• Dr Mupp

Glappande hjullager, farligt att köra?

Jag har ett glappande hjullager vä fram. Hur farligt är det att köra med det? Har egentligen inte råd att byta den förrän i slutet av månaden, men jag pendlar med bilen 8 mil om dagen (mest 80-väg och sen en del stadstrafik) så den utsätts ju för en del. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Glappande hjullager, farligt att köra?
  • Dr Mupp
    Whitetrash86 skrev 2014-03-07 19:51:34 följande:
    Inte farligt, men det kommer vibrera/skaka och har du otur förstör du bilen bara mer...
    Det vibrerar, skakar och låter som fan redan. Jag trodde det var de kassa bromsarna och lät en bekant byta dem, han upptäckte att det var hjullagret. 

Vill inte förstöra bilen, men 1300 är mycket pengar just nu (med tanke på att jag precis bytt bromsar på bilen för 2000 spänn).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Whitetrash86
    Dr Mupp skrev 2014-03-07 19:58:02 följande:
    Det vibrerar, skakar och låter som fan redan. Jag trodde det var de kassa bromsarna och lät en bekant byta dem, han upptäckte att det var hjullagret. 

Vill inte förstöra bilen, men 1300 är mycket pengar just nu (med tanke på att jag precis bytt bromsar på bilen för 2000 spänn).
    Jo jag vet känslan. Haft så på båda sidorna på en av mina bilar. Den stora risken är att drivknuten slits pga vibrationerna.
    Du kan inte försöka få avbetalning?
  • Studentpappa

Ett hjullager kan som alla andra lager skära och då låser sig hjulet. Så visst kan det vara farligt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • zZzZz

Vaddå inte farligt..

Whitetrash86.. vad du ens vad ett hjullager har för funktion, och vad som sker när det "ger upp" och toklåser sig i 80km/h ?

Ett hjullager gör ett illalåtande ljud under färd när det är påväg och självdö, så man vet när man ska byta det..

Jag hade inte använt bilen mer än növändigt, tills det är bytt, du vill inte riskera ditt eller dina med trafikanters liv...

Om du ändå har råd att byta hjullager i slutet på månaden så kanske någon kan låna ut dessa pengar, så du kan få detta bytt nu, för skulle det haverera under färd, så har du otur så är bilen skrot och du får åka alabalans...

• Whitetrash86

zZzZz. Varken jag eller min man som mekaniker, eller 10tal av våra vänner (som jobbar med fordon) Har någonsin hört talats om hjullager som slitits så hårt att dom skjutit och faktiskt låst sig. Risken är större att ts sliter ut diverse saker först. Hade det varit så farligt som du vill måla upp det, hade bilar fått körförbud om hjullagret glappade.
    Dessutom skrev TS enbart att det var glapp, inte att den var helt sönder slitet.

Men att köra runt med en trasig bil ska man såklart inte göra ändå. 

• Dr Mupp
    zZzZz skrev 2014-03-07 20:03:55 följande:
    Vaddå inte farligt..

Whitetrash86.. vad du ens vad ett hjullager har för funktion, och vad som sker när det "ger upp" och toklåser sig i 80km/h ?

Ett hjullager gör ett illalåtande ljud under färd när det är påväg och självdö, så man vet när man ska byta det..

Jag hade inte använt bilen mer än növändigt, tills det är bytt, du vill inte riskera ditt eller dina med trafikanters liv...

Om du ändå har råd att byta hjullager i slutet på månaden så kanske någon kan låna ut dessa pengar, så du kan få detta bytt nu, för skulle det haverera under färd, så har du otur så är bilen skrot och du får åka alabalans...
    Låter inte kul. Blir till att ta bussen till jobbet de närmsta dagarna med andra ord och försöka låna pengarna till hjullagret.
  • zZzZz
    Whitetrash86 skrev 2014-03-07 20:11:52 följande:
    zZzZz. Varken jag eller min man som mekaniker, eller 10tal av våra vänner (som jobbar med fordon) Har någonsin hört talats om hjullager som slitits så hårt att dom skjutit och faktiskt låst sig. Risken är större att ts sliter ut diverse saker först. Hade det varit så farligt som du vill måla upp det, hade bilar fått körförbud om hjullagret glappade.
    Dessutom skrev TS enbart att det var glapp, inte att den var helt sönder slitet.

Men att köra runt med en trasig bil ska man såklart inte göra ändå. 
    Jag har åkt med i en bil som hade ett hjullager som låste sig under färd, det slutade i diket, ganska rejält...
    bilen hamnade i skrotens press efter det, vi båda var glada att vi hade säkerhetsbälte...

Visst, man kan ha enorm tur att det INTE händer något, men varför ens chansa... det KAN gå sönder, har
    hjullagret redan börjat glappa så är det något fel på det och därmed dags och byta ut...

Jag känner flertalet mekaniker, och har själv meckat bil en hel del...

Jag försöker inte måla upp det på något annat sätt än vad som faktiskt kan hända, tänk om TS är ute och åker med sitt glappande hjullager och råkar köra ner i typ ett hål i vägen och blam, hjullagret går sönder, skär och hjulet låser sig, drar i sidled och krockar med mötande bil, och det slutar illa för någon....

Jag är yrkeschaffis, har kört 20000mil per år i över tio år... jag har sett MYCKET hända,
    och även om det handlar om många som sover/smsar/pratar i telefon/brister i uppmärksamheten
    så beror det mycket på trasiga delar på fordon, däck som blåser och sånt...

Då är det helt enkelt bättre och ställa bilen tills man fixat det som är trasigt, iställe för att riskera vad som kan hända...

Men sure, TS kan säkert åka ett halvår till helt felfritt, tills denne får in kosing att byta hjullager för..
    eller så kan det hända en olycka imorgon pga detta...

Varför ens riskera det?

• Whitetrash86

Absolut är det så. Säger inte att ts ska tuta och köra som ingenting. Bara att enligt min erfarenhet så är inte ett glappande hjullager farligt, men som du säger också... det finns ingen garanti att lager inte går sönder mer/helt pga att något händer och därav utger en annan typ av fara.

• Dr Mupp

Hjullager bytt. Svärisarna lånade ut pengarna. 

Och det var i sista stund. Istället för att pressa ut det gamla lagret med en press som man ju ska göra så tyckte mekarn att han skulle ta en slägga istället. Ett slag och lagret föll i småbitar Förvånad Så i princip en ordentlig gupp och det hade varit kört. Enligt mekarn var det här lagret nått av det värsta han sett. 

Och med en tyst bil så inser jag att jag nog kört länge med ett dåligt lager för så här tyst har bilen inte varit tidigare (jag köpte bilen i november). Var en himla tur att den höll ända fram.

• zZzZz

Skönt att höra att du fått det bytt :) 

Kan du köra med gott samvete framöver :) 

• Wazp
    kolartorp skrev 2016-11-08 13:55:33 följande:

Hjullager glappar höger fram

Ok! Då vet vi
Svar på tråden Glappande hjullager, farligt att köra?