Fiffig skrev 2014-03-07 16:39:24 följande:
Att hamna på neo upplevde jag i sig som en väldigt jobbig sak. Jag krisade rejält under de veckor vi bodde där och ville helst bara därifrån.
Men om man bortser från det uppenbara att ingen förstås vill bo på sjukhus, så tyckte jag det kändes bra att få vara tillsammans med både maken och bebis. Vårt rum var minimalt, men kändes fräscht och fint. Vi hade gemensamt kök och det funkade bra det också. Personalen fanns alltid nära till hands och kändes generösa med sin tid.
Det som jag tyckte var lite dåligt var att vi föräldrar inte kunde tvätta våra kläder på avdelningen. Lite jobbigt att hatta fram och tillbaka mellan hemmet och sjukhuset med drivor av tvätt, som det faktiskt blir när man ligger inne ett tag.
En annan sak jag upplevde som lite jobbig var att jag blev utskriven från förlossningen direkt och sen lämnad lite åt mitt eget öde. På neo var ju inte jag patient och jag kände mig ibland lite vilsen i allt som hände med min kropp tiden efter förlossningen. Sköterskorna på neo hade självklart barnet i fokus och saknade även kunskap om besvär som jag som mamma kunde råka ut för efter födseln.Huvudet på spiken, så kände jag med!
Ärligt talat så var det hemskt...
Jag blev snittad sent en fredag kväll/natt mot lördag och måndag morgon skrevs jag ut från bb och flyttade in till "mitt" rum på neo med våra små (tvillingar födda i v 33). Då vi har en äldre tös hemma och bor långt från sjukhuset och det rådde besöksförbud (rs-säsong) för ALLA förutom den andre (friska) föräldern åkte maken hem till dottern och jag var ensam med tvillingarna på neo.
Jag var ju inte patient längre och det hela kändes ganska kaosartat... Känslomässig berg- och dalbana. Förtidig förlossning, akut snitt, tvillingar (men det visste vi ju om, men det var ju liksom så abstrakt i magen...) barnen på neo, jag på bb, jag på neo, barnen i intensvivvårdsrummet, maken och äldsta dottern hemma, långt långt borta... Och så skulle man pumpa minst varannan timme och man skulle hjälpa till med sondmatning och dom små skulle tvättas varje kväll och efter några dagar kunde våra små flytta från intensivvårdsrummet och fick dagtid bo med övervak i mitt rum och det skulle dubbelammas, enkelammas, pumpas, sondas, bytas, tvättas och någonstans där emellan skulle man själv försöka få i sig lite mat... Micromat såklart eller den dyra från sjukhusrestaurangen. Fanns en micro och en kokplatta i "föräldraköket".
Och ingen toalett hade jag i mitt rum utan en gemensam toalett och dusch för neo-avdelningen. Kändes sådär när man bodde tillsammans med flera andra föräldrar... Jag såg till att gå och duscha jättetidigt på morgonen, annars hann man inte för det var alltid upptaget. Och med avslag och snittsår som ska skötas känns det sådär lagom skoj med gemensam dusch/toalett där städningen var under all kritik! Duschdraperiet i duschen var alldeles hårt och stelt för det var så skitigt och gammalt och äckligt!
URK!
Möjlighet att tvätta kläder fanns tack och lov, men jag var tvungen gå till en helt annan avdelning vilket var lite krångligt men överkomligt..
Allra jobbigast var dock att vara (känna sig) så isolerad. Sjukhuset är byggt mitt mellan två städer så det finns inte något annat än skog och parkeringar och motorväg i närheten.. Neopersonalen uppmuntrade mig att ta en liten promenad då och då för att liksom "få en paus" men det gav mig nästan mer ångest då det blev så påtagligt hur isolerad jag var...Promenera runt sjukhusets parkeringar liksom.. Tänk om man kunnat promenera till centrum och bara sätta sig på ett café en liten stund... Eller kunnat åka buss till centrum utan att det innebar att man var borta hela dagen...
När det gäller vården av barnen var den helt fantastisk och personalen var också fantastisk. För att underlätta för mig som var ensam med två tog personalen hand om nattmatningen så jag fick sova. Det var väldigt skönt och jag vet ärligt talat inte om jag orkat annars.