduktionen. Det är viktigt att inte blöda när man har endometrios.
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-07-22 11:18:15 följande:
    Nej den stänger av östrogenproduktionen. Det är viktigt att inte blöda när man har endometrios.
    Jo, det är klart.. Tyvärr finns det inget jag kan ta för att förhindra det för min del.. Klarar inte av progesteron för jag blir gravt deprimerad
  • Libra1
    Paap skrev 2015-07-22 13:18:03 följande:
    Jo, det är klart.. Tyvärr finns det inget jag kan ta för att förhindra det för min del.. Klarar inte av progesteron för jag blir gravt deprimerad
    Jag blir också deprimerad av hormoner. Går på Sertralin som gör det lite bättre. Har du mycket besvär så kan Synarela vara värt att testa. Man hamnar i ett konstgjort klimakteri.
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-07-22 13:40:35 följande:
    Jag blir också deprimerad av hormoner. Går på Sertralin som gör det lite bättre. Har du mycket besvär så kan Synarela vara värt att testa. Man hamnar i ett konstgjort klimakteri.
    Okej.. Jag har inte gjort titthål än så jag har inte bekräftat endo, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag INTE har det. Ska försöka få en op snart tänkte jag
  • Libra1
    Paap skrev 2015-07-22 19:46:20 följande:
    Okej.. Jag har inte gjort titthål än så jag har inte bekräftat endo, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag INTE har det. Ska försöka få en op snart tänkte jag
    Jag har inte heller fått det helt bekräftat ännu. Det syns inget med ultraljud. Fast det är inte alltid det gör det. Har du fått göra det? Jag ska göra titthål i höst. :)
  • Paap
    Libra1 skrev 2015-07-22 22:25:17 följande:
    Jag har inte heller fått det helt bekräftat ännu. Det syns inget med ultraljud. Fast det är inte alltid det gör det. Har du fått göra det? Jag ska göra titthål i höst. :)
    Ska ta kontakt med min gynekolog snart och säga att jag vill ha det bekräftat, vi ska snart börja försöka få till första barnet och då vill jag veta hur det ser ut i förhand.
  • Libra1
    Paap skrev 2015-07-22 22:49:01 följande:
    Ska ta kontakt med min gynekolog snart och säga att jag vill ha det bekräftat, vi ska snart börja försöka få till första barnet och då vill jag veta hur det ser ut i förhand.
    Ja det kan vara bra att veta. Spännande! Hoppas att ni slipper kämpa. :)
Svar på tråden Nån som har ont i rumpan/bäckenbenet?