• Anonym (Hjälp!)

Hur nå fram till ett bråkande ex?

Hej
    Jag och mitt ex har en dotter tillsammans på snart 5 år. Vi har bråkat lite upp och ned i alla år. Dom 3 första åren i hennes liv var det jag som tog hand om henne, sen hade vi varannan vecka. Ibland dök han inte upp, ibland dök han upp och hämtade henne när hans vecka började.
    Jag har ny sambo sen lite mer än 1 år tillbaka, när jag träffade honom uppstod svartsjuka. Bråk 24/7 sattes igång. Han använde dottern som ett vapen mot mig, sa elaka saker om mig som dottern upprepade o.s.v. Han försvann mystiskt i 5 månader, utan något spår. Både jag och dagis försökte få tag på honom utan framgång.
    Jag ansökte om ensam vårdnad.
    Han kom tillbaka och krävde varannan vecka igen, jag tyckte det skulle fasas in så vi kunde börja med varannan helg då dottern är i stort behov av rutiner, hon ligger efter i utvecklingen.
    Han förstod inte det och började skrika och gapa igen. Han hade också skaffat sambo och dom gifte sig i december. Tycker det är bra att han har någon som "håller upp" honom.
    Jag sa till rätten när vi var på det första mötet där att i första hand ensam vårdnad, i andra hand som det var nu och i tredje varannan vecka. Men att jag kunde gå med på ons-mån. Så det interimistiska beslutet blev ons-mån varannan vecka.
    Jag tycker då det är bättre att vi får till någon slags kommunikation, glömmer det gamla, siktar enbart framåt för dotterns skull. Inget barn mår bra av en vårdnadstvist som dessutom inte leder någon vart.
    Jag tog mig i kragen helt enkelt. För dotterns skull. Vi har samspelsbedömning från socialen insatt.

Nu till problemet. Eftersom att han har asperger så förstår han inte att socialen, familjerätten och tingsrätten är tre helt olika saker. Han talar något om en stor process o.s.v, han talar alltså om samspelsbedömningen som vi ändå kommer ha oavsett avslutat fall hos tingsrätten då det är soc som beslutat om den. Han förstår även inte att vi måste gå till familjerätten för att få till en överenskommelse så vi kan avsluta ärendet hos tingsrätten. Han förstår inte att det kommer kosta jätte mycket pengar för både han och mig för att i slutändan sluta med samma som vi har nu.

Han får alltså det han vill ha, jag har gått med på varannan vecka, han får dom helgerna han vill ha. Jag vill bara att det ska fungera. Men när jag sa det till honom så blir han direkt som en femåring och gapar och skriker om att "jag bestämmer allt", när det är HAN som vill ha varannan vecka.

Som alla vet så är att gå till familjerätten frivilligt och han kommer aldrig ringa dit för att få till detta. Han vill bråka för bråkandets skull. Han vill gå igenom en tvist och ha flera år av skit bara för att bevisa att jag har fel, vilket han inte kan. Men han har sin stolthet.

Han får precis som han vill, men har sin stolthet och ingen kan hjälpa mig, för så fort jag försöker förklara något för honom så skriker han bara. Asperger hjärna, han har fått för sig någonting och då är det så.

Jag behöver hjälp, hur ska jag nå fram till honom och få honom att förstå att det här handlar om dottern och inte om oss? Någon som varit med om något liknande? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur nå fram till ett bråkande ex?
  • Anonym (Hjälp!)

puff

• Anonym (Hjälp!)

Ingen?

• Anonym (Hjälp!)

:(

• sextiotalist

Troligen omöjligt att nå fram till honom, en del är rättshaverister. Han måste själv komma till insikt om sitt eget beteende.

Det finns de som är sådana hela sitt liv och så funderar de på varför de är ensamma

• Anonym (Hjälp!)
    sextiotalist skrev 2014-03-07 17:03:08 följande:
    Troligen omöjligt att nå fram till honom, en del är rättshaverister. Han måste själv komma till insikt om sitt eget beteende.

Det finns de som är sådana hela sitt liv och så funderar de på varför de är ensamma
    Förmodligen. Det kommer han nog inte komma till insikt med, för enligt honom så gör alla andra fel och han gör rätt. Det är mycket som har hänt, har bevis för massa grejer han har gjort o.s.v så det är ju inte så att jag inte kan fälla honom. Jag tycker bara synd om dottern och vill avsluta det här på ett smidigt sätt. Men han bråkar och bråkar så man blir galen. Han misstolkar allt jag säger. 
  • ZsaZsa

Kanske du kan höra med familjerätten om det finns någon där som är utbildad och erfaren när det gäller personer med Aspergers? Annars kanske du kan ta kontakt med en psykolog som är kunnig på området och få tips? Släpa dit honom är svårare, men du kanske kan komma en bra bit genom att förstå hur du ska tala med honom?

• Anonym (kunnig)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-03-07 12:13:22 följande:
    Text.

Han får precis som han vill, men har sin stolthet och ingen kan hjälpa mig, för så fort jag försöker förklara något för honom så skriker han bara. Asperger hjärna, han har fått för sig någonting och då är det så.

Jag behöver hjälp, hur ska jag nå fram till honom och få honom att förstå att det här handlar om dottern och inte om oss? Någon som varit med om något liknande? Hur gjorde ni?
    Är det så? Då kanske han vill ha sin son på heltid! Har du frågat honom om det? Tror ingen man bara vill ha sitt barn varannan vecka.
  • Anonym (vet själv)

Det låter precis som mitt ex det du beskriver, att har han fått för sig nånting då är det så! Jag tyckte det va jätte jobbigt att leva så, så det tog slut. Jag sa vad jag hade för drömmar m.m och mina drömmar va helt fel för att jag då va arbetslös då och dom kostade pengar. Och jag skulle ta bort djuren för att de kostade pengar m.m
    Men hans barn va så duktig så (Nu hade han bara 1 tack å lov) men enligt mig va det 1 för mycket.
    Jag har ingenting emot barn, men den ungen hade adhd,asperger och säkert någon mer sjukdom också, men som exet vägrade titta upp, för ungen va så duktig..när han satt vid datorn från morgon-kväll (5 år).
    Så jag förstod aldrig riktigt vad som var duktigt med honom....

Detta kanske inte hör till ditt problem, men ville bara skriva av mig och du är inte ensam!

Svar på tråden Hur nå fram till ett bråkande ex?