• Anonym (sgi)

Vad händer med mitt sgi om jag börjar studera?

Jag har just nu en anställning men funderar på att säga upp mig för att börja studera.
    Jag vet att vi vill ha barn om 1-2 år. Hur skulle min föräldrapenning se ut om jag sagt upp mig?

Skulle jag få minimun eller skulle den grundas på mitt senaste arbete? 
    Jag skulle försörja mig på csn under studierna men jag har hört att det inte räknas som en inkomst.

• Svar på tråden Vad händer med mitt sgi om jag börjar studera?
  • Försäkringskassan

Hej!

Föräldrapenningen baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). För att ha rätt till en SGI behöver du ha inkomst av arbete i Sverige som överstiger 24 procent av prisbasbeloppet, och ha för avsikt att arbeta under minst sex månader.

Här kan du läsa mer om SGI:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/

Om arbetet upphör, har du generellt inte rätt att ha kvar din SGI. Men det finns situationer då du omfattas av SGI-skydd och har då rätt att ha kvar din SGI trots att du inte längre arbetar. Då kan du även få föräldrapenning utifrån den. Det är till exempel om du studerar med studiestöd från CSN.

Studiestödet räknas inte som en inkomst.

På vår hemsida kan du göra en personlig checklista utifrån din situation:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/checklistan/

Om du inte har rätt till en SGI så får du föräldrapenning på grundnivå, som är 225 kronor per dag före skatt.

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Vad händer med mitt sgi om jag börjar studera?