Whitetrash86 skrev 2014-03-07 20:11:52 följande:
zZzZz. Varken jag eller min man som mekaniker, eller 10tal av våra vänner (som jobbar med fordon) Har någonsin hört talats om hjullager som slitits så hårt att dom skjutit och faktiskt låst sig. Risken är större att ts sliter ut diverse saker först. Hade det varit så farligt som du vill måla upp det, hade bilar fått körförbud om hjullagret glappade.
Dessutom skrev TS enbart att det var glapp, inte att den var helt sönder slitet.
Men att köra runt med en trasig bil ska man såklart inte göra ändå.
Jag har åkt med i en bil som hade ett hjullager som låste sig under färd, det slutade i diket, ganska rejält...
bilen hamnade i skrotens press efter det, vi båda var glada att vi hade säkerhetsbälte...
Visst, man kan ha enorm tur att det INTE händer något, men varför ens chansa... det KAN gå sönder, har
hjullagret redan börjat glappa så är det något fel på det och därmed dags och byta ut...
Jag känner flertalet mekaniker, och har själv meckat bil en hel del...
Jag försöker inte måla upp det på något annat sätt än vad som faktiskt kan hända, tänk om TS är ute och åker med sitt glappande hjullager och råkar köra ner i typ ett hål i vägen och blam, hjullagret går sönder, skär och hjulet låser sig, drar i sidled och krockar med mötande bil, och det slutar illa för någon....
Jag är yrkeschaffis, har kört 20000mil per år i över tio år... jag har sett MYCKET hända,
och även om det handlar om många som sover/smsar/pratar i telefon/brister i uppmärksamheten
så beror det mycket på trasiga delar på fordon, däck som blåser och sånt...
Då är det helt enkelt bättre och ställa bilen tills man fixat det som är trasigt, iställe för att riskera vad som kan hända...
Men sure, TS kan säkert åka ett halvår till helt felfritt, tills denne får in kosing att byta hjullager för..
eller så kan det hända en olycka imorgon pga detta...
Varför ens riskera det?