• Curious

Hur länge anser ni att pojkar får följa med in i damernas omklädningsrum?

Ja som överskriften lyder. Hur gamla tycker ni att barn får vara för att få följa med föräldern in i det motsatta könets omklädningsrum? Jag kom att fundera över detta eftersom jag nyligen var i badhuset med min dotter och när vi stod där helt nakna i duschen så kommer det in en mamma med sina två pojkar varav den ena pojken är en av mina elever (jag är lärare). Pojken är 8 år och jag tyckte att det kändes väldigt obekvämt när han som min elev ser mig helt naken i duschen. Vad tycker ni? När går gränsen?

• Svar på tråden Hur länge anser ni att pojkar får följa med in i damernas omklädningsrum?
  • Lingonflickan
    Rocket Mania skrev 2014-03-27 08:05:55 följande:
    Jag är inte ego, jag tycker bara att du har fel och resonerar konstigt. Alla har rätt till sina kroppar vare sig de är pojkar, flickor, kvinnor, män eller allt däremellan men folk är så sjukt skenheliga.

En 8-årig pojke följer inte med på damernas för att glo på tjejer. Tror ni det har ni en sjuk syn på det manliga könet och då är det det som är ert problem, inte något annat.
    Men fatta nån gång!!!! Det handlar inte om vad 8åriga pojkar har för inställning, det handlar om vad de jämngamla och även tonåriga tjejer upplever.  Visa respekt för dem!
    Puss!!
  • Rocket Mania
    Lingonflickan skrev 2014-03-27 08:26:20 följande:
    Men fatta nån gång!!!! Det handlar inte om vad 8åriga pojkar har för inställning, det handlar om vad de jämngamla och även tonåriga tjejer upplever.  Visa respekt för dem!
    Talar du för alla flickor eller? Jag jobbar som sagt med barn och är även i simhallen ett antal dagar i veckan. Flickor och tonårstjejer beter sig inte som du verkar tro. Det är du som får försöka fatta att flickor inte är så lättkränkta och livrädda som du verkar tro.
  • Lingonflickan
    maja99 skrev 2014-03-12 09:55:10 följande:
    Mycket spekulationer. Jag har en 7åring i ettan, hon vill VERKLIGEN INTE att killklasskompisar ska byta om och dusch på damernas. Finns flera stycken i samma simgrupp som alltid går med sina mammor, givetvis på damernas. Killarna duschar i sina badbyxor, så de är nog inte helt bekväma heller.

Jag tycker att barn i ettan och uppåt får hålla sig på "sin" sida. Solklart.
    Puss!!
  • Lingonflickan
    Tjohalia skrev 2014-03-08 09:21:37 följande:

Jag bryr mig inte om att en 8-åring ser mig naken, varesig jag känner honom eller ej. Däremot tycker jag det är väldigt olämpligt med tanke på att min 8-åriga dotter är mycket medveten och inte alls vill visa sig naken inför jämnåriga killar. Av respekt för barnen (som kan vara olika brydda om det här med nakenhet) så tycker jag nog att från ca 6-7 års ålder så bör man hålla sig till sitt egen omklädningsrum.
    mannehund skrev 2014-03-08 10:18:45 följande:
    Har en 10-årig tjej som vägrar gå till simhallen efter att ha råkat på en kille som var 8 år i damernas dusch...Vet inte vem som tyckte det var pinsammast, han eller hon, men efter det byter hon bara om på toaletten... Jag tycker att killar från skolåldern håller sig i killarnas omklädningsrum, kan de inte gå ensamma så får de gå med pappan eller någon manlig äldre person. Jag tycker inte att tjejerna som är obekväma med sin nakenhet ska behöva gömma sig i sitt eget omklädningsrum! Tycker helt enkelt det är för jävligt att killarna ska ha rätt till tjejernas omklädningsrum. Dessutom otroligt ojämlikt att det aldrig syns några tjejer inne på herrarnas, om man nu ska ha den aspekten på det hela...Hur jag vet det? Eftersom min man är just en man och byter om inne på herrarnas så har jag frågat honom....Tjejer på tjejernas, killar på killarnas. OK?

Puss!!
  • whitestar

Min son är snart 7 år(2 mån.) och jag skulle aldrig släppa han själv i omklädningsrummet nu,största orsaken är för att bastun står på och jag är livrädd att han ska gå in där och lyckas ramla/alternativt luta sig för nära aggregatet!Han är ingen lugn och stillsam person och väldigt pratsam av sig så han skulle nog ta väldigt lång tid på sig i omklädningsrummet och sen glömma hälften.Jag tycker inte han är mogen för att gå själv!
    Han går simskola just nu och alla andra killar går på damernas med sina mammor.Däremot har han önskat att sista gången få gå på herrarnas själv!

• modsey

I helgen var vi till badhuset med mina killar på 5 år. I omklädningsrummet kom en mamma faktiskt in med sina döttrar klädda i heltäckt baddräkt, mamman hade klänning och hel schal.
    jag såg att flickorna hajade till, men sa något åt dem ( vet inte vad såklart) och log mot mig.
    Så inte ens där med en stark religion i ryggen var det något som inte gick att lösa!

• Filip1990

Det var nyligen diskussion kring detta.

Jag anser att runt sju.åtta år är barnet nog för gammalt. Inte för att jag personligen skulle bry mig om en tioåring av motsatta könet var där, men de flesta barn är faktiskt mogna att klara sig själva i ett omklädningsrum i åttaårsåldern.
    Säg att du som pappa går med din åttaåriga dotter till badhuset: i många fall skulle hon faktiskt kunna klara sig själv med ombyte osv och så kan ni mötas på andra sidan.
    Men om hon då är väldigt osäker så är det väl inte hela världen om hon följer med dig.

Börja förbered barnen när de närmar sig sju-åtta på att de snart bör gå in i sitt eget köns omklädningsrum, låt det sjunka in ett tag.

Är man en familj finns ju gott om badhus med hytter där man kan byta om tillsammans osv.

På vissa ställen har det faktiskt börjat dyka upp unisexomklädningsrum. Inte på så många badhus kanske men kanske kommer också det.

Och, min personliga åsikt: under kläderna är vi alla nakna. Varför ska nakenhet överhuvudtaget vara så laddat?

• nagev

hur länge som helst dvs jag är  för gemensamma omklädningsrum. Det funkar utmärkt i Tyskland,Holland Österrike och och Schweiz så självklart skulle det funka här med En vanesak bara

• Bunny on speed

Jag tänker Max 15 år. Då har de flesta utvecklats så pass att de inte är av intresse för pedofiler. Männens omklädningsrum brukar dra till sig sådana. Det är bättre att gå på damernas då.

Bunnies, it must be bunnies!
  • lille Birger

Nallen får byta om inne på damernas omklädningsrum.

Det kan vara nyttigt för honom att få se lite nakna kvinnor. Solig
  • Arbetstagaren
    Rocket Mania skrev 2014-03-10 16:22:02 följande:
    Du var just en trevlig prick.

Ja, jag har rätten på min sida. Gör något åt det om du lider så förtvivlat av det.

Alla ni som sitter här dag ut och dag in och gnäller er blå om hur fruktansvärt förnedrande det är att en ÅTTAÅRIG POJKE delat omklädningsrum med er i badhuset, vad gör ni åt saken? Annat än sitter här och grinar menar jag. 

Eftersom det här handlar om barns säkerhet är det alltid viktigare än vad en liten fisförnäm kränkt unge tycker och tänker. Personalen på simhallen avråder pojkarna att få gå själva på herrarnas, och enligt er grinollar ska de pojkarna som inte har en hel radda pappor och manliga bekanta få gå på sina aktiviteter under de åren, hur tänkte ni då? Egocentriska piplisor!

Personligen har jag lagt mitt riktiga krut på att påverka situationen genom kontakt med simhallen och stadsdelsförvaltningen för att få igång en diskussion om hur miljön på simhallarna kan göras säkrare för de barn som hamnar mittemellan. Familjebås, föreningsomklädesrum, mer personal som cirkulerar osv. Dvs riktiga lösningar på ett riktigt problem. Inte som ni, sitta med kaffekoppen och semlan och gnälla på ett forum så smulorna ryker.

Ett 3:e könsneutralt omklädningsrum där alla är välkomna vore kanske något att driva? D v s ett som funkar precis som ett vanligt, men eftersom alla är välkomna där så gäller inte heller någon som helst åldersgräns. Då kan du som mamma byta om och duscha med din pojke så länge ni båda föredrar det framför att dela upp er.

De som har huvudbry lär inte använda ett sådan omklädningsrum då de med största sannolikhet väljer ett traditionellt uppdelat och så slipper man den sortens människor.

• Arbetstagaren
    pappapappa12 skrev 2014-03-25 21:10:20 följande:

Hahaha, den ska jag köra i fortsättningen. Hänga med dottern (snart 7 år) in på damernas, fullt påklädd! Skulle nog vara populärt...

Ja, varför inte? Det verkar inte vara så extremt ovanligt att mammor väljer att följa med sina söner in på herrarnas. Då måste det ju vara helt okej omvänt också, eller hur?

"Kvinder krænker nøgne mænd"

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4097921.ece

• Magdalena03

Sju till nio år, beror på barnet, varför måste vi vara så pryda? En åttaårig pojke är je helt klart ett barn.

• Magdalena03

Ja, det är olustigt att släppa iväg en liten pojke i en oviss miljö. På somliga badhus i landet skulle jag inte låta en tioårig kille byta om ensam.

Bunny on speed skrev 2014-11-22 13:35:35 följande:

Jag tänker Max 15 år. Då har de flesta utvecklats så pass att de inte är av intresse för pedofiler. Männens omklädningsrum brukar dra till sig sådana. Det är bättre att gå på damernas då.

• Nenne666
    Rocket Mania skrev 2014-03-27 09:28:55 följande:
    Talar du för alla flickor eller? Jag jobbar som sagt med barn och är även i simhallen ett antal dagar i veckan. Flickor och tonårstjejer beter sig inte som du verkar tro. Det är du som får försöka fatta att flickor inte är så lättkränkta och livrädda som du verkar tro.
    Ojoj oj.... Jag har 3 barn, 1 dotter och 2 söner. Jag har väldigt stor koll på att en 8-åring har börjat skapa sig en integritet. Inte alla, men det är banne mig inte ovanligt. Vi har en sjö här som det badas i på somrarna här och både flickor och pojkar från 7-års åldern ville skyla sig från jämnåriga och andra. Vet inte hur många handdukar som man har fått höja upp som väggar.
Svar på tråden Hur länge anser ni att pojkar får följa med in i damernas omklädningsrum?